به گزارش گروه علمی ایرنا از موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، عضو هیاتعلمی موسسه در این جلسه با ارائه گزارش نهایی میز پژوهشی «احصای مصادیق نابرابری در آموزش عالی ایران» این پرسش را مطرح کرد که منظور از نابرابری در آموزش عالی چیست؟
یزدان ابراهیمی ادامه داد: کاهش نابرابری، رضایت و کیفیت زندگی بالاتر را موجب می شود و نابرابریها زمانی معضل آفرین می شوند که گسترده و عمیق باشند و موجه و پذیرفتنی نباشند. نابرابری زمانی موجه و پذیرفتنی و عادلانه است که به نفع همه، مخصوصا محرومترین مناطق و اقشار جامعه باشد زیرا که نابرابری جزو لاینفک جوامع بشری است و کاهش نابرابری در جامعه یکی از وظایف اصلی دولتها است. در حوزه آموزش عالی نابرابری زمانی پذیرفتنی و عادلانه است به نفع همه، خصوصا ضعیفترین ذینفعان نظام آموزش عالی باشد.
مصادیق نابرابری در آموزش عالی
ابراهیمی همچنین به نقش مسئولیت اجتماعی نظام آموزش عالی پرداخت و بیان کرد: آموزش عالی نهادی است که می تواند نابرابری را در جامعه کاهش دهد و علاوه بر آن، کاهش نابرابری در نظام آموزش عالی بر کیفیت خروجیهای آن میافزاید.
عضو هیات علمی موسسه با ذکر سطوح نابرابری در آموزش عالی مهمترین مصادیق نابرابری در آموزش عالی را برگزاری متمرکز آزمون سراسری، سهم اندک دانشجویان طبقات پایین اقتصادی- اجتماعی در دانشگاههای دولتی، سهمیههای آزمون سراسری که به نفع اقشار کم درآمد و کم برخودار نیستند، لحاظ کردن سوابق تحصیلی بدون توجه به پایگاه اقتصادی و اجتماعی داوطلبان، رایگان بودن دانشگاهها برای برخی افراد و دریافت شهریه از برخی دیگر بدون هدف کاهش نابرابریها در جامعه، نابرابری در بودجه و منابع مالی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی (دولتی و غیردولتی)، نابرابری در کیفیت کارکنان و اعضای هیات علمی در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، نابرابری در قراردادهای پژوهشی دانشگاهها و موسسات پژوهشی، نابرابری در تجهیزات و امکانات دانشگاهی در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، نابرابری در کیفیت دانشآموختگان دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، نابرابری در ارائه خدمات تخصصی و نابرابری در کیفیت نتایج و خروجیهای پژوهشی دانست.
فخرالسادات نصیری گزارش نهایی میز خود را با موضوع آیندهپژوهی سیاستگذاریهای زنان در آموزش عالی؛ توازن کار و زندگی ارائه کرد.
وی ضمن ارائه مقدمه و بیان مساله، به سه پرسش یعنی آینده حضور زنان در آموزش عالی ایران را چگونه میتوان ترسیم کرد؟ سیاستگذاریهای مبتنی بر امور زنان با توجه به ساختار نظام آموزش عالی ایران، باید چه ویژگیهای داشته باشد؟ و سازوکار توازن کار و زندگی بر اساس سیاستگذاریهای مبتنی بر جنسیت و کار ویژههای دانشگاهی برای زنان و مردان در نظام آموزش عالی ایران چگونه است؟ پاسخ داد.
نصیری بهکارگیری بانوان نخبه در تصمیم سازیها و شوراهای مشورتی، کمک به افزایش حضور سیاسی زنان، توجه و تاکید بر افزایش کیفیت محتوا و آموزش زنان، ارج نهادن به حضور زنان در آموزش عالی با تدوین قوانین و مصوبات خاص مربوط به این بانوان، ایجاد فرصتهای برابر در رشتههای مختلف برای بانوان آموزش عالی، استقبال از انعطافپذیری شغلی بیشتر برای بانوان آموزش عالی، اجرای عدالت جنسیتی در آموزش عالی، ایجاد محیط حمایتی و امن زنانه، ارزیابی و پایش مستمر جهت تحقق اهداف، توجه به توسعه سیاستهای دانشگاه دوستدار خانواده، تجمیع سیاستها و بازنگری و کاربردی کردن آنها، استفاده از الگوهای موجود و موفق و استفاده از ظرفیت پاره وقت برای زنان هیات علمی را پیشنهادهای سیاستی و راهبردی خود دانست.
در این نشست همچنین علی باقر طاهرینیا رئیس موسسه، نجف آقایی دبیر شبکه متخصصان آموزش عالی (شماع)، عباس بازرگان استاد دانشگاه تهران، پرویز ساکتی، حمید خوشگفتار، محمود ابوالقاسمی، ابراهیم صالحی عمران، محمدرضا قانع و سیده مریم حسینی لرگانی اعضای شورای راهبری شبکه شماع، نظرها و دیدگاههای خود را درخصوص مطالب مطرح شده ارائه کردند.