تهران-ایرنا- روسیه و اوکراین طی توافقی که در آن امارات متحده عربی به عنوان میانجی عمل کرد، اسیران جنگی را مبادله کردند که از طرف هر کشور، ۹۵ نفر آزاد شده‌اند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، وزارت دفاع روسیه طی پیامی در پیام‌رسان تلگرام با تایید اینکه تبادل اسرا با میانجیگری امارات متحده عربی انجام شد، اعلام کرد که سربازان روس که اسیر بوده و اکنون آزاد شده‌اند، در بلاروس تحت معاینات پزشکی هستند.

همچنین ویدئویی که در کانال تلگرامی ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین منتشر شده است، اسرای جنگی اوکراینی را نشان می‌دهد که از اتوبوس پیاده و توسط عزیزانشان در آغوش گرفته می‌شوند.

زلنسکی در این باره گفت: هر بار که اوکراین مردم خود را از اسارت روسیه رها می‌کند، به روزی نزدیک می‌شویم که آزادی و استقلال به همه کسانی که در اسارت روسیه هستند، بازگردانده می‌شود.

دیمیترو لوبینتس کمیسر حقوق بشر پارلمان اوکراین اعلام کرد که این آزاد سازی اسیران، پنجاه و هشتمین مورد از آغاز جنگ بود و تعداد کل زندانیان بازگشته به این کشور به ۳ هزار و ۷۶۷ نفر رسیده است.

همچنین در بیانیه وزارت خارجه امارات متحده عربی که توسط رسانه‌های دولتی منتشر شد، آمده است که این نهمین مورد میانجیگری این کشور در جنگ میان روسیه و اوکراین است.

در بیانیه، این مبادله اسیران جنگی میان مسکو و کی‌یف به عنوان «بازتاب روابط دوستانه و همکاری میان امارات متحده عربی و هر دو کشور» توصیف شده است.

بر اساس گزارش «رویترز»، آخرین مبادله زندانیان بین روسیه و اوکراین شامل ۱۰۳ زندانی از هر دو کشور بود که در ماه سپتامبر (شهریور) انجام شد.