همدان- ایرنا- انحصار عنوان‌های قهرمانی مسابقات تنیس روی میز "هوپس" قهرمانی دختران کشور از سوی پدیده‌های تنیس همدان، این استان را پرچمدار استعدادهای برتر کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا اسفندماه ۹۴ بود که فدراسیون تنیس روی میز کشور طرح بین‌المللی هوپس که یکی از راهبردهای مهم استعدادیابی فدراسیون جهانی است را به اجرا گذاشت.

این طرح با برنامه‌ریزی مناسب فدراسیون خیلی سریع در سطح استان‌ها اجرایی شد و همدان یکی از مناطقی بود که در این طرح دستاورد موفقیت آمیز و چشمگیری پیدا کرد.

هوپس در واقع یک طرح بین‌المللی است که در تمامی کشورهای جهان برگزار می‌شود و روش بسیار خوبی برای استعداد یابی به شمار می‌رود.

هدف اصلی از اجرای این طرح نیز استعدادیابی و آموزش به سنین پایه است و در کشورهای مختلف توانسته دستاوردهای موثری را در بالا بردن سطح فنی و کیفی ورزشکاران نخبه داشته باشد.

اجرای طرح هوپس در همدان همزمان با سایر استان‌های کشور آغاز شد و در این سال‌ها تاثیر بسزایی در استعدادیابی و استعدادسازی تنیس روی میز داشته است.

شیما صفایی و ستایش ایلوخانی ملی پوشان تنیس روی میز همدان محصول همین طرح ملی هستند که توانستند پله‌های ترقی را به سرعت طی کرده و خود را به ترتیب به عنوان نفر اول بزرگسالان و جوانان کشور معرفی کنند.

قهرمانی کشور در انحصار همدانی ها

تداوم موفقیت‌های دختران تنیس روی میز همدان به رده‌های بزرگسال و جوانان منتهی نمی‌شود بلکه در رده پایه به خصوص "هوپس" شاهد درخشش آن‌ها در سطح کشوری هستیم.

رقابت‌های تور ایرانی هوپس دختر کشور روز جمعه با قهرمانی آوا خدابنده لو از همدان به پایان رسید.

در پایان سه روز رقابت میان راکت بدستان هوپس دختر کشور، آوا خدابنده لو از استان همدان قهرمان شد، فاطمه احمدی دیگر نماینده استان همدان نائب قهرمان شد و کیانا نوروزی از استان فارس و ویستا شیرافکن از استان مازندران به طور مشترک در جایگاه سوم قرار گرفتند.

در پایان سه روز رقابت میان راکت بدستان هوپس دختر کشور، آوا خدابنده لو از استان همدان قهرمان شد، فاطمه احمدی دیگر نماینده استان همدان نائب قهرمان شد و کیانا نوروزی از استان فارس و ویستا شیرافکن از استان مازندران به طور مشترک در جایگاه سوم قرار گرفتند.

مسابقات تنیس روی میز هوپس دختران کشور با حضور ۸۷ ورزشکار به مدت سه روز در همدان برگزار شد.

دبیر هیات تنیس روی میز همدان در این باره می‌گوید: نکته لذت بخش در این مسابقات حضور ۲ مربی و ۲ ورزشکار همدانی در بازی فینال بود که برای دومین سال متوالی تکرار شد.

نادر شاملو افزود: این افتخار حاصل تلاش و زحمات مربیانی است که بدون چشم داشت مالی و تنها با عشق و برنامه‌ریزی مناسب به هدف خود رسیدند.

وی بیان کرد: در جریان این مسابقات و در اتفاق نادر، کوچکترین بازیکن مسابقات هوپس دختران کشور ماتیسا شاملو بود که دست به کاری بزرگ زد.

دبیر هیات تنیس روی میز همدان افزود: این نونهال همدانی با هشت سال سن موفق شد در جمع ۳۲ نفر پایانی کشور قرار بگیرد و رتبه دوازدهم کشور را از آن خود کند.

وی خاطرنشان کرد: همدان با پنج نماینده در مسابقات قهرمانی کشور هوپس دختران بیشترین تعداد در جمع ۳۲نفر پایانی را در اختیار داشت.

وی اضافه کرد: هانیه قنبری نسب دیگر تنیس باز همدانی مقام بیست و ششم و آنیسا نصیری صفت مقام بیست و هفتم را به دست آوردند.

هوپس، دروازه جهانی شدن

رئیس هیات تنیس روی میز استان همدان در این باره می‌گوید: طرح هوپس به معنی آینده نگری برای بازیکنان نونهال است که از بین آن‌ها یک یا ۲ ورزشکار نخبه دختر و پسر در کشور انتخاب و سپس برای آموزش‌های حرفه‌ای به کمپ آسیای میانه و در صورت تایید فنی به لحاظ پیشرفت به رویداد هوپس فدراسیون جهانی اعزام می‌شوند.

زهره ابوطالبیان افزود: طرح هوپس به این دلیل که اعزام به خارج از کشور دارد و در آنجا با مربیان سایر کشورها و فدراسیون جهانی تمرین می‌کنند، بین مربیان و خانواده‌ها در سطح کشور بسیار حائز اهمیت است.

وی بیان کرد: بازیکنانی که در طرح هوپس کشور موفق می‌شوند، به هوپس آسیایی و در صورت تایید به هوپس جهانی اعزام می‌شوند که در برگشت تفاوت بسیار زیادی با سایر ورزشکاران هم سن و سال خود در تنیس روی میز پیدا می‌کنند و تاثیر آن به طور کامل مشخص می‌شود.

بازیکنانی که در طرح هوپس کشور موفق می‌شوند، به هوپس آسیایی و در صورت تایید به هوپس جهانی اعزام می‌شوند که در برگشت تفاوت بسیار زیادی با سایر ورزشکاران هم سن و سال خود در تنیس روی میز پیدا می‌کنند و تاثیر آن به طور کامل مشخص می‌شود.مربی سابق تیم ملی تنیس روی میز بانوان کشور خاطرنشان کرد: بنابراین همه مربیان تلاش می‌کنند تا مراحل طرح هوپس را برای استعدادهایی که شناسایی کرده‌اند، مهیا سازند و در این بین استعداد و هوش ورزشکار بسیار حایز اهمیت است.

این مربی همدانی در خصوص قهرمانی آوا خدابنده لو و نیز نایب قهرمانی فاطمه احمدی گفت: همه اعضای تیم عملکرد درخشانی ارائه دادند و باردیگر ثابت کردیم استان برتر در پرورش استعدادها به خصوص در بخش دختران هستیم.

هوپس، تضمین موفقیت ورزشکار

این مربی و کارشناس رشته تنیس روی میز کشور در ادامه افزود: طرح هوپس به معنای آینده نگری برای رشد و پرورش بازیکنان مستعد است.

وی بیان کرد: در واقع این طرح باعث شده تا سرمایه گذاری برای اسطوره‌های تنیس روی میز صورت بگیرد تا شاهد پرورش نخبه‌هایی نظیر شیما صفایی، ستایش ایلوخانی و بسیاری دیگر از تنیس بازان باشیم.

ابوطالبیان خاطرنشان کرد: حالا این طرح گسترده‌تر شده و پدیده‌های جدید نظیر آوا خدابنده لو و فاطمه احمدی را به خانواده تنیس روی میز کشور معرفی کرده است.

وی یادآور شد: این طرح تاثیر خیلی زیادی در بین ورزشکاران تنیس روی میز همدان داشته است و باعث رقابت بیشتر بین بازیکنان و افزایش تمرین و اردوها شده و از لحاظ فنی و تکنیکی نیز کمک شایانی به ورزشکاران شده است.

از طرح هوپس تا المپیک ۲۰۲۸

رئیس هیات تنیس روی میز استان همدان با اشاره به موفقیت اخیر تنیس بازان همدانی گفت: این افتخارآفرینی‌ها اتفاقی نبود و برای کسب این موفقیت مهم سال‌ها تلاش شده تا توانستیم با عبور از سد بزرگان تنیس روی میز کشور نام قهرمانان خود را جاودان کنیم.

وی افزود: شیما صفایی و ستایش ایلوخانی نابغه‌های تنیس روی میز همدان هم اکنون از بخت بالایی برای حضور در المپیک ۲۰۲۸ برخوردار هستند.

ابوطالبیان اظهار کرد: اکنون نیز خدابنده لو و احمدی و دیگر استعدادها محصول و میوه رسیده هیات تنیس روی میز همدان هستند و برای کسب موفقیت‌های بین‌المللی نیاز به محیط بزرگتر با امکانات بیشتر و مدرن‌تر دارند که به همین منظور قرار است در مسابقات آسیای میانی به میدان بروند.

رئیس هیات تنیس روی میز همدان یادآور شد: اگر سرمایه گذاری بهتری روی این بازیکنان شود، به طور قطع یکی از بهترین‌های تاریخ تنیس روی میز کشور در میادین بین‌المللی خواهد بود.

هم اکنون بیش از یکصد ورزشکار تنیس روی میز همدان در قالب طرح هوپس در حال تمرین و مسابقه هستند.