بیرجند- ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: سومین جشنواره ملی زرشک با شعار "زرشک خراسان جنوبی برای همه جهانیان" آبان امسال در استان برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی مهدی جعفری روز شنبه در جلسه برنامه ریزی جشنواره زرشک اظهار کرد: قیمت محصول زرشک در استان پنج برابر افزایش یافته که دستاورد جشنواره ملی زرشک در ۲ سال گذشته است.

وی ادامه داد: تعیین قیمت پایه صادراتی زرشک یکی از دستاوردهای برگزاری جشنواره ملی زرشک در ۲ سال اخیر است، طوری که در این مدت قیمت زرشک با افزایش پنج برابری از کیلویی ۴۵۰ هزار ریال به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال رسیده است.

وی افزود: از ۲ سال گذشته برگزاری جشنواره ملی زرشک در استان کلید خورد و امسال به عنوان سومین سال پیاپی این جشنواره در آبان ماه برگزار خواهد شد، لذا نباید از دستاوردهای بسیار خوب آن چشم‌پوشی کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی هدف از برگزاری سومین جشنواره ملی زرشک را معرفی و کمک به رونق بازار این محصول عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه شعار امسال «جهش تولید با مشارکت مردم» است لذا سومین جشنواره ملی زرشک با راهبری سازمان جهاد کشاورزی و با محوریت اتاق تعاون و همکاری نظام مهندسی برگزار می‌شود.

وی یادآور شد: این جشنواره به صورت همزمان در چند شهرستان برگزار خواهد شد و جشنواره ملی زرشک و برپایی نمایشگاهی از محصولات آن در برج میلاد تهران هم در حال برنامه‌ریزی است.
جعفری اظهار کرد: هم اکنون زرشک‌تر با قیمت کیلویی ۳۵۰ هزار ریال و زرشک خشک کیلویی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال در بازار خرید و فروش می‌شود.

تسهیل در خرید زرشک، صدور مجوز بارگاه زرشک، بیمه زرشک، توجه به موضوع گردشگری زرشک، تجلیل از کشاورزان نمونه استان، همکاری و پاسخگویی به صدا وسیما در خصوص تولید و پخش برنامه‌هایی در خصوص زرشک، تأکید بر ارائه ایده‌های خلاقانه برای برگزاری جشنواره زرشک و احداث سردخانه زرشک از جمله موضوعات مطرح شده در این جلسه بود.

سطح زیر کشت زرشک در استان خراسان جنوبی که از آن به عنوان «یاقوت سرخ کویر» نیز یاد می‌شود بیش از ۲۷ هزار و ۲۲۲ هکتار است و در سال جاری پیش‌بینی می‌شود ۱۱۸ هزار تن محصول زرشک تر از باغات استان برداشت شود.

خراسان جنوبی از نظر سطح زیرکشت و تولید زرشک بی دانه در جهان رتبه اول را دارد زیرا از ۲۵۰ سال قبل تاکنون با شرایط اقلیمی این منظقه سازش یافته و خشکسالی‌های طولانی و پیاپی را تحمل می‌کند.