تهران- ایرنا- عصر پنجشنبه ۲۶ آذر بود که برخی رسانه‌ها اخبار ضد و نقیضی از شهادت یحیی سنوار، رهبر سیاسی جنبش حماس منتشر کردند. از لحظه انتشار این اخبار تا تائید شهادت، کاربران شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های مختلف و متفاوتی به این خبر داشتند.

مردی شبیه سایه

«یحیی ابراهیم حسن السنوار» مشهور به «ابو ابراهیم» متولد ۲۹ اکتبر ۱۹۶۲(۷ آبان ۱۳۴۱) در اردوگاه پناهندگان خان‌یونس در نوار غزه بود. در سال ۱۹۸۹(۱۳۶۷) و تنها دو سال پس از تشکیل حماس، سنوار به اتهام قتل جاسوسان اسرائیل به چهار حبس ابد محکوم شد و در سال ۲۰۱۱ در جریان مبادله اسرای رژیم صهیونیستی، پس از ۲۲ سال آزاد شد.

با همه تلاش ارتش رژیم اسرائیل برای پیدا کردن و ترور سنوار اما نتوانست در یک مدت سال بعد از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی و با وجود حملات گسترده‌ای که در غزه انجام داد این فرمانده مقاومت را پیدا کند؛ از این رو دست به ترور شخصیت او در اذهان عمومی مردم منطقه و دنیا زد

در آوریل ۲۰۱۲(فروردین ۱۳۹۱) تنها چند ماه پس از آزادی، سنوار به عنوان یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس در نوار غزه انتخاب شد. او از شبه‌نظامیان خواست اسرائیلی‌ها را دستگیر کنند و باعث شد ایالات متحده در سال ۲۰۱۵ سنوار را به فهرست تروریست‌های جهانی خود اضافه کند.

سنوار در سال ۱۳۹۰ به همراه اسماعیل هنیه و هیات همراه او سفری به ایران داشت. او در این سفر به اتفاق هیات همراه به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت و در این دیدار شهید هنیه او را با عنوان مبارز و مجاهدی که ۲۲ سال در بند رژیم صهیونیستی بوده خدمت رهبر انقلاب معرفی کرد.

سنوار در همه دوران مبارزاتش تحت تعقیب رژیم اسرائیل بود. او طراح و برنامه‌ریز عملیات طوفان‌الاقصی در ۷ اکتبر ۲۰۲۳(۱۵ مهر ۱۴۰۲) بود و آژانس‌های امنیتی اسرائیل نیز او را فرمانده این عملیات می‌دانند.

با همه تلاش ارتش رژیم اسرائیل برای پیدا کردن و ترور او، نتوانست در مدت یک سال بعد از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی و با وجود حملات گسترده‌ای که در غزه انجام داد این فرمانده مقاومت را پیدا کند. از این رو دست به ترور شخصیت او در اذهان عمومی مردم منطقه و دنیا زد. شایعه‌هایی همچون پنهان شدن سنوار در تونل‌های زیرزمینی در غزه، استفاده از سپر انسانی مردم غزه برای نجات جان خود و حتی بعد از شهادت سیدحسن نصرالله شایعه جاسوس بودن او از جمله مواردی بود که در راستای ترور شخصیت این مجاهد فلسطینی انجام شد. بازی پیچیده‌ای که برخی از کاربران فارسی‌زبان را نیز فریب داده و آن‌ها را نیز با این موج شایعات همراه ساخت.

سیاوشی از دل آتش

اما آتش این شایعه‌ها با خبر شهادت این فرمانده در میان میدان نبرد، فروکش کرد. عصر پنجشنبه ۲۶ مهر(۱۷ اکتبر) و ۱۰ روز پس از یک سالگی عملیات طوفان‌الاقصی، اخبار ضد و نقیضی درباره هدف قرار گرفتن یحیی سنوار از سوی سربازان اسرائیلی در درگیری‌های میان او و نیروهای رژیمی اسرائیل منتشر شد. خبری که قلب بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی را لرزاند.

پس از انتشار این اخبار، کانال‌های خبری عبری‌ اقدام به انتشار تصاویری از پیکر رزمنده‌ای کردند که احتمال می‌دادند یحیی سنوار باشد. خبری که تا پیش از این نیز در دوران مختلف بارها از طریق این رسانه‌ها منتشر شده بود. ٢۶ اردیبهشت سال١۴٠٠ رژیم صهیونیستی با هدف ترور یحیی‌سنوار، خانه او در شهر خان یونس در جنوب نوار غزه را شناسایی و بمباران کرد.
رسانه‌های عبری مطمئن بودند که این ترور موفق بوده و ارتش اسرائیل فرمانده میدانی حماس را کشته است. اما پس از چند روز، سنوار در محل بمباران و در میان خرابه‌های خانه خود حضور پیدا می‌کند و با ژست خاصی روی مبل خانه‌اش عکس می‌گیرد و که سوژه رسانه‌ها می‌شود. این اقدام در آن زمان محافل مختلف رژیم صهیونیستی را به چالش کشید.

بسیاری از کاربران امیدوار بودند تا این خبر هم مانند گذشته اشتباه باشد. اما انتشار تصاویر بیشتر از پیکر این رزمنده و شباهت آن به سنوار و تائید آزمایش DNA که توسط رژیم صهیونیستی انجام شد، خبر شهادت این فرمانده مبارز فلسطینی را تائید کرد.
قطعی‌شدن این خبر موج گسترده‌ای از واکنش‌ها را در بین کاربران شبکه‌های اجتماعی به همراه داشت. تصاویری با جزئیات بیشتر از این شهید، وضعیت پوشش و چهره‌ی او، اسلحه و لوازمی که در جیب خود به همراه داشت، خلاف ادعاهای رژیم اسرائیل و رسانه‌های وابسته به آن در طول این سال‌ها در مورد سنوار را ثابت کرد.

سکانس پایانی یک قهرمان

ضربه نهایی بر پیکره‌ دروغ‌های رسانه‌های رژیم صهیونیستی درباره این فرمانده قهرمان، انتشار ویدئویی ۴۷ ثانیه‌ای توسط پهپاد اسرائیلی بود که لحظات پایانی زندگی شهید سنوار را به تصویر کشید. ویدئویی که ارتش رژیم صهیونیستی برای نشان‌دادن قدرتش منتشر کرد اما بر خلاف هدفی که دنبال می‌کرد،‌ به نماد مقاومت و ایستادگی یک قهرمان مبارز در مقابل دشمن تا واپسین دقایق عمرش تبدیل شد.

قهرمانی که با جسمی زخمی و خسته پس از سال‌ها مبارزه، پس از گذراندن سال‌ها اسارت و شکنجه در زندان‌های رژیم صهیونیستی، روی مبلی در میان خرابه‌های یک ساختمان نشسته و در حالی که نفس‌های آخر را می‌کشد، چوبی را به سوی پهپاد رژیم اسرائیل پرت می‌کند.

بسیاری از کاربران، ویدئوی آخرین لحظه‌های مبارزه سنوار را نماد مقاومت و الگوی همه کودکان و جوانان فلسطینی بیان و برای این قهرمان حماسه‌سرایی کردندبعد از آن، موج واکنش‌ها به این ویدئو شدیدتر شد و علاوه بر کاربران فارسی‌زبان و عرب، کاربران مختلف در سراسر دنیا را نیز به واکنش وا داشت. برخی از کاربران از این ویدئو به عنوان سکانسی واقعی از یک قهرمان یاد کردند؛ تصاویری که تا پیش از آن فقط در فیلم‌های هالیوودی دیده شده بود.

بسیاری از کاربران نیز این ویدئو را نماد مقاومت و الگوی همه کودکان و جوانان فلسطینی بیان و برای این قهرمان حماسه‌سرایی کردند. برخی دیگر نیز این ویدئو را در کنار ویدئوی منتشر شده از نتانیاهو در حال فرار به سوی پناهگاه در شب عملیات وعده صادق۲ قرار داده و شجاعت و دلیری فرمانده سنوار را ستودند. طرح‌های حماسی زیادی نیز برای رهبر حماس ساخته و منتشر شد.

در این میان کاربرانی نیز بودند که از شهادت این فرمانده بزرگ ابراز شادی کردند. اما پست‌های این افراد با واکنش‌های تند سایر کاربران از کشورهای مختلف مواجه شد. در یکی از این پست‌ها، کاربری از عربستان سعودی از شهادت سنوار خوشحال شده بود و کاربری دیگر در پاسخ به او و انفعال جامعه عرب در برابر مساله فلسطین و موضوع مقاومت به‌ویژه در یک سال اخیر نوشت: «شهادت نصرالله شیعه، باعث خوشحالی برخی سعودی‌ها شد؛ سنوار سنی شهید شد و برخی از سعودی‌ها نیز خوشحال شدند. خوب، به ما بگو، دین پدرت چیست؟ آیا از یهودیان خیبر هستی در حالی که ما نمی‌دانیم؟»


کاریکاتورهایی نیز با همین موضوع و موضع‌گیری‌های متفاوت دولت‌های عربی در برابر فلسطین و کشتار فلسطینیان به دست رژیم صهیونیستی نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. آنچه که مشخص است اینکه، با وجود همه تلاش‌های رژیم صهیونیستی در منفور نشان‌دادن چهره رهبر حماس، لحظات پایانی زندگی او که همچون همه سال‌های عمرش در مبارزه گذشت و انتشار تصاویر و ویدئوهایی از مجاهدت و مظلومیت توامان از او در شبکه‌های اجتماعی، موجب همراهی بسیاری از افراد در سراسر دنیا شد و نقشه‌های خبیثانه‌ رژیم صهیونیستی را خنثی کرد.

اگرچه رژیم جنایتکار صهیونیست قصد داشت با ترور و به شهادت‌رساندن رهبران و فرماندهان جبهه مقاومت، قدرت خود را به نمایش بگذارد اما زندگی این قهرمان ۶۳ ساله، الگوی بزرگ و واقعی برای همه مردم آزاده در سراسر دنیا شده است که تا کنون چنین تصاویری از مقاومت را به وضوح ندیده بودند. تصویری که برای سال‌ها در اذهان نسل‌های مختلف از مردم دنیا ماندگار خواهد شد و امکان نادیده گرفتن آن وجود ندارد.