خرم آباد - ایرنا - مدیر شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی لرستان گفت: طرح کهاب با هدف کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخار بنزین در ۶۰ درصد از جایگاه های سوخت استان اجرایی شده است.

سید شمس الدین حسینی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تصریح کرد: کهاب، یکی از طرح‌های مهم محیط زیستی، قانون هوای پاک و مصوب هیات دولت بوده که این شرکت موظف به اجرای کامل آن در سطح جایگاه‌ها، انبارهای نفت و نفتکش‌ها است.

وی با اشاره به اینکه لرستان یکی از استان‌های موفق در این زمینه است، افزود: هم اکنون ناوگان حمل و نقل و حدود ۶۰ درصد از جایگاه‌های استان به این طرح تجهیز شده ‌اند و مقرر شده است انبار نفت خرم‌آباد هم به عنوان یکی از اولین انبارهای نفت‌ کشور نیز به این سیستم مجهز شود.

وی اظهار کرد: در قالب طرح کهاب، بخارات بنزین سطح جایگاه‌ها جمع آوری و دوباره به بنزین تبدیل شده و به چرخه سوخت بر می‌گردد که هم منافع اقتصادی برای جایگاه ‌داران و کشور را در پی دارد و هم قانون هوای پاک و سلامت جامعه در این طرح تضمین می شود.

حسینی همچنین اضافه کرد: ۳۹۱ هزار و ۳۴۹ لیتر بنزین از ابتدای سال جاری تاکنون در استان مصرف شده که نسبت به ۳۵۱ هزار و ۲۸۹ لیتر مدت مشابه سال قبل ۱۱ درصد افزایش یافته است.

وی گفت: همچنین طی بازه مذکور ۳۷۷ هزار و ۶۱۲ لیتر نفتگاز در استان مصرف شده که نسبت به مصرف بازه زمانی سال قبل معادل ۳۱۰ هزار و ۶۱۱ لیتر، افزایش ۲۲ درصدی نشان می‌دهد.

حسینی در خصوص میزان مصرف نفت کوره عنوان کرد: میزان مصرف این سوخت نیز یکهزار و ۹۸ لیتر بوده که در مقایسه با مصرف ۹۱۶ لیتر مدت مشابه پارسال ۲۰ درصد افزایش دارد.

وی ادامه داد: ۵۰ جایگاه سی ان جی در استان وجود دارد و سه جایگاه جدید نیز در دست احداث است همچنین سال گذشته با ایجاد چهار جایگاه جدید عرضه سوخت مایع، تعداد آن ها به ۱۰۰ باب افزایش یافت.

وی با اشاره به استانداردسازی هفت جایگاه سی‌ان‌جی پر لرستان افزود: در مجموع ۶۵ درصد از جایگاه‌ های سوخت استان تاکنون استانداردسازی شده است.

مدیر شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی لرستان گفت: همچنین مخازن نیروگاه سیکل ترکیبی خرم آباد به منظور حذف سوخت‌ رسانی با نفت ‌کش، کاهش هزینه‌ های انتقال و پایداری سوخت‌ رسانی در فصول سرد به خطوط لوله انتقال فرآورده های نفتی استان متصل و با انجام این اقدام، نیاز روزانه نفتگاز نیروگاه سیکل ترکیبی از طریق خطوط لوله تامین خواهد شد.

حسینی تصریح کرد: با توجه به اینکه در فصول سرد روزانه بیش از ۲ میلیون لیتر گازوییل در نیروگاه خرم‌ آباد مصرف می ‌شود جلوگیری از قاچاق سوخت و صرفه جویی وزارت نفت در هزینه حمل گازوییل به نیروگاه (حدود ۱۵۰ میلیارد ریال در سال) از مزایای اجرای این طرح است.