رشت - ایرنا- مدیرکل بیمه سلامت گیلان گفت: با تشکیل صندوق بیماران خاص و سخت درمان (آبان ۱۴۰۱ تاکنون ) پنج هزار و ۴۰ میلیارد ریال به موسسات طرف قرارداد برای ارائه خدمات به این گروه از بیماران، پرداخت شده‌است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر محمود عاطف‌راد روز شنبه به مناسبت هفته بیمه سلامت در نشست خبری در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی گیلان اظهار کرد: هم اینک ۵۴ هزار و ۳۶۹ بیمار صعب‌العلاج و خاص در سامانه‌های الکترونیکی اداره کل بیمه سلامت گیلان نشاندار شده‌اند و از خدمات صندوق بیماران خاص و سخت درمان بهره می‌برند.

وی با بیان اینکه با نشاندار شدن بیماران یادشده، عمده هزینه در محل دریافت خدمت بر عهده بیمه سلامت گیلان است اضافه کرد: ۱۰۰ درصد هزینه بستری ۱۸ نوع بیماری خاص و سخت درمان در بیمارستان‌های دولتی، ۷۰ تا ۸۰ درصد هزینه بخش خصوصی در مواردی اعم از MRI، فیزیوتراپی و ویزیت این بیماران طبق بسته خدمتی در تعهد بیمه سلامت است.

مدیرکل بیمه سلامت گیلان اضافه کرد: همچنین ۱۰۰ درصد هزینه شیمی درمانی و رادیوتراپی طبق تعرفه دولتی، تمام داروهای اصلی بیماران خاص از جمله MS، تالاسمی، هموفیلی و سایر بیماران این گروه، ۹۷ درصد داروهای سرطانی طبق شیوه نامه‌های علمی ابلاغی در تعهد بیمه سلامت است.

وی بیان کرد: پرداخت ۱۰۰ درصد هزینه دیالیز فرد دیالیزی، همه هزینه عمل پیوند کلیه بیماران دیالیزی شامل ۸۰۰ میلیون ریال، پرداخت ۱۰۰ درصد هزینه آمپول دیسفرال بیمار تالاسمی ماهانه ۱۲۰ میلیون ریال برای هر فرد و پرداخت همه هزینه فاکتورهای انعقادی بیمار هموفیلی از جمله دیگر خدمات به بیماران خاص است.

دکتر عاطف‌راد در ادامه با اشاره به تصویب قانون بیمه همگانی خدمات درمانی کشور در سوم آبان ۱۳۷۳ و با بیان اینکه با تصویب این قانون دولت مکلف شد تا زمینه بیمه شدن آحاد مردم را فراهم کند، اضافه کرد: سازمان بیمه خدمات درمانی در سال ۱۳۷۴ آغاز به کار کرد و در سال ۱۳۹۱ به نام سازمان بیمه سلامت ایران نامیده شد.

وی با بیان اینکه توسعه پوشش فراگیر بیمه، افزایش و عمق خدمات و حفاظت مالی از بیمه‌شدگان از اهداف بیمه سلامت است اظهار کرد: هم‌اینک یک میلیون و ۳۴۰ هزار ۷۰۸ هزار نفر شامل (۵۲ درصد جمعیت) گیلان تحت پوشش بیمه سلامت هستند.

مدیرکل بیمه سلامت گیلان بیان کرد: همچنین بیش از یک میلیون و ۱۴۲ هزار ۵۱۱ نفر از بیمه‌شدگان بیمه سلامت گیلان رایگان تحت پوشش قرار دارند و از خدمات لازم و مورد نیاز برخوردار هستند.

وی با تشریح سایر تعهدات به بیمه‌شدگان بیمه سلامت گیلان اضافه کرد: بستری بیمه‌شدگان بیمه سلامت شامل مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی، سه دهک نخست و روستائیان با رعایت نظام ارجاع و کودکان زیر هفت سال رایگان است.

دکتر عاطف راد اظهار کرد: کاهش فرانشیز پرداختی بیماران یاد شده در بخش سرپایی از ۳۰ درصد به صفر، ۱۵ و ۲۰ درصد و افزایش داروهای مورد تعهد از فارماکوپه از جمله دیگر تعهدات بیمه سلامت به این بیماران است.

فارماکوپه یا دارونامه که تحت عنوان کتاب دستور دارویی نیز از آن یاد می‌شود عبارت از کتابی است که لیست کاملی از داروهای موجود در بازار مشتمل بر اطلاعات دارویی موارد مصرف،‌ عوارض جانبی،‌ نحوه نگهداری داروها و مواد اولیه، روش آنالیز مواد اولیه و جانبی مشتمل بر روش‌های فیزیکی و شیمیایی در آن ارائه می شود.

۲۸ مهر تا چهارم آبان هفته بیمه سلامت نام گرفته است.