تهران- ایرنا- کره جنوبی، آمریکا و ژاپن که به تازگی برای همکاری سه جانبه علیه آنچه «اقدامات تحریک‌آمیز» کره شمالی عنوان شده، با هم توافق کردند بار دیگر با برگزاری یک نشست خواهان تقویت اقدام‌های مشترک برای افزایش دسترسی به «اطلاعات مستقل» درباره پیونگ یانگ شدند.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه ماینیچی، این سه کشور یک نشست سطح بالا را درباره آنچه «نقض حقوق بشر کره شمالی» نامیدند، برگزار کردند و از جامعه جهانی خواستند تا از [رویکرد] نظارت به [مرحله] اقدام تغییر رویه دهد.

پس از نشست مشترک این سه شکرو در واشنگتن که اولین نشست در این زمینه است، سه کشور در بیانیه‌ای اعلام کردند که در مورد دسترسی بیشتر به منابع مستقل اطلاعات در کره شمالی، حمایت از فراریان و افزایش آگاهی جهانی از بدرفتاری‌هایی پیونگ یانگ به توافق رسیدند.

کورت کمپبل، معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده، هنگام آغاز گفت‌وگو با شیگئو یامادا سفیر ژاپن در ایالات متحده و کیم یونگ هو وزیر اتحاد کره جنوبی، گفت: مهم ترین کاری که می‌خواهیم در زمانی که اینجا هستیم انجام دهیم این است که این موضوعات را مطرح کنیم.

او مدعی شد که ایالات متحده بر این باور است که سوء رفتارهایی که مردم کره شمالی با آن مواجه هستند «شدیدتر، فوری‌تر و نگران‌کننده‌تر می‌شوند».

یامادا سفیر ژاپن با ادعای اینکه کره شمالی به سرمایه‌گذاری منابع برای توسعه سلاح‌های هسته‌ای و موشک‌ها به جای بهبود رفاه اولیه شهروندانش ادامه می‌دهد، عنوان کرد که ربودن اتباع ژاپنی توسط پیونگ یانگ در دهه‌ها پیش شواهد دیگری از «نقض جدی حقوق بشر» است.

این نشست درحالی برگزار شده است که هفته گذشته نیز دیپلمات‌های ارشد کره جنوبی، ژاپن و آمریکا با محکوم کردن «تشدید عمدی تنش‌ها» از سوی کره شمالی در شبه جزیره کره، متعهد شدند که هماهنگی سه جانبه خود را در پاسخ به تحریکات پیونگ یانگ افزایش دهند.

نشست روز چهارشنبه گذشته در سئول میان کورت کمپبل، کیم هونگ کیون معاون اول وزیر امور خارجه کره جنوبی و ماساتاکا اوکانو معاون وزیر امور خارجه ژاپن، در بحبوحه تنش‌های فزاینده در پی تخریب جاده‌های شمال به جنوب توسط کره شمالی برگزار شد.