تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۵

تهران-ایرنا- جمعیت‌شناسان چینی با کاهش بی‌سابقه نرخ باروری در این کشور به رقم ۱.۰۹ و پیش‌بینی‌های هشدار دهنده‌ مبنی بر اینکه این نرخ ممکن است حتی به زیر یک درصد نیز برسد، از تشدید بحران جمعیتی در چین خبر می‌دهند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از نشریه صبح جنوب چین، جمعیت‌شناسان چینی هشدار داده‌اند که در آینده نزدیک به ازای هر نوزاد متولد شده در چین، ۶ مرگ ثبت خواهد شد؛ روندی که می‌تواند بحران جمعیتی این کشور را به شدت تشدید کند.

این گزارش می افزاید: نرخ باروری چین در سال ۲۰۲۲ به ۱.۰۹ کاهش یافت و بسیاری از کارشناسان معتقدند که این نرخ حتی در سال گذشته به زیر یک درصد رسید. این در حالی است که نرخ جایگزینی جمعیت ۲.۱ فرزند به ازای هر زن است که برای ثابت ماندن جمعیت یک کشور ضروری عنوان می شود.

گزارش اخیر موسسه تحقیقات جمعیتی ایوو اعلام کرده است که سیاست‌های تشویقی فعلی از جمله یارانه‌های نقدی، مرخصی زایمان و مشوق‌های مسکن برای خانواده‌هایی چند فرزندی در چین، نتوانسته‌اند جلوی کاهش نرخ زاد و ولد را در این کشور بگیرند.این عمق فاجعه را می‌توان در شهر شانگهای دید که نرخ باروری کل به ۰.۶ در سال ۲۰۲۳ کاهش یافت.

با وجود این که برخی از شهرها مانند جینگجو در استان هوبئی یارانه‌هایی به مبلغ ۶ هزار یوان برای فرزند دوم و ۱۲ هزار یوان برای فرزند سوم ارائه می‌دهند، اما این حمایت‌ها تنها بخش کوچکی از هزینه‌های کلان پرورش فرزند را پوشش می‌دهند.

طبق برآوردهای موسسه تحقیقات جمعیتی ایوو، هزینه نگه‌داری یک کودک از بدو تولد تا ۱۷ سالگی حدود ۴۸۵ هزار یوان (معادل ۶۸ هزار و ۱۶۰ دلار آمریکا) است، در حالی که متوسط درآمد یک کارگر شهری در سال ۲۰۲۳ تنها ۹۴ هزار و ۵۱۹ یوان (۱۳هزار و ۲۳۳ دلار) بوده است.

هوانگ ون‌جنگ، محقق باسابقه مسائل جمعیتی چین در گزارشی اشاره می‌کند که این کشور ممکن است با مسیری مشابه کره‌جنوبی روبرو باشد. در کره‌جنوبی نیز نرخ باروری از ۱.۰۵ در سال ۲۰۱۷ به ۰.۷۲ در سال ۲۰۲۳ کاهش یافت و سیاست‌های حمایتی این کشور نتوانستند تاثیر قابل توجهی داشته باشند.

کارشناسان معتقدند که سیاست‌های فعلی چین نتوانسته‌اند به مسائل عمیق‌تری مانند هزینه‌های بالای زندگی، رقابت آموزشی شدید و نابرابری‌های جنسیتی بپردازند.

با توجه به اینکه جمعیت چین در سال گذشته برای دومین سال پیاپی کاهش یافت و به یک میلیارد و ۴۰۹ میلیون نفر رسید، نگرانی‌ها در مورد اثرات این کاهش جمعیت بر آینده اقتصادی و اجتماعی چین در حال افزایش است.