زاهدان - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان از خروج یازدهمین گله شتر در سالجاری از بستر خشک تالاب بین المللی هامون توسط محیط‌بانان و قرق بانان مستقر در این تالاب خبر داد.

محمدرضا علیمرادی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: محیط‌بانان شهرستان زابل یک گله ۹۵ نفری شتر را از بستر خشکیده تالاب بین المللی هامون به بیرون هدایت کردند.

وی افزود: این شترها جهت چرای غیر مجاز وارد پناهگاه حیات وحش می‌شوند و در صورتی که از ورود آن‌ها ممانعت به عمل نیاید باعث حذف پوشش گیاهی، تخریب بستر تالاب و گسترش کانون‌های گرد و غبار خواهند شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ادامه داد: پس از اخذ اظهارات ساربانان شترها، مالکان اصلی شترها جهت ارائه توضیحات و تذکرات لازم به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان زابل فراخوانده شدند.

به گزارش ایرنا، تالاب بین المللی هامون در حالی به عنوان بزرگترین دریاچه آب شیرین و سومین دریاچه بزرگ کشور از آن یاد می‌شده که در سال‌های اخیر به علت عدم ورود آب از سرچشمه‌های آن به طور کامل خشک شده و چرای شتر و تردد خودروها در بستر خشکیده هامون نیز بر تولید بیش از پیش گرد و غبار دامن زده است. با توجه به وزن زیاد شترها، هنگامی که این حیوان در سطح تالاب حرکت می کند سبب از بین رفتن چسبندگی ذرات رس و پودر شدن خاک می‌شود که با کوچکترین وزش باد عاملی برای افزایش ریزگردها می‌شود.

با توجه به شرایط بحرانی که تالاب بین المللی هامون با آن مواجه شده بارها از سوی یگان حفاظت اداره‌کل محیط زیست سیستان و بلوچستان توصیه شده ساربان ها با در نظر گرفتن شرایط بحرانی تالاب، شترهای خود را برای چرا به بستر هامون نبرند، به دلیل اینکه حضور شترها در بستر تالاب سبب از بین رفتن پوشش گیاهی ناچیزی که در بستر تالاب باقی مانده، می‌شود.

پوشش گیاهی تالاب بین المللی هامون نسبت به سال‌های گذشته ضعیف و فقیر شده و در حال حاضر مقداری بوته در بستر تالاب مانده با این حال باز هم شاهد ورود گله شتر در بستر خشکیده هامون هستیم.