اراک - ایرنا - فرمانده یگان حفاظت از اراضی دولتی اداره‌کل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت: ۳۲۰ هزار و ۵۶۶ مترمربع از زمین‌های دولتی استان به ارزش ۳۵۸ میلیارد ریال در سال جاری رفع تصرف شد.

به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی اداره‌کل راه و شهرسازی استان مرکزی، «قاسم معصومی»، افزود: اجرای یک‌هزار و ۶۵۰ مورد گشت خودرویی حفاظت از اراضی در نیمه نخست امسال انجام و این میزان اراضی رفع تصرف شد.

وی بیان کرد: در حوزه اجرای احکام شهرستان ساوه با ۴۲۶ هزار مترمربع رهاسازی اراضی دولتی رتبه اول استان را به خود اختصاص داده است.

فرمانده یگان حفاظت از اراضی دولتی اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت: ماموران یگان حفاظت در حوزه رفع فوری و مقابله با تصرف زمین نیز ۲۶ فقره پرونده به میزان ۱۱ هزار و ۱۸۰ مترمربع زمین به ارزش ۷۰۴ میلیارد ریال رفع تصرف کردند که شهرستان ساوه با ۱۹ فقره در رتبه اول قرار دارد.

معصومی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۲ فقره پرونده تصرف زمین در دست بررسی است، بیان کرد: بیشترین موارد تصرف زمین در سال‌های اخیر مربوط به ساخت‌وساز مسکن است که با توجه‌ به شرایط خاص شهرستان ساوه، بیشترین تصرف زمین در چند سال اخیر مربوط به این منطقه بوده است.

وی زیاد بودن اراضی دولتی، مهاجرپذیر بودن و نزدیکی به شهرهای قم، تهران، البرز را از اصلی‌ترین دلایل بالابودن زمین‌خواری در ساوه دانست.

فرمانده یگان حفاظت از اراضی دولتی اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی، درباره اهمیت حفظ اراضی دولتی و مبارزه با تصرف زمین نیز گفت: حفظ اراضی دولتی اهمیت بسیاری در توسعه پایدار و حفظ حقوق عمومی دارد، اراضی دولتی منابع ارزشمندی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها هستند و نگهداری و محافظت از آنها ضروری است.

معصومی با تأکید بر اینکه حفظ اراضی دولتی و جلوگیری از تصرف زمین می‌تواند از رشد فساد و تبعیض در تخصیص منابع عمومی جلوگیری کند، ادامه داد: محافظت از اراضی دولتی و مبارزه با تصرف زمین می‌تواند به استفاده بهینه از منابع طبیعی و اجتناب از اتلاف منابع منجر شود که این مهم مسئولیتی مشترک و اجتماعی است که به کمک همت و همکاری همه افراد و نهادهای مربوطه نیاز دارد.

وی بیان کرد: استفاده از فناوری‌های نوین به همراه نظارت مداوم و همکاری بین نهادها می‌تواند در کاهش تصرف زمین، حفظ اراضی دولتی و ارتقاء شفافیت و دقت در فرایند نظارت و پایش اراضی عمومی مؤثر باشد.

استان مرکزی با مساحتی معادل ۲۹ و ۵۳۰ کیلومتر مربع حدود یک و ۸۲ صدم درصد از مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده‌ است.