شهرکرد – ایرنا – استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: از محل اعتبارات سفر هیات دولت به این استان در سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد ریال مسئولیت اجتماعی نفت به این استان ابلاغ شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، غلامعلی حیدری روز شنبه در نشست کارگروه مشترک اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری و شورای برنامه‌ریزی و توسعه چهارمحال و بختیاری افزود: براساس برنامه‌ریزی انجام شده تعدادی طرح‌های بهداشتی، درمانی، فرهنگی، ورزشی و نوسازی مدارس از این محل اجرا می‌شود.

وی اظهار داشت: اعتبار یاد شده از محل مسئولیت اجتماعی نفت برای چهارمحال و بختیاری یک اعتبار پایدار است که با هزینه‌کرد مناسب تحول بزرگی را در استان به دنبال دارد.

استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به صدور دستورالعمل اجرایی وزارت نفت در خصوص این اعتبار گفت: دستگاه‌هایی که مشمول اعتبارات مسئولیت اجتماعی نفت می‌شوند در این خصوص باید اقدام کنند.

حیدری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سرشماری عمومی کشاورزی و ضرورت داشتن اطلاعات دقیق برای بهبود وضعیت بخش کشاورزی گفت: با داشتن بانک اطلاعات دقیق امکان برنامه‌ریزی و تصمیم گیری صحیح و همچنین توزیع اعتبارات به صورت صحیح و عادلانه انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: برای برگزاری هرچه بهتر سرشماری عمومی کشاورزی تشکیل ستادهای استانی و شهرستانی در دستور کار قرار گیرد.

حیدری اظهار داشت: همچنین برای ساماندهی کار سرشماری احکام اعضای ستاد سرشماری استان و شهرستان صادر شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری همچنین برضرورت حضور هیاتی از استان در شهرستان‌ها برای نظارت بر حسن انجام کار و روند اجرای سرشماری تاکید کرد.

مراجعه به چهارمیلیون بهره بردار کشاورزی در سرشماری

مدیرکل دفتر شاخص قیمت مرکز آمار و ناظر مرکز آمار ایران در اجرای سرشماری و طرح‌های آماری چهارمحال و بختیاری گفت: در سرشماری عمومی کشاورزی به چهار میلیون بهره‌بردار کشاورزی برای جمع‌آوری اطلاعات از سوی آمارگیران مراجعه می‌شود.

سید مهدی حسینی‌نژاد افزود: سرشماری عمومی کشاورزی به دلیل نقش این بخش در امنیت غذایی، حفظ، پایداری و رشد اقتصادی، اشتغالزایی و توسعه روستایی مهم است.

وی اظهار داشت: بر این اساس تامین امنیت غذایی با تکیه برتوان داخلی و خودکفایی در محصولات اساسی همواره مورد تاکید است.

حسینی‌نژاد با اشاره به نقش بخش کشاورزی به پایداری و ثبات رشد اقتصادی ادامه داد: برای رسیدن به امنیت غذایی افزایش کمی و کیفی تولیدات و محصولات کشاورزی و همچنین وجود آمار دقیق و به هنگام برای برنامه‌ریزی صحیح در این بخش از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه یکی از هدف‌های مهم بخش کشاورزی تامین امنیت غذایی است افزود: با توجه به به وابستگی رشد اقتصادی و تولید ناخالص داخلی کشور به نفت و تحریم‌پذیری درآمدهای نفتی موجب شده تا رشد اقتصادی کشور نوسان‌های زیادی را تجربه کند.

مدیرکل دفتر شاخص قیمت مرکز آمار و ناظر مرکز آمار ایران در اجرای سرشماری و طرح‌های آماری چهارمحال و بختیاری گفت: در این شرایط بخش کشاورزی تنها بخشی است که از تحریم‌ها اثرپذیر نیست و همواره از ثباتی برخوردار بوده است و به همیل دلیل کمک زیادی به ثبات رشد اقتصادی کرده است و انتظار می‌رود با پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام شده در آینده نیز این بخش کمک بیشتری به رشد اقتصادی کشور داشته باشد.

وی با بیان اینکه نسبت سرمایه به تولید در بخش کشاورزی نسبت به دیگر بخش‌ها پایین‌تر است ادامه داد: براساس آمارهای موجود در سال ۱۴۰۲ از ۲۴ میلیون جمعیت شاغل در کشور حدود ۳.۵ میلیون شاغل مربوط به بخش کشاورزی است که این رقم نسبت به آمار ۴.۷ میلیون نفری سال ۸۵ کاهش نشان می‌دهد.

حسینی‌نژاد یکی از دلایل اصلی کاهش آمار جمعیت شاغل در بخش کشاورزی را وجود دانش آموختگان دانشگاهی عنوان کرد و افزود: دانش‌آموختگان دانشگاهی خیلی تناسبی با مشاغل بخش کشاورزی ندارند که باید برای جذب سرمایه‌گذاری، فناوری(تکنولوژی) و استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان در این بخش برنامه‌ریزی لازم انجام شود تا به این صورت از ظرفیت این افراد در بخش کشاورزی استفاده شود.

وی در خصوص جایگاه بخش کشاورزی چهارمحال وبختیاری در کشور گفت: به لحاظ جایگاه ارزش افزوده رتبه استان ۲۷ ، جمعیت روستایی رتبه ۲۱ ، عشایر کوچنده در مناطق ییلاقی رتبه اول، عشایر کوچنده به مناطق قشلاقی رتبه ۱۴، تعداد بهره‌برداران کشاورزی رتبه ۲۵ ، شاغلان بخش کشاورزی ۲۵ ، مساحت زمین‌های کشاورزی رتبه ۲۳ ، رتبه سالانه تولید محصولات ۲۴ ، محصولات باغی ۲۵ ، عرضه گوشت قرمز ۲۲ ، مقدار تولید شیر ۱۹ ، تعداد دام سبک (گوسفند و بره) ۲۱ و بز و بزغاله ۱۵ ، آبزیان رتبه پنج و دام سنگین رتبه ۲۵ است.

حسینی‌نژاد ادامه داد: همچنین براساس سرشماری عمومی کشاورزی سال ۹۳ در چهارمحال و بختیاری حدود ۶۶ هزار بهره‌بردار کشاورزی سرشماری شده‌اند که زمین‌های زراعی این استان ۱۸۲ هزار هکتار اعلام شده که ۵۴ درصد آبی و ۴۶ درصد دیم وسطح کشت محصولات سالانه ۵۳ درصد گندم، ۲۴ درصد جو و۲ درصد برنج اعلام شده است.

احیای واحدهای راکد و نیمه راکد با ۴۶۲ میلیارد ریال

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال وبختیاری گفت: سهم این استان از محل اعتبارات فنی و اعتباری ۴۶۲ میلیارد ریال است که برای احیای واحدهای راکد و نیمه راکد در بخش کشاروزی، صنعت و گردشگری اختصاص پیدا می‌کند.

حمیدرضا منتظری افزود: براساس بررسی‌های انجام شده در زمان حاضر ۶۸ واحد راکد و نیمه فعال در استان وجود دارد که برای احیای این واحدها به ۶ هزار و ۳۸۳ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی اظهار داشت: از این تعداد واحد راکد و نیمه‌راکد ۹ واحد در بخش گردشگری است که برای احیا به ۳۲ میلیارد ریال سرمایه در گردش و ۸۳ میلیارد ریال سرمایه ثابت، ۱۹ واحد در بخش صنعت، معدن و تجارت که به ۳۶۰ میلیارد ریال سرمایه در گردش و یک‌هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال سرمایه ثابت و ۴۰ واحد نیز در بخش کشاورزی وجود دارد که به سه‌هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال سرمایه در گردش و ۴۳۸ میلیارد ریال سرمایه ثابت نیاز است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده از کل اعتبارات فنی و اعتباری مصوب سالجاری برای این استان ۵۱ درصد مربوط به بخش صنعت، معدن و تجارت، ۴۶ درصد کشاورزی و سه درصد نیز مربوط به خدمات پیش بینی شده است.

منتظری با اشاره به اجرای طرح سرشماری عمومی کشاورزی از ۱۲ آبانماه امسال براساس فرمان اول شهریور صادر شده از سوی رییس‌جمهور افزود: هماهنگی‌های لازم در خصوص صدور حکم‌ها، ستادهای سرشماری استانی و شهرستان و آموزش افراد برای برگزاری هرچه بهتر این سرشماری در استان انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه سرشماری عمومی کشاورزی یکی از مولفه‌های مهم برای ذینفعان این بخش است اضافه کرد: تسهیلات و خدمات ارائه شده به فعالان بخش کشاورزی براساس اطلاعات جمع‌آوری شده به صورت پیمایشی انجام می‌شود به همین دلیل ارائه اطلاعات صحیح از سوی فعالان بخش کشاورزی به آمارگیران ضروری است.

منتظری یادآور شد: سهم تولید ناخالص داخلی چهارمحال وبختیاری در بخش کشاورزی با سرشماری عمومی کشاورزی احصا می‌شود.

دریافت خدمات از چالش‌های بخش کشاورزی

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز یکی از چالش‌های اساسی این بخش را دریافت خدمات از جمله کودشیمیایی، سوخت، سموم، تجهیزات و تسهیلات عنوان کرد.

حسین برزگر افزود: در برخی از شهرستان‌ها به دلیل ایرادهای آماری امکان ارائه خدمات فنی و مهندسی و نهاده‌های بخش کشاورزی به صورت کامل و براساس نیاز کشاورزان وجود ندارد.

وی در خصوص سرشماری عمومی کشاورزی ادامه داد: حضور و همکاری فرمانداران در بحث سرشماری و استفاده از نیروهای فنی و قوی در اجرای سرشماری عمومی کشاورزی الزامی است.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به همزمانی انجام سرشماری عمومی کشاورزی با کوچ عشایر استان به مناطق ییلاقی و کشت پاییزه و حضور کشاورزان در زمین‌های کشاورزی افزود: باید آمارگیران دقت لازم را در این خصوص داشته باشند.

وی با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی لازم برای انجام سرشماری عمومی کشاورزی افزود: بعضی وقت‌ها کشاورزان به صورت عامدانه و یا به صورت سهوی اطلاعات اشتباه می‌دهند که این کار در جمع‌آوری اطلاعات صحیح ایجاد اختلال می‌کند.

به گزارش ایرنا، سرشماری عمومی کشاورزی در چهارمحال وبختیاری با حضور ۳۴۶ کادر اجرایی در ۱۲ شهرستان، ۴۳ شهر و هزار آبادی همزمان با سراسر کشور از ۱۲ آبان ماه اجرا می‌شود.