قزوین - ایرنا - سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی قزوین گفت: سرشماری بخش کشاورزی در استان از ۱۲ آبان‌ ماه با سه هدف تهیه چهارچوب، اطلاعات ساختاری و فراهم کردن سرجمع‌ها آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی رحمانی روز یکشنبه در نشست با خبرنگاران استان، اظهار کرد: ما می‌خواهیم در بخش کشاورزی چهارچوب سازی کرده و بهره برداران را بیشتر بشناسیم، حدود ۱۰ سال از سرشماری این حوزه می گذرد و در این راستا نیازمند آمارهای به روز هستیم.

وی، موضوع نشست امروز را پرداختن به موضوع سرشماری کشاورزی دانست و یادآور شد: اطلاع رسانی ها در بخش کشاورزی با هدف اجرای هرچه بهتر و با مشارکت های مردمی بوده که انجام آن نیز به فرهنگ سازی بازمی گردد.

رحمانی با بیان اینکه استان قزوین به دنبال الگوسازی در حوزه کشاورزی است، تصریح کرد: باید بتوانیم با تجمیع اطلاعات بهره‌برداران بخش کشاورزی بتوانیم از ظرفیت سرشماری به نحو مطلوبی استفاده کنیم.

این مسوول اضافه کرد: قزوین با تولید انواع محصولات باغی، زراعی، دامی، طیور و گلخانه‌ای توانسته سهم قابل توجهی را در تولیدات کشور به خود اختصاص دهد.

رحمانی با بیان اینکه چهار میلیون بهره بردار کشاورزی در کشور وجود دارد، ادامه داد: سرشماری کشاورزی در تمام روستاها و شهرها آغاز شده و امنیت آن نیز به نحو مطلوبی صورت می‌گیرد تا ضمن جمع آوری اطلاعات لازم در این بخش، مشخصات بهره برداران را نیز برای خود محرمانه نگاه دارد.

به گفته سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی قزوین، ۲۷ رده اجرایی در سرشماری بخش کشاورزی فعالیت دارند که در مجموع ۲۸۶ نفر در جمع آوری آمار و سرشماری استان فعالیت خواهند داشت.

رحمانی خاطرنشان کرد: قزوین یک استان صنعتی است و آمارهای چندان بالایی در حوزه کشاورزی ندارد، سهم ارزش افزوده بخش کشاورزی در این استان ۱۴ درصد بوده و اشتغال آن نیز ۱۴ درصد است، در حالی که میانگین همین ارقام در سطح کشور به ترتیب ۸.۶ و ۱۴.۴ درصد است.

وی یادآور شد: امسال استان قزوین در تولید گندم خودکفا شد و در بیشتر محصولات کشاورزی هم رتبه نخست تا پنجم کشوری را دارد.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین افزود: اعتماد سازی برای سرشماری بخش کشاورزی موضوع بسیار مهمی بوده و لازم است برای تحقق این مساله رسانه‌ها به فرهنگ سازی در این زمینه همت گمارند.