تهران- ایرنا- معاون نظارت بر بورس‌‏ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: برای رفع معضلات موجود، پیشنهاد شده تا تجدید ارزیابی سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت هر سه یا پنج سال یک‌بار انجام شود و منتظریم این موضوع در مجمع عمومی سازمان حسابرسی به تصویب برسد و استاندارد اصلاح شود.

به گزارش ایرنا از بازار سرمایه ایران، «رضا عیوض‌لو» درباره آخرین جزئیات تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها افزود: طبق بند ۳۴ استاندارد حسابداری شماره ۱۵ درخصوص حسابداری‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌ها در صورت تجدید ارزیابی سرمایه‌گذاری بلندمدت، ملزم هستند تا آن را به صورت سالیانه تکرار کنند.

معاون نظارت بر بورس‌‏ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به نحوه ثبت سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت به روش بهای تمام شده در دفاتر، اظهار داشت: هر آنچه که در زمان تحصیل به عنوان بهای تمام شده برای شرکت هزینه شده، در دفاتر ثبت می‌شود. با این حال تجدید ارزیابی سالیانه هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری بزرگ که دارای چند شرکت سرمایه‌پذیر هستند، به دلیل هزینه‌بر بودن دشوار است.

وی تصریح‌کرد: تجدید ارزیابی سرفصل سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت این‌گونه نیست که قیمت بازار ضرب‌ در تعداد سهام شرکت سرمایه‌پذیر شود، بلکه ارزش شرکت سرمایه‌پذیر مدنظر تجدید ارزیابی است و وجود چنین معضلاتی باعث شده که شرکت‌ها دیگر به انجام تجدید ارزیابی سرمایه‏‌گذاری‏‌ها تمایل چندانی نداشته باشند.

عیوض‌لو گفت: سال گذشته جلسه‌ای را با شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ‌ها برگزار و موانع انجام نشدن تجدید ارزیابی را با آن‌ها بررسی کردیم، در آن زمان شرکت‌ها اعلام کردند که بند ۳۴ استاندارد ۱۵ یک عامل محدودکننده بوده و امکان تجدید ارزیابی دارایی‌ به صورت سالیانه وجود ندارد.

وی تصریح‌کرد: در این زمینه نامه‌ای به وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی ارسال و اعلام شد تا مقررات تجدید ارزیابی سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت تغییر کند و تجدید ارزیابی آنها مشابه دارایی‌های ثابت در نظر گرفته شود.

معاون نظارت بر بورس‌‏ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار بیان‌داشت: طبق استاندارد حسابداری شماره ۱۱، تجدید ارزیابی دارای‌های ثابت سه تا پنج ساله است، برای مثال اگر زمین یا ساختمانی مورد تجدید ارزیابی قرار گرفت، بعد از آن باید این کار هر سه یا پنج سال یک‌بار تکرار شود.

وی با بیان اینکه فاصله پنج ساله، فاصله‌ای معقول بوده و شرکت‌ها ترسی از انجام تجدید ارزیابی در این برهه زمانی ندارند، اظهار داشت: بر این اساس پیشنهاد شد تا تجدید ارزیابی سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت هم در برهه زمانی هر سه یا ۵پنج سال یک‌بار انجام شود.

عیوض‌لو افزود: در این زمینه نظر کمیته تدوین استانداردهای حسابداری مثبت است، منتظریم تا این موضوع در مجمع عمومی سازمان حسابرسی به تصویب برسد و استاندارد اصلاح شود.