تهران- بیست و سومین نشست روسای دولت‌های کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای با تاکید بر تقویت و توسعه همکاری‌های تجاری و سیاسی برگزار شد که دستاورد آن امضای هشت سند همکاری بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، سازمان همکاری شانگهای که در سال ۱۹۹۶ توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان به نام «شانگهای پنج» پایه گذاری شد، هدف خود را برقرار کردن موازنه قدرت در برابر نفوذ آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) عنوان کرد و بعد از پیوستن ازبکستان به آن، سازمان همکاری شانگهای نام گرفت.

این سازمان در ۱۵ ژوئن ۲۰۰۱ میلادی تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در چین قرار گرفت و پس از آن مغولستان، ایران، پاکستان، هند، افغانستان و بلاروس به آن ملحق شدند.

بیست و سومین نشست روسای دولت‌های کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای ۲۵ مهرماه امسال در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان برگزار شد. در این نشست، سیدمحمد اتابک وزیر صنعت، معدن و تجارت و نخست وزیران کشورهای روسیه، چین، پاکستان، ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان، بلاروس و وزیر امور خارجه هند به عنوان اعضای دائم سازمان همکاری شانگهای حضور داشتند.

بر اساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، حدود ۲۵ درصد تولید ناخالص دنیا در کشورهای عضو شانگهای رقم می‌خورد و مراودات تجاری ایران با اعضای این پیمان بیش از ۳۰ میلیارد دلار است.

در این نشست، وزیر صنعت، معدن و تجارت بر توسعه همکاری‌ها بین کشورها تاکید کرد و سازمان همکاری شانگهای را به عنوان یکی از ستون‌های اصلی نظم چند قطبی در تحولات جهانی و منطقه ای عنوان کرد.

اتابک گفت: این سازمان می تواند در ایجاد فضایی همراه با صلح، ثبات و توسعه و اعتماد متقابل بین اعضاء و همچنین بین سازمان و دیگر سازوکارهای چندجانبه منطقه‌ای و جهانی بسیار موثر باشد.

وی همچنین عنوان کرد که ایران در پیشبرد سیاست همسایگی و ارتقای دوستی و همکاری با کشورهای همسایه و اعضای سازمان همکاری شانگهای مصمم است و تجاوز آشکار رژیم صهیونیستی به لبنان و غزه مظلوم و کشتار وحشیانه زنان و کودکان بی گناه، مصداق کامل نسل کشی و فراتر از نقض همه قواعد و مقررات حقوقی بین المللی و نیز نقض حقوق اساسی بشر، به وضوح تهدیدی علیه صلح و امنیت بین المللی است.

به گفته اتابک، دولت جدید جمهوری اسلامی ایران با اولویت قراردادن سیاست همسایگی، خواهان دستیابی به همگرایی پایدار با کشورهای منطقه و از جمله اعضای سازمان همکاری شانگهای است و آمادگی دارد با تشریک مساعی، ظرفیت‌های استراتژیک و ژئوپلتیک خود از جمله نیروی انسانی متخصص و ماهر، مزیت‌های انرژی، پیشرفت های علمی و فناورانه، موقعیت ممتاز در ارتباطات و ترانزیت را در اختیار پیشرفت و تعالی منطقه قرار دهد.

رهبران سازمان شانگهای نیز در این نشست بر توسعه پایدار اقتصادی و اجتماعی، اجرای استراتژی توسعه اقتصادی سازمان همکاری شانگهای تا سال ۲۰۳۰ و برنامه تجارت و همکاری‌های اقتصادی چندجانبه کشورهای عضو سازمان تاکید کردند.

بیست و سومین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در اسلام آباد در حالی به کار خود پایان داد که در بیانیه پایانی این نشست بر عزم این نهاد بین المللی برای توسعه همکاری‌های چندجانبه میان اعضا در حوزه‌های سیاست، امنیت، تجارت، اقتصاد، سرمایه‌گذاری، ارتباطات فرهنگی و انسانی به منظور دستیابی به منطقه‌ای صلح‌آمیز، امن، مرفه و دارای زیست‌محیطی پاک تاکید شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه این نشست با «جام کمال خان» وزیر بازرگانی پاکستان نیز دیدار و بر توسعه روابط تجاری بین دو کشور تاکید کرد.

امضای هشت سند مهم برای توسعه همکاری‌های تجاری، سیاسی و حوزه سلامت میان کشورهای عضو پیمان شانگهای از مهمترین دستاوردهای این نشست بود.