تهران- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش گفت: مهارت های ورزشی دانش‌آموزان در المپیادهای درون مدرسه‌ای به دست می‌آید و به واسطه پرورش استعدادها، زمینه رشد و شکوفایی و کسب افتخارات در عرصه‌های بین‌المللی فراهم خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا کاظمی روز شنبه در آیین آغاز فعالیت‌های ورزشی درون مدرسه‌ای و افتتاحیه مسابقات ورزشی دانش آموزان اظهار داشت: لازمه داشتن بدن قوی و سالم و آماده به کار، فعالیت های خوب مرتبط با حوزه بدنی است و برای این کار حتما باید مهارت های این حوزه را کسب کنیم تا از آسیب های اجتماعی دور بمانیم.

وی، کم تحرکی، چاقی مفرط و به تبع آن انواع و اقسام بیماری ها را یکی از آسیب هایی عنوان کرد که امروز گریبانگیر جامعه شده و بهترین راه درمان امراض روحی و روانی را ورزش و تحرک و فعالیت های تربیت بدنی عنوان کرد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه معلمان و همکاران به این نکته توجه داشته باشند که فعالیت های ورزشی و تربیت بدنی بهترین موقعیت های تربیتی را برای دانش آموزان ایجاد می کند، گفت: در کنار سلامت جسمی، دانش آموزان تمامی مهارت های تربیتی از جمله مهارت های ارتباطی، حل مساله، با هم زیستن، کمک کردن، ایثارگری و فداکاری را به طور ناخودآگاه در فرآیند یک فعالیت گروهی فرا می گیرند.

کاظمی ادامه داد: ما باید به این حوزه مهم، حیاتی، راهبردی و اثرگذار به طور ویژه توجه کنیم و در این میان مدیران و معلمان باید زمینه های لازم را برای فعالیت های رسمی و غیر رسمی ورزشی در مدرسه و خارج از مدرسه فراهم کنند.

وی با بیان اینکه ورزش فصل مشترک همه انسان ها در تمامی مقاطع رندگی اعم از خردسالان، کودکان، نوجوانان، بزرگسالان و میانسالان است و همه به ورزش علاقه دارند، تاکید کرد: ورزش نقطه حیاتی و مهمی است که شادی ایجاد می کند و اگر می خواهیم فضای مدرسه را به فضایی مفرح و بانشاط تبدیل کنیم، ابزار آن ورزش است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: تلاش خواهیم کرد تا برنامه های رسمی و غیررسمی را در برنامه درسی به بهترین شکل ممکن ببینیم و اگر قرار باشد این اتفاقات بیافتد نیاز به همراهی، همدلی و همکاری مدیران و معلمان داریم.

کاظمی ادامه داد: تمام اهداف تربیتی ما فقط در کلاس درس و کتاب های درسی محقق نمی شود، دانش آموزی می خواهیم که زندگی کردن و به زیستن در فضای جامعه را یاد بگیرد چراکه مسیر یادگیری، فعالیت های گروهی در کلاس و خارج از کلاس درس است.

وی ادامه داد: امروز با چند طرح خوب ورزشی در سراسر کشور زمینه توسعه و بسط این فعالیت ها را مهیا کرده ایم که از جمله آنها برگزاری المپیادهای درون مدرسه ای است که رقابت های بین کلاسی و دانش آموزی، فعالیت های گروهی را تشدید و شور و نشاط را در مدرسه ایجاد می کند.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: درخواست من این است که به گونه ای برنامه ریزی کنید که تمام مدارس کشور این فعالیت ها و المپیادهای درون مدرسه ای را جزو برنامه های اصلی خود قلمداد کنند و در هر پایه تحصیلی با ایجاد یک مهارت، زمینه آشنایی همه دانش آموزان را با بیشتر رشته های ورزشی مهیا کنیم.

کاظمی با اشاره به اینکه در این برنامه سطحی از مهارت های ورزشی را در همه رشته ها کسب کرده و از همه این ورزش ها لذت می برید، گفت: به بهانه این مهارت ها، استعداد ورزشی دانش آموزان کشف و به واسطه پرورش آن، زمینه رشد و شکوفایی و کسب افتخارات نظام در عرصه های بین المللی فراهم می شود.

وی با بیان اینکه ورزش می تواند با آمیزه ها و آمیخته های هنر و معنویت آورده های متفاوتی را برای دانش آموزان به ارمغان بیاورد، گفت: طرح شهید طوقانی و ورزش های سنتی و زورخانه ای که بخش مهمی از هویت ملی و دینی ما را شکل می دهد، می تواند از طریق هنر و معنویت بخش های مهمی از اهداف نظام تعلیم و تربیت را محقق کند.