تهران-ایرنا- سردار قهرمان ایرانی از ویژگی‌ها و صفات بارز و ممتازی بهره‌مند بود؛ او ایمان، اخلاص، صداقت، شجاعت و سلحشوری را با خلاقیت، ابتکار، نوآوری و نبوغ نظامی در هم آمیخت و با سپری کردن مدارج عالی علمی پس از دفاع مقدس به "فرماندهی دانشکده دافوس سپاه" رسید تا جریان تربیت فرماندهان و مدیران عالی سپاه را راهبری کند.

ملت عظیم‌الشأن ایران در تداوم انقلاب شکوهمند و تمدن ساز خود، بیداری بشریت امروز در اقصی نقاط عالم را سبب شد و آنچه طی یک سال اخیر فراتر از جهان اسلام در جامعه اروپایی و آمریکایی تحت عنوان حمایت از فلسطین و مردم مظلوم غزه و ابراز تنفر از جنایات رژیم صهیونی در سرزمین‌های اشغالی پدیدار شده است در حقیقت پیامدهای عنصر آگاهی بخشی انقلاب اسلامی و مقاومت ایرانیان است.

بی‌تردید تحقق این آرمان بزرگ مرهون رهبری داهیانه امامین انقلاب اسلامی در تربیت شخصیت‌هایی مجاهد، عالم، بصیر، فداکار، شجاع و اصیلی است که با پای گذاردن به میدان "جهاد فی سبیل الله" افتخار ایران و ایرانی شده‌اند و سردار سرلشکر پاسدار شهید عباس نیلفروشان ازجمله چهره‌های بزرگی است که در این منظومه می‌درخشد.

این سردار ایرانی که همراه با سید مقاومت شهید سید حسن نصرالله، شهید القدس و شهید آرمان مقدس دفاع از مظلوم و مقابله با ظالم نام گرفت، منشوری از صفات و ویژگی‌های درس‌آموز به‌ویژه برای نسل جوان امروز جامعه اسلامی است که در پی رفعت بخشیدن به جایگاه و بالندگی ایران عزیز در جهان پیچیده معاصر هستند.

شهید نیلفروشان از ۱۵ سالگی با حضور در دفاع مقدس و سنگرهای جبهه حق علیه باطل در میدان جهاد برای خدا و دفاع از انقلاب، نظام و میهن اسلامی پای نهاد و در قامت یک رزمنده بسیجی در مسیری متعالی قرار گرفت و با طی مراتب نقش‌آفرینی در یگان‌های رزم استان شهیدپرور اصفهان تا فرماندهی سطوح مختلف دفاع مقدس و مدیریت عالی در سپاه امروز و سرانجام با مدال افتخار مستشاری عالی نظامی ایران در جبهه مقاومت اوج گرفت.

سردار قهرمان ایرانی از ویژگی‌ها و صفات بارز و ممتازی بهره‌مند بود؛ او ایمان، اخلاص، صداقت، شجاعت و سلحشوری را با خلاقیت، ابتکار، نوآوری و نبوغ نظامی در هم آمیخت و با سپری کردن مدارج عالی علمی پس از دفاع مقدس به "فرماندهی دانشکده دافوس سپاه" رسید تا جریان تربیت فرماندهان و مدیران عالی سپاه را راهبری کند؛ او یک نظامی دارای تفکر راهبردی بود که دانش و اشراف کم‌نظیر بر تحولات و آنچه در صحنه میدان، سیاست و روندهای حوادث منطقه‌ای و جهانی می‌گذشت برخوردار بود و با تسلط بر ادبیات نوین نظامی و امنیتی در جایگاه یک نظریه‌پرداز و طراح حاذق نظامی و امنیتی در نهاد مقدس سپاه و همراهی با مقاومت به ایفای نقش‌های مؤثر می‌پرداخت که آثار آن سالیان سال می‌تواند سرمشق همرزمان او در سپاه و جبهه مقاومت قرار گیرد.

شهید نیلفروشان تجارب ارزنده و راهگشای خود در دفاع مقدس و نقش‌آفرینی در سنگرهای مختلف خدمت در سپاه، از ستاد تا صف و در حوزه‌های دفاعی و نظامی و نیز تسلط خود بر دانش راهبردی را مدت‌ها به‌ویژه پس از شهادت سردار سرلشکر محمدرضا زاهدی و عهده‌دار شدن مسئولیت خطیر وی در ادامه نقش‌های او در لبنان و محور مقاومت به میدان آورد و شهادت وی در جوار سید مقاومت و در سنگر فرماندهی و هدایت مقاومت اسلامی لبنان و رزمندگان حزب‌الله سرافراز، گواهی صادق بر این واقعیت است.

او در طراحی رزمایش‌های قدرت‌ساز سپاه که ارتقا و ارتفای بیشتر توان بازدارندگی کشور را رقم می‌زد و موجبات غرور ملی ایران و ایرانیان و وحشت دشمنان انقلاب و نظام را فراهم می‌آورد، در مسئولیت "معاون عملیات سپاه " در زمره ارکان اصلی و تأثیرگذار محسوب می‌شد که محصول آن امروز یاری بخش آمادگی‌های سترگ سپاه عزیز برای غلبه بر تهدیدات و خطاهای محاسباتی محتمل دشمنان است.

از بازی جنگ معادله سازی پیش برنده در میدان نبرد به‌خوبی آگاه بود و دانش و معرفت خود نسبت به مکاتب نظامی روز دنیا و شیوه‌ها و گونه‌های متنوع تاکتیک و عملیات برای کسب دستاوردهای راهبردی در تمرینات یگان‌های رزمی و... در سناریوها و وضعیت‌های متعدد را در رزمایش‌ها به منصه ظهور می‌رساند؛ مطالعه تلاش‌ها و عملکرد او در مقام "سخنگویی رزمایش‌های سپاه" ترسیم‌کننده میزان تأثیر او در این صحنه و نیز عملیات روانی است.

شهید عباس نیلفروشان در حلقه پاسداران انقلاب و فرماندهان عزیز سپاه مانند نگینی تابناک می‌درخشید و دانایی، پارسایی، تواضع و فروتنی او در تعامل با مردم و همکاران و رفتار و منش بسیجی در اجتماع از وی شخصیتی قابل احترام و در تراز یک پاسدار و فرمانده معیار ساخته بود؛ در واقع الگوی رفتاری و منش شخصیتی شهید می‌تواند همواره راهنمای علاقه‌مندان و همراهان او قرار گیرد.

محبوبیت، قابلیت و شایستگی‌های عباس عزیز در صف رزمندگان جبهه مقاومت اسلامی و فرماندهان عالیقدر حزب‌الله لبنان زبانزد و مرجعیت او در مشاوره‌های راهبردی و گره‌گشا در سختی‌ها و بحران‌ها و غلبه بر دشمن صهیونی حاصل این قابلیت‌های معنوی و حرفه‌ای او بود.

تشییع باشکوه سردار نیلفروشان بر شانه‌های مردم عراق در نجف و کربلا و مردم ایران در تهران و اصفهان که در اوج شور، شعور، احساس، عاطفه و قدرشناسی از یک سردار رشید و ماندگار در حافظه تاریخی امت اسلامی ثبت شد؛ خلق حماسه‌ی بزرگ در تاریخ ایران و مقاومت منطقه را رقم زد.

او همان‌گونه که سرلشکر حسین سلامی فرمانده مقتدر و محبوب کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت "با شناخت دشمن، سال‌ها چشم در چشم او دوخته بود"، با آرامش دل‌انگیز و مقتدرانه؛ مخلصانه در محله "حاره حریک" در ضاحیه بیروت پر کشید و پرچم عزت و عظمت ایران به ایرانی را بار دیگر بر بلندای جهان پرتلاطم امروز به اهتزاز درآورد.

به دشمن گرگ‌صفت صهیونیستی و سگ هار آمریکا در منطقه یادآوری می‌کنیم با شهادت سرداران ایرانی و رهبران مقاومت جریان مقاومت و بیداری متوقف نخواهد شد و تحت برکت و تاثیر خون‌های پاک شهیدان "حاج قاسم سلیمانی، اسماعیل هنیه، سید حسن نصرالله، محمدرضا زاهدی، عباس نیلفروشان و یحیی سنوار" و ده‌ها و صدها فرمانده شهید دیگری که پای آرمان آزادی قدس شریف ریخته شده است، بالنده‌تر و مقتدرتر به پیش خواهد رفت و سرانجام بساط اشغالگران صهیونی را بر خواهد چید و سرزمین مقدس فلسطین آزاد و تحت اراده فلسطینیان قهرمان و مقاوم قرار می‌گیرد.