مشهد-ایرنا-رییس هیات مدیره اتاق مشترک ایران و افغانستان گفت: زمینه مبادلات اقتصادی و صادرات به این کشور با توجه به تغییرات مثبت در شرایط اقتصادی افغانستان، بیش از پیش فراهم شده است.

به گزارش ایرنا، محمود سیادت روز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: این تغییرات اهمیت خاصی برای فعالان اقتصادی دارد و می تواند در توسعه اقتصادی هر دو طرف تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: این کشور همسایه قصد افزایش مبادلات و توسعه روابط اقتصادی با ایران را دارد که می توان از این فرصت برای گسترش سرمایه گذاری و فعالیت های مشترک بهره برد.

رییس هیات مدیره اتاق مشترک ایران و افغانستان اظهار کرد: مذاکرات بسیاری برای توسعه روابط ایران و افغانستان در زمینه های اقتصادی انجام شده است که لازمه به سرانجام رسیدن مذاکرات مثبت صورت گرفته، دنبال کردن بخش‌های اجرایی و عملیاتی است.

نمایشگاه بین المللی صادرات به کشورهای آسیای میانه و افغانستان در مشهد

سیادت ادامه داد: با توجه به سیاست های اقتصادی در افغانستان، نمایشگاه بین المللی صادرات به کشورهای آسیای میانه و افغانستان از اول آبان ماه ۱۴۰۳ به مدت چهار روز در مشهد برگزار می شود.

وی خاطر نشان کرد: از آنجایی که بسیاری از تجار افغانستانی در ایران هستند از حضور تجار افغانستانی داخل ایران و افغانستان برای شرکت در این نمایشگاه دعوت شده است و آینده خوبی را برای شرکت تجار افغانستانی در این نمایشگاه متصور هستیم.

رییس هیات مدیره اتاق مشترک ایران و افغانستان گفت: بیش از ۱۵۰ تاجر افغانستانی در این نمایشگاه حضور خواهند داشت که تعداد آن ها در حال افزایش است.

وی بیان کرد: همزمان با این نمایشگاه جلسات مذاکره دو طرفه تجاری برای غرفه‌داران تجار افغانستانی و همایشی با با موضوع افغانستان برگزار می شود.

سیادت تصریح کرد: این نمایشگاه فرصت مناسبی برای شرکت‌های ایرانی است که با حداقل هزینه و بدون نگرانی در نمایشگاه مشهد شرکت کنند، زیرا مخاطبانی از آسیای میانه، ترکمنستان و تاجیکستان خواهند داشت و همچنین با تعداد زیادی از تجار افغانستانی می توانند ملاقات و ارتباط مستقیم داشته باشند.

سهم ۵۵۱ میلیارد دلاری نمایشگاه‌های جهانی در تبادلات تجاری

سرپرست نمایشگاه بین‌المللی مشهد نیز در این نشست با تاکید بر اهمیت صنعت نمایشگاهی در اقتصاد جهانی، اعلام کرد: سالانه ۳۲ هزار نمایشگاه در جهان برگزار می‌شود و این رویدادها ۵۵۱ میلیارد دلار تبادلات تجاری را به همراه دارند.
فرزین سلطانی عنوان کرد: نمایشگاه بین‌المللی مشهد به عنوان دومین قطب نمایشگاهی کشور شناخته می‌شود و نقش مهمی در توسعه صنعت و اقتصاد کشور دارد.
وی افزود: نمایشگاه‌ها در هر کشوری آینه پیشرفت صنعتی و اقتصادی آن محسوب می‌شوند.
سرپرست نمایشگاه بین المللی مشهد بیان کرد: نمایشگاه‌ها در سطح جهانی به عنوان شاخصی برای توسعه صنعتی و بشردوستانه هر کشور تلقی می‌شوند.
سلطانی با بیان سیاست‌های جدید این نمایشگاه تصریح کرد: یکی از اهداف ما این است که با حضور تولیدکنندگان و صادرکنندگان از سایر استان‌های کشور، نمایشگاه مشهد را به عنوان حلقه اتصال ایران با کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای (CIS) و افغانستان معرفی کنیم.