نوشهر - ایرنا- هواشناسی از وقوع سیل در مناطقی از غرب مازندران به ویژه شهرستان های نوشهر و نور هشدار جدی داده است که با هدف پیشگیری از خسارت ها، استقرار تجهیزات مربوط از امروز شنبه در نقاط حادثه خیز منطقه ضروری است.

به گزارش ایرنا، سامانه‌های جهانی هواشناسی بارش‌های سنگینی در پنج روز پیش‌رو برای نوار شمالی کشور پیش‌بینی کرده‌اند، طبق این پیش‌بینی‌ها بارش تجمعی در روزهای پیش رو در بخش‌هایی از استان‌های گیلان و مازندران از ۲۳۵ میلی‌متر عبور خواهد کرد.

همچنین سازمان مدیریت منابع آب ایران به دستگاه‌های تحت امر خود در این مدت برای ۲ شهر نور و نوشهر سیلاب پیش‌بینی کرده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران با اشاره به هشدار اداره کل هواشناسی مبنی بر بارندگی شدید همراه با احتمال جاری شدن سیل در مناطقی از این استان به ویژه در خطه غربی آن بر ضرورت آمادگی کامل مسوولان ادارات ذیربط تاکید کرد.

حسینعلی محمدی شیرکلایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد : به تمامی فرمانداران و شهرداران این استان و منطقه یادشده تاکید شده تا آمادگی لازم را در بعد پیشگیری، مقابله و مهار احتمالی جاری شدن سیل براثر بارندگی شدید در برخی از مناطق استان داشته باشند.
وی تاکید کرد که فرمانداران باید با فراخوان اعضای ستاد مدیریت بحران و برگزاری نشستی به همین منظوراز آنان بخواهند تا دراین حوزه آمادگی لازم را داشته باشند تا در مواقع بارندگی شدید و به دنبال آن احتمال جاری شدن سیلاب شاهد کمترین خسارت در منطقه باشیم. هواشناسی مازندران با صدور هشدار سطح نارنجی اعلام کرد که با شکل گیری جریانات شمالی همراه با عبور موج از شامگاه امروز تا اواخر هفته جاری بارش باران (رگبار و رعدوبرق)، وزش باد نسبتا شدید و کاهش دما در استان خواهیم داشت.

آبگرفتگی، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها، صاعقه، کاهش دید، لغزندگی، ریزش سنگ و اختلال در تردد جاده‌ها و محورهای کوهستانی، خسارت به سازه‌های کم مقاوم و سست بنیان از پیامدهای این سامانه است.

توصیه می‌شود شهروندان از اسکان در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها و مناطق مرتفع، خودداری و از چرای دام در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، مقاوم سازی سازه‌های کم مقاوم و سست بنیان و سایر اقدامات پیشگیرانه را مدنظر قرار دهند.

مازندران حدود ۴۸۰ کیلومتر از سواحل جنوبی دریای خزر را در اختیار دارد که بیشترین میزان در میان سه استان شمالی است.

مدیرکل مدیریت بحران استان مازندران یادآور شد : با توجه به افزایش شدت بارش‌ها طی این مدت سیلاب مورد انتظار است.

شماری از شهروندان غرب مازندران هم در تماس با خبرگزاری جمهوری اسلامی دفتر نوشهر با اشاره وقوع چند مورد سیل طی سه دهه اخیر در منطقه و تحمیل خسارت های جانی و مالی به مناطق روستایی و شهری از مسوولان نهادهای ذیربط خواستند از امروز تجهیزات و امکانات موجود را در نقاط حادثه خیز نظیر رودخانه ها و پل ها و کانال ها و آبراه های این منطقه مستقر کنند و بر دغدغه مردم بکاهند.

شهرستان های نور، نوشهر، چالوس، کلاردشت، عباس آباد، تنکابن ورامسر در غرب مازندران واقع شده است.