یاسوج - ایرنا -کارشناسان راهنمایی و رانندگی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه نرخ وقوع سوانح رانندگی استان بالاتر از میانگین دیگر نقاط کشور است تاکید می کنند ضعف زیرساخت های جاده ای مهمترین عامل این مساله مهم است.

به گزارش ایرنا،آنان نواقص جاده پاتاوه به دهدشت،نیمه تمام ماندن طرح بهسازی محور بابامیدان،یاسوج به سمیرم، کمبود تجهیزات نظارت هوشمند در جاده ها و وجود شمار زیادی از نقاط حادثه خیز را از عوامل اصلی بالا بودن نرخ حوادث رانندگی در کهگیلویه وبویراحمد می دانند.

این صاحب نظران رفع نقاط حادثه خیز جاده پاتاوه به دهدشت، نصب تجهیزات روشنایی تونل های این مسیر تکمیل پروژه بهسازی جاده بابامیدان،یاسوج به سمیرم را از راهکارهای کاهش تصادفات جاده ای در کهگیلویه و بویراحمد مطرح می کنند.

این کارشناسان با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از تصادف های منجر به فوت این استان در دل شب و با سرعت های ناباورانه خودروهای شوتی رخ می دهد خاطرنشان می کنند که سرعت گیرها و حضور فیزیکی پلیس آنچنان که باید و شاید کارساز نیست و باید برای کاهش این حوادث دوربین های کنترل سرعت دست کم در محورهای اصلی استان به صورت کامل بر رفتار رانندگان نظارت کند.

میانگین سوانح رانندگی در کهگیلویه و بویراحمد بالاتر از میانگین کشوری است

آن طور که فرمانده انتظامی کهگیلویه و بویراحمد می گوید نرخ سوانح رانندگی در این استان به دلایلی چون ناایمنی برخی از محورهای ارتباطی، کمبود امکانات مدیریت و نظارت بر حوادث بالاتر از میانگین کشور است که این امر نیازمند توجه مسوولان در دولت چهاردهم است.

سردار کیقباد مصطفایی تاکید می کند: در حالی که میانگین نرخ سوانح رانندگی کشور یک هزار و ۴۴۷ فقره به ازای هر یکصدهزار نفر است اما در این استان ۲ هزار و ۲۸ نفر به ازای هر یکصدهزار نفر است.

وی نصب دوربین های کنترل هوشمند، بهسازی جاده ارتباطی پاتاوه به دهدشت،بهره برداری از طرح در حال ساخت بابامیدان،یاسوج به سمیرم و رفع نقاط حادثه خیز را از راهکارهای کاهش تلفات ناشی از سوانح رانندگی در استان دانست.

فرمانده انتظامی کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: ۸۷ نقطه حادثه خیز از سوی کارشناسان شناسایی شده که نشان دهنده ضعف زیرساخت های جاده ای در استان است.

وی تاکید می کند: البته در کنار این عوامل استفاده از مدل های خودروهای ناایمن از دیگر دلایل بالا بودن تصادف خودرو ها در استان است.

فرمانده انتظامی کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از تصادف های استان در محورهای ارتباطی پاتاوه به دهدشت و یاسوج بابامیدان به سمیرم رخ می دهد بر بهسازی و تکمیل طرح های در حال اجرای در این مسیرها تاکید کرد.

فرمانده انتظامی کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد:نصب دوربین های هوشمند و رفع نقاط حادثه خیز در کنار فرهنگ سازی برای رانندگی ایمن از راهکارهای کاهش سوانح جاده ای در استان است.

مصطفایی بیان کرد: امسال ۱۵ هزار و ۵۲۶ فقره تصادف در جاده های استان گزارش شده است.

وی ابراز کرد: شمار مصدومان سوانح رانندگی در کهگیلویه وبویراحمد نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۳ درصد و شمار جانباختگان این حوادث هفت درصد افزایش نشان می دهد.

فرمانده انتظامی کهگیلویه و بویراحمد گفت:۱۳۸نفر از ابتدای سال جاری تاکنون در حوادث جاده ای استان جان باخته اند.

ضرورت تکمیل زیرساخت های جاده ای

کارشناسان ناایمنی محور ارتباطی پاتاوه به دهدشت و جاده بابامیدان،یاسوج به سمیرم را متهم بالا بودن سوانح رانندگی به ویژه در سال جاری می دانند و از مسوولان می خواهند در این خصوص چاره اندیشی شود.

اگرچه کارشناسان به آمار تفکیکی جاده های استان اشاره ای نکرده اند اما شمار زیادی از آنان بر این باور هستند جاده پاتاوه به دهدشت متهم نخست افزایش آمار خسارت های سوانح جاده ای استان است.

این صاحب نظران اعتقاد دارند که برای به کاهش ضریب تکرار تجربه های تلخ سوانح رانندگی در سال جاری و خسارت های ناشی از آن ضرورت دارد تا اعتباری برای بهسازی جاده پاتاوه به دهدشت اختصاص یابد.

آنان بر این باور هستند که تجهیز تونل های جاده های مسیر ارتباطی پاتاوه به دهدشت به سیستم روشنایی و حذف نقاط حادثه خیز از حداقل اقدام هایی است که نیاز برای بهسازی محور ارتباطی پاتاوه به دهدشت صورت گیرد.

آخرین روند بهسازی متهمان اصلی تصادفات در کهگیلویه وبویراحمد

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه وبویراحمد می گوید که ساخت جاده پاتاوه به دهدشت که ارزش روز سرمایه گذاری انجام شده در آن ۱۰ هزار میلیارد ریال است از خدمات خوب نظام جمهوری اسلامی است اما این جاده نواقصی دارد که باید برای تامین اعتبار رفع موانع آن چاره اندیشی شود.

محمد راستا با اشاره به وجود ۱۰ کیلومتر تونل در این مسیر اضافه کرد: نصب روشنایی تونل ها و رفع نقاط حادثه خیز از مواردی است که باید درکمترین زمان ممکن انجام گیرد.

وی ابرازامیدواری کرد: با تخصیص ۲ هزار میلیارد ریال از اعتبارات اوراق اسلامی که تازگی برای تکمیل طرح های نیمه تمام استان مصوب شده زمینه تامین اعتبار بهسازی جاده پاتاوه به دهدشت فراهم شود.

وی در مورد جاده بابامیدان یاسوج به سمیرم که یکی از پرحادثه ترین محورهای ارتباط استان است گفت: فاز کمربندی این پروژه امسال افتتاح می شود.

راستا خاطرنشان کرد: جاده کمربندی یاسوج که ۱۲کیلومتر طول دارد ۹کیلومتر آن بهره برداری شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: سه کیلومتر باقی مانده این طرح هم در مراحل پایانی ساخت است و انتظار می رود این زیرساخت مهم در دهه فجر امسال افتتاح شود.

وی در مورد دیگر بخش های این جاده تاکید کرد که مشکلی اصلی کندی عملیات اجرایی این طرح کمبود اعتبار است.

نگرانی مسوولان از افزایش تصادفات

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه سوانح جاده ای استان در نیمه نخست امسال نسب به مدت مشابه پارسال ۱۲درصد افزایش داشت، گفت: این روند افزایشی تصادفات نگران کننده است و ضرورت انسجام، برنامه‌ ریزی و ورود جدی همه دستگاه های متولی در این زمینه را می طلبد.

یدالله رحمانی افزود: بخشی از سوانح استان به علت ضعف زیرساخت های جاده ای و بخشی دیگر از این حوادث به علت نواقص خودروها و خطاهای انسانی است.

وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از سوانح جاده استان در محور ارتباطی پاتاوه به دهدشت گزارش شده تاکید کرد: نقاط پرخطر این محور باید هرچه زودتر بهسازی شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با یادآوری این نکته که بخش قابل توجهی از نقاط پرخطر این جاده منتهی به روستاهای پرجمعیت تاکید کرد: نگرانی از وقوع حوادث رانندگی در آینده جدی است.

رحمانی به نقش پاسگاه انتظامی برای کنترل حوادث رانندگی در جاده مهم پاتاوه به دهدشت اشاره کرد و از مسوولان خواست برای اختصاص زمین محل اجرای این زیرساخت مهم چاره اندیشی شود.

وی تصریح کرد:کمربندی یاسوج دومین جاده پرخطر استان است که ضرورت دارد برای تکمیل طرح در حال ساخت در این محور مهم تلاش مضاعفی صورت گیرد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با یادآوری گزارش پلیس راه استان در خصوص پیامدهای ناشی از سرعت زیادخودروهای شوتی در جاده های استان بر چاره اندیشی برای این امر مهم و تامین تجهیزات کنترل هوشمند تاکید کرد.

افزون بر ۶ هزار کیلومتر راه ارتباطی شامل اصلی، فرعی، روستایی و بزرگراه در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

این استان با داشتن کمتر از ۱۴۰ کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی یکی از استان های خطرناک در زمینه سوانح رانندگی است.

استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۶ هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان ، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است