بوشهر- ایرنا- مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران گفت: در جریان عملیات تعمیرات اساسی گوی شناور شماره ۲ پارس جنوبی که در بخش خشکی برنامه‌ریزی شده بود، متخصصان ما با ارائه ایده‌ها و سناریوهای نوآورانه، موفق شدند از هدررفت حتی یک قطره میعانات گازی و ایجاد آلودگی محیط زیستی جلوگیری کنند.

عباس غریبی روز شبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: نتایج حاصل از این عملیات نشان‌دهنده توان بالای متخصصان جوان کشور و تعامل کارآمد آنان با نیروهای باتجربه است که سبب تحقق اهداف کلان سازمان و پیشبرد پروژه‌های مهم در صنعت نفت کشور می‌شود.

وی افزود: به‌منظور انتقال این گوی شناور به ساحل جهت انجام تعمیرات اساسی، ابتدا باید میعانات گازی درون رشته هوزهای روآبی، زیرآبی و محتوای داخلی گوی شناور تخلیه می‌شد.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران تصریح کرد: در این راستا، پس از بررسی‌های فنی چندساعته و چندین هفته مشاوره و ارزیابی توسط متخصصان اداره عملیات صادرات، مهندسی عملیات، میترینگ، اسناد، سرپرستان بارگیری و تیم‌های غواصی، بهترین روش انتخاب شد.

غریبی ادامه داد: روش منتخب که با رعایت کامل الزامات زیست‌محیطی، صرفه‌جویی در زمان و هزینه و جلوگیری از هدررفت میعانات گازی بود، استفاده از آب دریا به‌عنوان عامل رانش برای انتقال میعانات گازی از طریق پمپ‌های کشتی به مخازن متمرکز بود که برای اولین بار انجام شد.

بیشتر بخوانید

پاکسازی ساحل بوشهر از آلودگی‌های نفتی آغاز شد

ساحل بندر بوشهر از لکه‌های نفتی پاک‌سازی شد

انجام ۱۴ عملیات مقابله با آلودگی دریایی در استان بوشهر

وی عنوان کرد: این روش پس از بررسی دقیق فاکتورهایی همچون فشار استاتیکی میعانات گازی در بستر دریا، چگالی محموله، حجم میعانات موجود در تجهیزات و رفتار سیالات طراحی و اجرا شد.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران یادآور شد: سناریوی عملیات بر استفاده از سیستم SEA CHEST کشتی متمرکز بود که در نهایت با موفقیت و در کمترین زمان ممکن به انجام رسید.

وی تأکید کرد: این عملیات با هماهنگی کامل بین شرکت‌ها و مجموعه های برون‌سازمانی شامل اداره کل نظارت بر صادرات، امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، دیسپچینگ مجتمع گاز پارس جنوبی، مخازن متمرکز عسلویه و پالایشگاه لاوان و کاپیتان کشتی مورد نظر انجام شد.

غریبی عنوان کرد: در کنار ایده‌های نوآورانه نیروهای جوان، تجربه و رهنمودهای متخصصان و پیشکسوتان که نقش کلیدی در دستیابی به این موفقیت موثر بود.