سید مهدی نبوی ثالث روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آمار معلمان به نسبت جمعیت دانشآموزان استان خوب بوده اما در برخی مناطق، مدارس با آمار پایین دانشآموز فعال بوده که این موضوع آموزش و پرورش را در توزیع معلمان دچار مشکل کرده است.
وی اظهار کرد: برای اکثر دروس دبیر تخصصی در شهرستانها وجود دارد اما برخی از نقاط به خاطر پراکندگی روستاها و پایین بودن آمار دانش آموزان دبیر باید در چند مدرسه دروس تخصصی را پوشش دهد که این موضوع مشکلاتی را ایجاد میکند.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی عنوان کرد: بیش از ۸۰ درصد تدریس در دورههای متوسطه اول و دوم استان تخصصی بوده اما برای سال تحصیلی جدید هنوز آماری جمعبندی نشده است.
وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش با چهار برابر کردن ظرفیت دانشگاه فرهنگیان کمبود نیروی انسانی را رفع کرده است ادامه داد: تا ۲ سال آینده دانشجو معلمانی که اکنون مشغول تحصیل در دانشگاه فرهنگیان هستند وارد چرخه تدریس شده و بخش زیادی از کمبود نیروی انسانی حل خواهد شد.
نبوی ثالث گفت: سالهای آینده برای شهرستان بیرجند هم ۶۷ نیرو از دانشگاه فرهنگیان وارد آموزش و پرورش خواهد شد اما یک آزمون استخدامی هم امسال بر اساس نیاز اعلامی و سهمیهها برگزار میشود.
وی تاکید کرد: آموزش و پرورش از مرحله توسعه کمی و نیروی انسانی عبور کرده و باید به فکر توسعه کیفی آموزشها باشد با این وجود خراسان جنوبی به خاطر پراکندگی زیاد شهرستانها و روستاها برای تدریس تخصصی معلمان مشکل دارد.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی ادامه داد: برای متوسطه اول هم دبیران چند مهارتی تربیت شدهاند و دورههای تخصصی برای آنها برگزار میشود تا بتوان با این روش بخشی از مشکلات مدارس را حل کرد.
وی با تاکید بر اینکه اولویت درس دانش آموزان است گفت: در برخی دروس از جمله فیزیک کمبود معلم داریم و تلاش میشود با روشهای مختلف به شکلی موضوع را مدیریت کنیم تا دانش آموزان دچار مشکل نشود.
نبوی ثالث با اشاره به گلایههایی از شهرستان نهبندان در خصوص نبود دبیر تخصصی زبان انگلیسی نیز گفت: این شهرستان دبیر تخصصی داشته اما همکار فرهنگی به خاطر ادامه تحصیل تقاضای انتقالی کرد که به شکلی توانستیم این کمبود را جبران کنیم.
۱۹۰ هزار دانش آموز مقاطع مختلف تحصیلی اول مهر امسال در هزار و ۹۰۰ مدرسه استان خراسان جنوبی سال تحصیلی جدید را آغاز کردند.