شیراز- ایرنا- مدیر عامل شرکت ساخت و بهره‌برداری آزاد راه شیراز – اصفهان گفت: هم اینک قطعه هفت این آزادراه به طور کامل فعال است اما تامین نشدن سهم مالی دولت در این قطعه، مشکل ساز شده و هیچ کمکی از وزارت راه دریافت نکرده‌ایم که امیدواریم تحقق این مهم شتاب گیرد.

به گزارش ایرنا، رضا محمدیان، شنبه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز افزود: احداث قطعات هفت و هشت آزادراه که دارای یک قرارداد مشارکت و پیمانکاری است نیز به شرکت ساخت واگذار شد که قطعه هفت با حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی مشخصات بزرگراهی دارد و دارای سه باند رفت و سه باند برگشت است.

وی، ضمن تاکید بر ضرورت تکمیل قطعه هفت به منظور کاهش حوادث رانندگی ادامه داد: از مجموع ۷۰ مورد تصادفی که طی یک سال گذشته در آزادراه شیراز – اصفهان شاهد بوده‌ایم ۴۵ مورد آن مربوط به قطعه هفت با ۱۲ کیلومتر طول بوده که نشان می‌دهد معضل قطعه هفت باید به سرعت رفع شود.

او اظهار کرد: ما به عنوان سازنده و سرمایه گذار قطعه هفت را تا ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی پیش برده ایم و در حالی که سهم ما و دولت در تامین مالی قطعات یک تا ۶ آزادراه هر کدام ۵۰ درصد بود در قطعه هفت و هشت به ۳۰ درصد در مقابل ۷۰ درصد سهم دولت رسیده است.

مدیر عامل شرکت ساخت و بهره‌برداری آزاد راه شیراز – اصفهان گفت: هم اینک نیز ما در شرکت ساخت از سهم ۳۰ درصدی خود هم بیشتر کار اجرا کرده ایم و علت نیز این است که به دنبال بهبود شرایط آزادراه هستیم.

محمدیان گفت: وزارت راه برای تامین سهم خود ۲ راه پیش بینی کرده که یکی واگذاری املاک به شرکت ساخت از محل مولدسازی است که تمام مجوزها دریافت شده اما در اداره کل راه و شهرسازی فارس بلاتکلیف مانده که امیدواریم این مجموعه املاک مذکور را به ما واگذار کند.

وی، ارزش این مولدسازی را افزون بر ۹ هزار میلیارد ریال دانست و افزود: مسیر دیگری که وزارت راه و شهرسازی دنبال کرده اختصاص سه هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی است که ما با یکی از شرکت های تامین سرمایه هماهنگ کرده‌ایم که این اوراق را از روی تابلو فرابورس خریداری کند اما ما برای تکمیل قطعه هفت به حدود ۱۲ هزار میلیارد ریال نیاز داریم و اینها رقم هایی نیست که بتواند ما را برای تکمیل این کار کمک کند اما عزم ما برای انجام این کار جدی است.

محمدیان اظهار کرد: سهم دولت در قطعه هفت آزادراه شیراز - اصفهان ۱۰ هزار میلیارد ریال است که اواخر سال گذشته فقط ۲۹۰ میلیارد ریال در اختیار ما قرار داده که رقم قابل توجهی نیست.

وی ادامه داد: قطعه هشت آزادراه شیراز – اصفهان که قطعه یک آزادراه شیراز – بوشهر نیز نامیده می شود از تقاطع گویم آغاز می‌شود و پس از رسیدن به ابتدای بلوار حسینی الهاشمی به آزادراه شیراز – بوشهر متصل می‌شود.

تکمیل ترانزیت شمال با جنوب کشور با اجرای آزادراه شیراز - بوشهر
مدیر عامل شرکت ساخت و بهره‌برداری آزاد راه شیراز – اصفهان گفت: ما برای مشارکت ۳۰ درصدی در اجرای آزادراه شیراز – بوشهر اعلام آمادگی کرده‌ایم و با اجرای این پروژه محور ترانزیت شمال به جنوب کشور تکمیل خواهد شد.

محمدیان افزود: البته قطعه هشت در حوزه شیراز معارضین قابل توجهی دارد و علاوه بر این نیاز است که مهندسی ارزش بر روی آن انجام شود تا بتوانیم هزینه طرح را کاهش دهیم تا با حداقل هزینه اجرا شود.

وی، با بیان اینکه به دنبال ارتقای کمی و کیفی آزادراه هستیم ادامه داد: بهره برداری از این پروژه برای استان فارس رونق و توسعه به دنبال داشته و تلاش ما بر این است که این محور را در شرایط استاندارد حفظ کنیم.

او اظهار کرد: آزادراه شیراز – اصفهان در یک مسیر بکر اجرا شد و هیچ زیرساختی در آنجا وجود نداشت و ما باید همه این زیرساخت ها از جمله برق را تامین می کردیم که هم اینک برقرسانی محور ۸۰ درصد و روشنایی مسیر نیز حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم بتوانیم تا پایان آذرماه امسال آن را تکمیل کنیم.

مدیر عامل شرکت ساخت و بهره‌برداری آزاد راه شیراز – اصفهان گفت: در بحث هوشمندسازی آزادراه نیز شاهد اجرای فیبرنوری در این محور هستیم و امیدواریم با این کار در تمام طول آزادراه بحث کنترل دوربین ها، روشنایی ها و ارتباطات هوشمند شود.

محمدیان، تعداد جایگاه های سوخت ثابت فعال در آزادراه را سه جایگاه برشمرد و افزود: علاوه بر این سه جایگاه سیار نیز در این مسیر پیش بینی شده که کمک کرده اند خودروهایی که وارد آزادراه می شوند دچار مشکل سوخت نشوند.

وی ادامه داد: تعداد مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین راهی پیش بینی شده در این محور نیز هشت مجتمع است که سه مورد تاکنون به بهره برداری رسیده، ۲ مورد نیز در دست احداث است و یکی از آنها تا پایان امسال و دیگری تا پایان آذرماه ۱۴۰۴ به بهره برداری خواهد رسید.

او اظهار کرد: قرارداد احداث سه مجتمع دیگر نیز منعقد شده و هم اینک در مرحله اخذ مجوزها و استعلام است که امیدواریم این سه مجتمع نیز تا پایان سال آینده به بهره برداری برسد.

لزوم تقویت پوشش مخابراتی
مدیر عامل شرکت ساخت و بهره‌برداری آزاد راه شیراز – اصفهان، ضمن تاکید بر لزوم تقویت پوشش مخابراتی این محور گفت: تاکنون اقداماتی در این زمینه انجام شده و سازمان ارتباطات و اپراتورها تلاش هایی داشته اند اما درگیر تامین منابع مالی هستند اما انتظار داریم با توجه به اهمیت موضوع، بحث ارتباطات در این محور جدی‌تر گرفته شود.

محمدیان افزود: ما در کل مسیر امکانات راهداری زمستانی داریم اما ارتباطات بسیار مهم است تا در صورت بروز مشکل و مسدود شدن مسیر یا مواجه رانندگان و کاربران آزادراه با مشکل بتوان به سرعت به آنها خدمات رسانی و امدادرسانی کرد.

وی، خواستار حضور بیشتر پلیس راهور در این محور آزادراهی شد و گفت: البته پلیس راهوار با محدودیت نیروی انسانی مواجه است اما ما در آزادراه نسبت به تامین نیازهای پلیس راه، اورژانس و هلال احمر اقدام کرده‌ایم و آمادگی داریم که هرگونه نیاز دیگر آنها را نیز تامین کنیم چرا که هدف ما هم حل مشکلات آزادراه است.

نقش دوربین های ثبت تخلف در کاهش تصادفات
مدیر عامل شرکت ساخت و بهره‌برداری آزاد راه شیراز – اصفهان، با اشاره به تاثیر دوربین های ثبت تخلف در کاهش تصادفات و حوادث رانندگی در این محور گفت: البته نصب این دوربین ها در انحصار پلیس و راهداری است و هم اینک در چند نقطه این دوربین ها نصب شده و فعال است که نیاز است در تمام نقاط مورد نیاز نصب و فعال شوند.

عدم ممنوعیت ورود کامیون ها به آزادراه
محمدیان، محور اصلی در آزادراه را ترانزیت سنگین دانست و گفت: هم اینک نیز کامیون‌ها در آزادراه شیراز – اصفهان تردد دارند و این کار از لحاظ قانونی منعی ندارند اما الان صرفا بحث در قطعه هفت است که تردد آنها موجب ترافیک می شود.

وی افزود: در بحث تردد اتوبوس ها در آزادراه هم آمادگی داریم، هرچند ممکن است از نظر مسافت فاصله ترمینال تا مقصد برای اتوبوس ها کمتر باشد اما از نظر زمان استفاده از آزادراه حداقل ۲ ساعت برای آنها کاهش زمان سفر را به دنبال دارد.

او اظهار کرد: اگر امکان تردد اتوبوس ها در آزادراه فراهم شود و پلیس مجوز این کار را صادر کند، تردد اتوبوس ها شکل دیگری به آزادراه می دهد و بحث اجتماعی و معرفی آزادراه را تقویت می کند.

دریافت عوارض آزادراه بر اساس پیمایش
وی، با اشاره به تعیین عوارض آزادراه شیراز – اصفهان گفت: البته نرخ ۱۳۴ هزار تومانی که ما برای سواری پیشنهاد داده بودیم مربوط به سال ۱۴۰۲ بود که در نهایت با عدد ۱۲۰ هزار تومان آن هم برای سال ۱۴۰۳ به توافق رسیدیم.

او اظهار کرد: سال گذشته در فقدان دریافت عوارض ضرر و زیانی را متحمل شدیم و بازگشت سرمایه ما به تعویق افتاد.

مدیر عامل شرکت ساخت و بهره‌برداری آزاد راه شیراز – اصفهان گفت: دریافت عوارض در آزادراه شیراز – اصفهان بر اساس پیمایش است و خودروها به میزان ترددی که در حد فاصل هر کدام از دوربین‌های پیش بینی شده انجام می دهند عوارض پرداخت می کنند.

محمدیان افزود: به لحاظ بحث اثربخشی سعی کردیم بنا را بر مسیرهای بلند آزادراه که تردد منطقه‌ای و محلی نیست بگذاریم و با اتمام دوره ۶ ماهه آزمایشی سعی خواهیم کرد که برای خودروهایی که عبور محلی دارند، حداقل عوارض را در نظر بگیریم.

وی اظهار کرد: در بحث عبور ایمن حیوانات از عرض آزادراه نیز با محیط زیست مکاتبه کرده‌ و درخواست کرده‌ایم که راهکار ارائه دهند و بگویند که چه اقدامی انجام دهیم که در عبور حیوانات خللی ایجاد نشود و خطری آنها را تهدید نکند.

آزادراه شیراز به استان اصفهان به طول ۲۱۲ کیلومتر و به‌عنوان طولانی‌ترین آزادراه ایران روز ۲۰ مهر ۱۴۰۲ هم‌زمان با سفر رئیس جمهوری وقت به استان فارس به بهره‌برداری رسید. با افتتاح این آزادراه، ۹ درصد به طرح‌های آزادراهی کشور افزوده شد.

این آزادراه طول مسیر را نسبت به جاده فعلی ۱۳۴ کیلومتر کوتاه‌تر و زمان سفر را حداقل دو ساعت کاهش می‌دهد و پیش‌بینی شده است که بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر در سال کاهش مصرف سوخت به همراه داشته باشد.