شهرکرد- ایرنا- سرپرست گمرک چهارمحال و بختیاری گفت: در نیمه نخست سال‌جاری صادرات کالا از این استان به خارج کشور از لحاظ وزنی ۴۳ درصد رشد داشته است.

مظاهر ربیعی روز یکشنبه به‌مناسبت "روز ملی صادرات" در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: در نیمه نخست سال‌جاری حدود ۲۲۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار از این استان صادر شده است.

وی افزود: این میزان صادرات از لحاظ وزنی ۴۳ درصد و از نظر ارزش ۳۳ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش نشان می‌دهد که کود اوره، میلگرد، لوازم‌خانگی و محصولات کشاورزی به ترتیب بیشترین محصولات صادراتی از استان است.

وی یادآور شد: محصولات تولیدی در چهارمحال و بختیاری به ۲۳ کشور جهان صادر می‌شود که مهم‌ترین این کشورها شامل عراق، ترکیه، عمان، کنیا، میانمار، ارمنستان، افغانستان و ازبکستان است.

به گزارش ایرنا، هرچند چهارمحال و بختیاری در گذشته به‌عنوان یک استان صنعتی و صادرات محور شناخته نمی‌شد اما امروز به‌واسطه تحولات و تقویت زیرساخت‌های اقتصادی و صادراتی حدود ۳۰ محصول صادرات‌محور دارد.

خوراک آبزیان، شیرخشک، اسکیم (پودر پایه شیرخشک نوزاد)، پودر بستنی، چربی‌های گیاهی، کاشی، سرامیک، لوله موکت، کفپوش از نمد، سیمان، کیلنکر، سنگ ساختمانی، چینی بهداشتی، ورق گالوانیزه، کابل شبکه، سیلندر گاز، محصولات فولادی و ادوات کشاورزی از جمله محصولات صادراتی چهارمحال و بختیاری به‌شمار می‌رود.

هدف صادراتی با کارت بازرگانی مبدأ چهارمحال و بختیاری ۴۵۰ میلیون دلار در سال‌جاری پیش‌بینی شده که ۲۲۵ میلیون دلار آن هدف صادراتی از گمرک استان است و در سال گذشته را ۴۱۸ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار انجام شد که از این میزان ۱۵۲ میلیون دلار برابر ۳۶.۸ درصد پتروشیمی و پایه نفتی بوده است.

از مجموع هدف‌گذاری صادراتی سال گذشته در چهارمحال و بختیاری ۱۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار برابر ۲۷.۸ درصد مختص معدن و صنایع معدنی و ۱۱۹ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار برابر ۲۸.۸ درصد مربوط به صنعت است.

از این میزان هدف‌گذاری در سال گذشته ۲۷ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار برابر ۶.۵ درصد به کشاورزی و سه میلیون و ۱۰۰ هزار دلار برابر ۷۵ صدم درصد به فرش و صنایع‌دستی اختصاص پیدا کرد.

امسال سرمایه‌گذاری‌ صنعتی در چهارمحال و بختیاری ۸۹ درصد رشد یافته است و از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۱۳۱ سرمایه‌گذار جدید به عرصه تولید صنعتی وارد شده که سرمایه‌گذاری طرح‌های اجرایی آن‌ها نزدیک به ۲۳ هزار میلیارد ریال است.

از مجموع سرمایه‌گذاری‌های جدید در چهارمحال و بختیاری ۴۵۴ طرح هم‌اکنون بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

این طرح‌ها در زمینه تولید شمش و اسلب آهنی و فولادی، صنایع سلولزی، نخ ابریشم، انواع دارو، جرثقیل، کودهای نیتراته و سولفاته، کریستال ملامین، فرومنگنز پرکربن و آهک هیدراته است.

چهارمحال و بختیاری ۳۲ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب دارد که هم‌اکنون ۲۲ شهرک و ناحیه صنعتی استان آمادگی واگذاری زمین به متقاضیان سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولیدی مختلف هستند.

هم‌اکنون در چهارمحال و بختیاری بیش از یک‌هزار واحد صنعتی در حال فعالیت است که ۳۶ واحد این مجموعه واحدهای بزرگ و دارای اشتغال بالای ۱۰۰ نفر و ۳۲ واحد متوسط با اشتغال بین ۵۰ تا ۱۰۰ نفر و بقیه واحدهای صنعتی کوچک هستند.

تاکنون با صدور بیش از ۲ هزار جواز تاسیس و افزون‌بر ۴۰۰ طرح با سرمایه‌گذاری بالای ۶۰ درصد طرح‌های صنعتی اجرایی شده که در راستای کمک به تکمیل این طرح گام‌های بلندی برداشته شده است.

چهارمحال و بختیاری در برخی محصولات صنعتی از جمله لوازم خانگی، تولید چادر مشکی، موکت و برخی از صنایع دیگر رتبه‌های مطلوبی در کشور دارد.

چهارمحال و بختیاری ۱۲ شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد که تعدادی از محصولات واحدهای تولیدی این استان به کشورهای دیگر صادر می‌شود.