ارومیه- ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به پیش بینی تولید ۱.۵ میلیون تن سیب درختی طی سال جاری در استان گفت: ۲۰۰ هزار نفر در تولید و بسته بندی این محصول مشغول به کار هستند که سهم قابل توجه این بخش را در راستای ایجاد فرصت های شغلی نشان می دهد.

خسرو شهبازی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این استان رتبه اول کشوری را با تولید ۳۰ درصد سیب کشور به خود اختصاص داده است و ۶۵ هزار نفر بهره بردار به صورت مستقیم و بیش از ۱۳۰ هزار نفر به صورت غیر مستقیم در باغ های سیب استان مشغول به کار هستند.

وی اضافه کرد: بخش عمده ای از سیب این استان به کشورهای هند، پاکستان، روسیه و عراق صادر و یا روانه سردخانه ها برای ذخیره سازی محصول می شود.

وی ادامه داد: حدود ۶۵ هزار و ۴۱ هکتار از باغ های استان به محصول سیب اختصاص دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بیان کرد: حدود ۱۵۰ هزار تن از تولیدات سیب در آذربایجان غربی، به مصرف تازه خوری داخلی رسیده و مابقی نیز به صورت سیب صنعتی تحویل کارخانه های تولید آبمیوه می شود.

شهبازی اظهار کرد: عمده ارقام تولیدی در استان از نوع رد و گلدن دلیشز بوده اما ارقام تابستانه و محلی و ارقام جدید شامل رد چیف، گالا، فوجی روسا، سوپر استیمن، سامر فری، رم بیوتی، دلبار استیوال، گرانی اسمیت و رقم فوروم هم در استان کاشت شده است.

وی گفت: موضوع آموزش و ترویج نیز به صورت جدی پیگیری می شود تا میزان تولید و کیفیت محصولات را ارتقا دهیم و با تغیبر الگوی کشت و به کارگیری روش های علمی در بخش کشاورزی استان در صدد هستیم تا انواع درختان و رقم‌های جدید زود رس و میان رس را جایگزین باغهای سنتی کنونی کنیم.

وی افزود: طرح‌هایی از جمله جایگزین سازی پایه‌های رویشی به جای پایه‌های بذری و حذف باغ های درجه ۳ و اصلاح باغ های درجه ۲ و توسعه باغ ها در مناطق مستعد و خارج ازحوضه آبریز دریاچه ارومیه در دستورکار است که در صورت تامین اعتبار با شتاب بیشتری اجرا خواهد شد .

۴۷۵ سردخانه در آذربایجان غربی فعال است

رییس سازمان جهاد کشاورزی اذربایجان غربی افزود: تعداد سردخانه های آذربایجان غربی ۴۷۵ مورد است که یک میلیون و ۲۷۰ هزار تن ظرفیت اسمی این سردخانه ها بوده و سه هزار و ۳۲۰ نفر در این بخش مشغول به کار هستند.

شهبازی بیان کرد: تعداد واحد های بسته بندی میوه تازه نیز ۵۴ واحد با ۳۲۰ هزار تن طرفیت و یک هزار و ۸۹۰ فرصت شغلی است.

وی ادامه داد: در زمینه تولید خوراک دام، طیور و آبزیان هم در استان ۴۱ واحد فعالیت دارند که ظرفیت اسمی آنها نیز یک میلیون و ۷۲۰ هزار تن بوده و در سال ۲۹۶ نفر اشتغال ایجاد می کنند.

وی اضافه کرد: حدود ۴۰ واحد پوره، کنسانتره و رب هم در این استان فعال است که ۳۲۶ هزار تن طرفیت تولید آنها بوده و ۴۸۰ نفر در این واحد ها مشغول هستند.

به گزارش ایرنا آذربایجان غربی عمده ترین تولید کننده سیب درختی کشور است که علاوه برمصرف داخل استانی مقادیر بسیاری از این محصول به کشورهای همسایه و قفقاز صادر می شود.