تهران بزرگ - ایرنا - رییس پلیس راهور پایتخت از ۱۲ هزار اعمال قانون برای خودروهای دودزا در شهر طی ۶ ماهه اول امسال خبر داد و گفت: این آمار نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا، سردار سید ابوالفضل موسوی پور روز یکشنبه در گفت وگویی اظهار کرد: در برخورد با خودرو های دودزا با ۳ موضوع آلایندگی، نقص فنی و معاینه فنی روبرو هستیم.

وی با بیان اینکه سلامت فنی خودرو و معاینه فنی وسایل نقلیه هم از نظر ایمنی خودرو و تصادفات و هم از نظر آلایندگی‌های زیست‌ محیطی از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: در ۶ ماه نخست سال جاری حدود ۱۲ هزار دستگاه از خودروهای دودزا اعمال قانون شدند که این آمار نسبت به سال گذشته که ۹ هزار و ۷۱۲ فقره معادل ۲۰ درصد افزایش داشته است.

سردار موسوی پور اضافه کرد: در ۶ ماهه ابتدایی امسال تعداد ۹۵ هزار و ۳۶۵ مورد اعمال قانون در خصوص نقص فنی خودروها نیز داشته‌ایم که نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد رشد داشته است.

وی گفت: ایجاد گشت مشترک، تست کنار معابر، معاینه فنی خودروهای سنگین، استقرار تیم‌ها در بزرگراه‌های مهمی چون آزادگان و اخذ تست آلایندگی از خودروهای دودزا و ابطال معاینه فنی خودروهای فاقد شرایط از دیگر اقدامات پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص برخورد با خودرو های فاقد معاینه فنی و دودزا است.

رییس پلیس راهور تهران بزرگ تاکید کرد: مصرف سوخت موتورسیکلت‌ها ۲ برابر میانگین جهانی است این در حالی است که ۹۰ درصد از موتورهایی که در سطح شهر تردد می‌کنند هم فرسوده هستند و از یاد نبریم که مصرف سوخت روزانه موتور طی یک‌سال گذشته ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

تردد ۴۰۰ هزار پیک موتوری در تهران

سردار موسوی پور ادامه داد: بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار موتورسیکلت در بحث پیک موتوری در شهر تهران فعالیت دارند که تصمیم داریم به سراغ آنها رفته و طرح ایمنی و سلامت را در خصوص آنها اجرایی کنیم؛ البته ادارات و سازمان‌ها خیلی در این مهم می‌توانند به پلیس راهور کمک کنند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت: چهار و نیم میلیون موتورسیکلت در تهران تردد می‌کنند که حدود ۹۰ درصد از آنها فرسوده هستند که اگر بخواهیم به درصد تعداد موتورسیکلت‌ها به نسبت کل ایران اشاره داشته باشیم باید بگوییم که ۳۰ درصد از کل موتورسیکلت‌ها در شهر تهران در حال تردد هستند.

سردار موسوی پور یادآور شد: به گفته کارشناسان بیشترین حجم آلودگی هوا در شهر تهران مربوط به «منابع متحرک آلاینده» یعنی موتورسیکلت و خودروهای سبک و سنگین در حدود ۸۲ درصد است که سهم خودروهای سواری نزدیک به ۴۰ درصد و موتورسیکلت‌ها هم حدود ۲۱ درصد و مابقی برای سایر خودروها است.

وی تاکید کرد: معتقدم باید طرحی برای تعویض موتورسیکلت‌های فرسوده اجرایی شود تا هم جان مردم از حوادث حفظ شود و هم میزان آلودگی هوا کاهش یابد.