تبریز - ایرنا - استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه محور و موتور محرکه دیپلماسی خارجی، همکاری های اقتصادی است، گفت: از ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های موجود در استان باید به بهترین نحو استفاده شود و دستگاه‌های اجرایی در این خصوص برنامه داشته باشند.

به گزارش ایرنا، بهرام سرمست روز شنبه در جلسه طرح توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همجوار، اظهار کرد: آذربایجان شرقی دارای جایگاه تاریخی و ژئوپولیتیکی ( جغرافیای سیاسی ) است و می تواند در گسترش ارتباطات تجاری و فرهنگی با کشورهای همسایه نقش مهمی ایفا کند.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: به دنبال پیشنهادی که در جلسه رای اعتمادم در حضور هیأت وزیران ارائه کردم، با نظر مثبت دکتر پزشکیان و مصوبه هیات دولت، مقرر شده وزارت کشور طرح توسعه روابط تجاری با کشورهای همجوار با محوریت آذربایجان شرقی را تهیه و به هیات دولت ارائه کند.

سرمست اعلام کرد: طرح نهایی توسط آذربایجان شرقی جمع بندی و به وزارت کشور ارایه خواهد شد و دستگاه‌های اجرایی و اقتصادی استان نظرات و پیشنهادهای خود را ظرف یک هفته آینده ارائه خواهند کرد.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه هدف از ارایه این طرح پیشبرد روابط تجاری و اقتصادی است، گفت: بخش خصوصی پیشران اقتصاد استان است؛ بنابراین محور این طرح پیشنهادی هم بخش خصوصی است و کار دولت حمایت از این بخش و تسهیل‌گری برای سرمایه گذاری و توسعه روابط تجاری خواهد بود.

سرمست با تاکید بر ضرورت تسهیل‌گری در حوزه سرمایه گذاری، گفت: سرمایه‌گذاران نباید دچار فرایند بروکراسی اداری شوند.

وی با اشاره به برگزاری سومین نمایشگاه گردشگری در تبریز، گفت: یکی از خلاءهای موجود در این نمایشگاه مربوط به حوزه بین‌الملل و حضور کشورهای خارجی بود که ضروری است مسائل این حوزه آسیب شناسی و راهکارهای لازم برای پر کردن این خلاءها ارائه شود.

در این جلسه پیشنهادهایی همچون تشکیل کارگروه توسعه صادرات به ریاست استاندار، ایجاد شهرک صنعتی مشترک با کشورهای همجوار، ایجاد میز اقتصادی متناظر هر کشور و بازگشایی مرزهای زمینی با جمهوری آذربایجان برای توسعه روابط گردشگری ارائه و درخصوص آنها بحث و تبادل نظر شد.