تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان از ابلاغ دستورالعمل اجرایی ماده ۴ تصویب نامه ضوابط صرفه جویی انرژی در ساختمان‌ها خبر داد و گفت: با ابلاغ این دستورالعمل، تعیین رده انرژی ساختمان‌ها و درج آن در گواهی پایان کار الزامی شد.

به گزارش ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، «حامد مانی‌فر» از ابلاغ دستورالعمل اجرایی ماده ۴ تصویب‌نامه ضوابط صرفه‌جویی انرژی در ساختمان‌ها مصوب سال ۱۴۰۰ هیات وزیران خبر داد و افزود: این دستورالعمل روز گذشته ۲۸ مهر با امضای وزیر راه و شهرسازی به وزارت کشور ابلاغ شد.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان توضیح‌داد: بر اساس ماده ۴ این تصویب‌نامه، ارائه گواهی پایان کار به ساختمان‌های جدیدالاحداث از ابتدای سال ۱۴۰۲ منوط به رعایت مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان است.

وی ادامه‌داد: به‌منظور آگاهی مردم از تلفات انرژی در ساختمان‌ها، وزارت کشور و شهرداری‌ها از ابتدای سال ۱۴۰۱ موظف به درج رده انرژی در گواهی پایان کار و نصب پلاک گواهی انطباق در ورودی ساختمان‌ها شده‌اند.

مانی‌فر گفت: دستورالعمل این ماده در هشت ماده تدوین شده و بر اساس آن، طراحان ساختمان‌های جدیدالاحداث موظف هستند هنگام طراحی، چک‌لیست‌های مربوط به مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان را تهیه و رده انرژی ساختمان را مشخص کنند. سازندگان ملزم به اجرای آن هستند و ناظران نیز باید بر اساس چک‌لیست‌های نظارتی بر اجرای الزامات نظارت کنند.

این مقام مسئول اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان‌ها نیز موظف به تهیه پلاک گواهی رده انرژی و تحویل آن به مالکان برای نصب در ورودی ساختمان‌ها شده است.

وی بیان‌داشت:‌ این سازمان باید موارد مرتبط با الزامات مبحث نوزدهم را در شناسنامه فنی و ملکی ساختمان درج کند. از سوی دیگر، شهرداری‌ها موظف به درج رده انرژی در گواهی پایان کار و منوط کردن صدور آن به نصب پلاک انرژی در ورودی ساختمان‌ها هستند.

مانی‌فر یادآور شد: این دستورالعمل به عنوان نسخه نهایی ویرایش شده است، زیرا نسخه نخست آن در سال ۱۴۰۱ تدوین شد، اما به دلیل اجرایی نشدن سامانه پایش انرژی، ابلاغ آن ممکن نشد. نسخه فعلی فارغ از سامانه پایش تهیه و ابلاغ شده است.

وی تاکید کرد: دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان مسئولیت تجدیدنظر و تفسیر مفاد این دستورالعمل را بر عهده داشته و اجرای آن در راستای صرفه‌جویی انرژی در ساختمان‌ها اهمیت بسیاری دارد.