تبریز - ایرنا - سفیر ازبکستان در ایران با اشاره به وجود شهرک‌های صنعتی مشترک در کشورش که توسط برخی کشورها ایجاد شده است، از فعالان اقتصادی استان آذربایجان‌شرقی دعوت کرد تا در این کشور سرمایه‌گذاری مشترک انجام دهند.

به گزارش ایرنا، فریدالدین نصریوف روز شنبه در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی تبریز، ازبکستان را بازاری بزرگ برای تجارت دانست و یکی از مزایای برجسته این کشور را در حوزه لجستیک عنوان کرد و افزود: در حال حاضر، خط ریلی از ازبکستان به چین وجود دارد که می‌توانیم از این مسیر برای واردات و صادرات استفاده کنیم.

وی از رشد اقتصادی سریع این کشور در سال‌های اخیر خبر داد و افزود: رشد اقتصادی کشورش در چند سال اخیر بطور میانگین بیش از هفت درصد بود.

سفیر ازبکستان در ایران همچنین به ظرفیت بالای این کشور در بخش معادن اشاره کرد و گفت: هر ماده معدنی که در جدول مندلیف وجود دارد، در کشور ازبکستان قابل استخراج است.

نصریوف گفت: کشورهای روسیه، چین، عمان، کره و ژاپن، بیشترین شرکای تجاری ازبکستان هستند و با توجه به ظرفیت های موجود، همکاری‌های تجاری بین ایران و ازبکستان می‌تواند بیش از این نیز توسعه یابد.

وی با اعلام اینکه صدور ویزا (روادید) برای ایرانیان سه روزه و به صورت الکترونیکی انجام می‌شود، بیان کرد: می‌توان شرایطی را فراهم کرد که تجار و فعالان اقتصادی ایرانی، هزینه ویزا را به صورت فرودگاهی پرداخت کنند تا فرایندها تسهیل شود.

رئیس اتاق ایران: نمایشگاه دائمی ایران در ازبکستان دایر شود

رئیس اتاق بازرگانی تبریز هم در این دیدار با اشاره به مشکلات پرداخت آنلاین هزینه صدور ویزا برای ایرانیان خواستار فراهم‌سازی امکان دریافت ویزا به صورت فرودگاهی شد.

یونس ژائله با توجه به شرایط تحریمی ایران و محدودیت‌های بانکی در تعامل با سایر کشورها، خواستار اِعمال تمهیدات ویژه برای دارندگان کارت‌های بازرگانی شد و پیشنهاد داد: تجار دارای کارت بازرگانی بدون نیاز به ویزا بتوانند به ازبکستان سفر کنند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بالای کشور ازبکستان در حوزه حمل و نقل و لجستیک، خواستار فراهم‌سازی شرایط برای فعالیت تجار و بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها شد.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز پیشنهاد برگزاری نمایشگاه دائمی از محصولات استان در ازبکستان را مطرح کرد و افزود: استان آذربایجان‌شرقی در زمینه تولید محصولات سرامیکی، آلومینیوم، مصالح ساختمانی، درب و پنجره، مواد غذایی، میلگرد، لوله فعالیت گسترده‌ای دارد و می‌تواند این محصولات را به ازبکستان صادر کند.

در ادامه این نشست، هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز به ارائه پیشنهادات خود درباره توسعه تجارت بین استان آذربایجان‌شرقی و ازبکستان پرداختند؛ همچنین، نمایندگان بخش خصوصی مشکلات خود را در رابطه با تجارت با این کشور مطرح کردند و خواستار راهکارهایی برای تسهیل و گسترش تجارت بین تجار ۲ کشور شدند.

سفیر ازبکستان در کشورمان امروز همچنین با استاندار آذربایجان شرقی دیدار و گفتگو کرد.