ساری- ایرنا- اگرچه جای گرفتن ۱۴ آبان در تقویم جمهوری اسلامی به عنوان روز مازندران سبب می شود تا این خطه شمالی در ابعاد ملی مورد توجه قرار بگیرد، اما اعضای کمیته رسانه و اطلاع رسانی این ستاد معتقدند که وجود چالش های اساسی در استان برای افکار عمومی قابل پذیرش نیست و در کنار هویت بخشی، ‌مشکلات زیر بنایی اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی استان باید رفع شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در جلسه امروز شنبه بیست و هشتم مهر ماه کمیته رسانه و اطلاع رسانی روز ملی مازندران که با حضور معاون امور فرهنگی و رسانه ای اداه کل فرهنگ ارشاد اسلامی مازندران، مسوول بسیج رسانه استان به همراه شماری از مدیران مسوول، سردبیران و خبرنگاران مازندران برگزار شد، علاوه بر بیان نظام مشکلات اساسی استان بر لزوم حفظ ارزش‌ها و شناساندن هویتی زبان، لباس، آداب و رسوم دیار علویان تاکید شده است.

برگزاری برنامه های گرامیداشت روز ملی مازندران به سومین سال خود نزدیک شد و آنچه را که اصحاب رسانه استان مطرح کردند این که مازندران همان طوری که در بخش های مختلف از جمله تولیدات مصولات کشاورزی، گردشگری و طبیعت گردی در سواحل دریای خزر، کوه البرز و جنگل های هیرکانی نقش محوری برای آحاد مردم کشور دارد، باید با اختصاص بودجه ملی چالش های زیربنایی خود را حل و فصل کند.

طبق مصوبه تعیین مناسبت‌های جدید برای درج در ضمیمه تقویم رسمی کشور که بنا به پیشنهاد وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه ۸۶۴ مورخ ۳۱ خردادماه سال ۱۴۰۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد، ۱۴ آبان‌ماه در تقویم رسمی به عنوان "روزمازندران" نام‌گذاری شد.

مازندران استانی پر از تاریخ افتخارآمیز در کنار طبیعتی بکر و زیبا و مردمانی سخت کوش و با اصالت است که هنگامی که نام مازندران می‌آید زبان‌ها به شماره افتاده و قلم‌ها سست می شود چراکه دریای پرسخاوتش، دماوند رشیدش، جنگل‌های سبز و سربه فلک کشیده‌اش، دشت‌های وسیع و خوش منظرش، آب و هوای با صفایش، چشمه‌های زلال البرزش، امیر پازواری‌اش، نغمه‌های زهره برای طالبش، ۱۰ هزار شهید خونین‌اش و داغ جوانانش در کربلای پنج و شلمچه در هشت سال دفاع مقدس و خان‌طومان و شهدای مدافع حرمش همگی جلوهای رنگارنگی به این دیار داده که می طلبد در این روز به آن پرداخته شود.

معاون امور فرهنگی و رسانه ای اداه کل فرهنگ ارشاد اسلامی مازندران در این جلسه گفت: طبق برنامه دبیرخانه ستاد گرامیداشت روز ملی مازندران همزمان با ۱۴ آبان برنامه های هفتگی از دوازدهم تا هجدهم آبان ماه از سوی ۱۳ کمیته طراحی شده است.

علی علوی با اظهار این که باید مازندران را در حوزه ملی و حتی بین الملل معرفی کنیم، ادامه داد:برای اجرای تمامی برنامه‌های این هفته دستورالعمل تهیه و ابلاغ شده است.

وی با ذکر این نکته که عموم مردم به عنوان برگزار کنندگان برنامه های گرامیداشت هفته ملی مازندران هستند، تصریح کرد: مازندران مهد فرهنگ و آیین ها است که نقش رسانه ها در ترویج و نهادینه کردن آن محوری است.

مازندران یا همان تبرستان از دیرباز بنام دیار علویان نامیده شده چرا که این منطقه عشق و علاقه خود را به خاندان عصمت و طهارت (ع) ثابت کرده و بیش از یک هزار و ۱۷۰ سال محبت به این خاندان در وجود مردمان غیورش نقش بسته است.

۱۴ آبان روز مازندران یادآور حضور علویون در این دیار سبز است و مردمان این منطقه در سال ۲۵۰هجری قمری اولین حکومت شیعی جهان را تشکیل دادند. این قوم در روز خجسته عید سعید فطر ۲۵۰ هجری قمری در مسجد جامع کجور نماز عید را به امامت حسن بن زید علوی برگزار کردند و با برپایی این نماز سنگ بنای نخستین حکومت شیعی در جهان را بنیان نهادند.