نوشهر-ایرنا- شهردار رامسر از برنامه‌ریزی برای برگزاری نخستین همایشِ فرصت‌های سرمایه‌گذاری این شهر در دی ماه خبر داد و گفت: اطلس سرمایه‌گذاری این شهر با مطالعات علمی تهیه و فرصت‌ها و نیازهای سرمایه‌گذاری این شهر گردشگرپذیر شناسایی شده و به این پشتوانه، برای برگزاری رویدادِ مهم با حضور سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی کشور، آماده می‌شود.

علی امینی شاد روز یکشنبه با بیان اینکه نخستین همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری رامسر ۲۶ دی ماه سال جاری در سالن آمفی‌تئاتر رامسر برگزار می‌شود به خبرنگار ایرنا گفت: تا این لحظه حضور سازمان سرمایه‌گذاری خارجی، رئیس اتاق بازرگانی ایران، دبیرکل مجمع شهرداران آسیایی، رئیس مرکز مشاوره ایرانیان خارج از کشور، رئیس دبیرخانه نوآوران در نهاد ریاست جمهوری، نماینده وزارت خارجه در مازندران، شهرداران مراکز استان و هلدینگ‌های استانی و محلی در این رویداد قطعی شده است؛ ضمن اینکه برنامه‌ریزی و رایزنی برای حضور تعدادی از وزرای مرتبط با این رویداد و دیگر مسوولان ملی نیز انجام شده است.

وی با توضیح اینکه همایش به همراه یک نمایشگاه در سالن آمفی‌تئاتر هتل قدیم رامسر برگزار می‌شود توضیح داد: این رویداد در قالب سخنرانی، برپایی نمایشگاه و نشست‌های تخصصی، مذاکرات و تعامل بین سرمایه‌گذاران همچنین تعامل مردم با سرمایه‌گذاران برنامه‌ریزی شده است.

موقعیت متمایز و برخوردارِ رامسر

شهردار رامسر ظرفیت‌های متمایز رامسر برای سرمایه‌گذاری را از ویژگی‌های متمایز غربی‌ترین شهر مازندران برشمرد و اظهار کرد: شهرداری رامسر به جهت مالکیت زمین‌های ساحلی با وسعت زیاد و در موقعیت ممتاز شهر، شرایط متمایزی را به لحاظ سرمایه‌گذاری و ایجادِ زیرساخت‌های گردشگری تجربه می ‌کند.

وی انجامِ مطالعات علمی برای ریل‌گذاری در زمینه سرمایه‌گذاری بخش گردشگری را از گام‌های اجرایی این دور از مدیریت شهری برای عملیاتی شدن اهداف برگزاری چنین رویدادی برشمرد و یادآور شد: طی مدت اخیر با همکاری دانشکده جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه تهران تمامی زمین‌های تحت مالکیت شهرداری که عموما در نوارِ ساحلی قرار دارند مورد مطالعه و بررسی دقیق قرار گرفت. در جریان این مطالعات نیازمندی‌های یک شهر گردشگری مورد بررسی قرار گرفت و برای تمامی زمین‌های شهرداری طرح و برنامه اجرایی تدوین و هزینه و درآمدهای آن مشخص شد.

مدیریت شهری رامسر ایجاد شهرک ورزشی برای کمپِ تیم‌های ملی و بازی‌های ساحلی، مجموعه پارک ابی، توسعه زیرساخت‌های هتلی، سالن چند منظوره برای برگزاری کنسرت‌ها را از جمله این طرح‌ها معرفی کرد و توضیح داد: اجرای برخی از این طرح‌ها هزینه حدود ۲ تا سه هزار میلیارد تومان دارد که انجامِ آن از توانِ شهرداری خارج است. به همین دلیل نیاز است سرمایه گذاران خارجی و دست‌کم خارج از استان را به چنین طرح‌هایی ترغیب کنیم که برگزاری چنین همایش‌هایی فرصتِ جذب این بخش را فراهم می‌کند.

به گفته او فارغ از ظرفیتِ دارایی‌ها شهرداری برای جذب گردشگر، حضور فعالان اقتصادی در این همایش، زمینه ارتباط آنان با سایر سرمایه‌گذاران را هم فراهم می‌کند. بنابراین ما از این طریق بستر ارتباطات و توسعه روابط را فراهم می‌کنیم.

تمرکز بر نام و آوازه رامسر کافی نیست

علی امین‌شاد برگزاری رویدادهایی از این دست را فرصت‌ مناسبی برای ارتقای جایگاه و نام و آوازه رامسر دانست و تاکید کرد: معتقدم طی سال‌های گذشته این شهر با وجود ظرفیت‌های بی‌بدیل از فضای سرمایه‌گذاری‌هایی از این دست فاصله گرفته است. رامسر در گذشته جزوِ استان‌های رتبه یک گردشگری کشور بود و در حال حاضر وضعیت متزلزلی را برای حفظ این جایگاه تجربه می‌کند. آن هم به این دلیل است که شهرهای دیگر طی این مدت بیکار ننشستند و با برنامه‌ریزی به دنبال جذب گردشگری هستند. ما هم اگر به این نام و آوازه یا پیشینه این شهر در گردشگرپذیری اکتفا کنیم نام و آوازه فعلی را هم از دست می‌دهیم.

۱۳طرح جذاب برای سرمایه‌گذاری در رامسر

وی برگزاری رویدادهای متنوع و داشتن یک تقویم زمانی را مقدمات ارایه فرصت‌ها و ظرفیت‌های رامسر توصیف کرد و ادامه داد: میبایست طی سال رویدادهای مختلفی در شهر برگزار کنیم و رامسر را در حد نامش حفظ کنیم. در حوزه سرمایه‌گذاری ضعف‌های زیرساختی داریم که برطرف کردن آن با توجه به هزینه‌هایی جاری و عمرانی شهرداری که رقم بسیار چشم‌گیری است امکان‌پذیر نیست. بنابراین شهرداری میبایست بخشی از ضعف‌های زیرساختی خود را با مشارکت بخش خصوصی برطرف کند. این درحالی است که طی سال‌های اخیر اعتبارهای دولتی برای شهرداری‌ها هم به حداقل کاهش یافته است.

وی زمین‌های باکیفیت در بهترین نقاط شهری را از نقاط مثبت رامسر معرفی و یادآور شد: در جریان مطالعاتی که در زمینه ایجاد طرح‌های گردشگری در رامسر انجام شد، ۱۳ طرح که همگی جذابیت‌های بالایی دارند و برای سرمایه‌گذاری مناسب هستن تدوین و در اطلس سرمایه‌گذاری این شهر ارایه می‌شود. بنابراین اگر سرمایه‌گذاری توانی لازم را داشته باشد و علاقه‌مند باشد این طرح‌ها از نظر اقتصادی و جذاب هستند و سرمایه‌گذاری روی آنها جذابیت و آورده اقتصادی خوبی به همراه دارد.

رامسر به دلیل آنکه تلفیقی از طبیعت و تاریخ است یا اینکه خاستگاهِ نخستین کنوانسیون محیطِ زیستی در حفاظت از تالاب‌های جهان به شماره می‌رود به عروس شهرهای شمالی شهرت دارد و از نام و آوازهای بین‌المللی برخوردار است. اگر به این فهرست آب گرم‌های معدنی بکر و درمانی، موزه‌های پرتعداد و پربازدید و جاذبه‌های گردشگری جدید نظیر تله‌کابین رامسر هم اضافه کنیم متوجه پیشینه بلندِ گردشگری این شهر خواهید شد.

این میزان شگفتی درحالی است که زیرساخت‌های اقامتی رامسر متناسب با حجم رو به رشدِ ورودِ مسافر و اقشارِ درامدی مختلف رشد نکرده است که به نظر می‌رسد برگزاری همایش و رویدادهایی از این دست زمینه حضور سرمایه‌گذاری در بخش‌های مورد نیاز این شهر را فراهم کند