تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۳

رشت - ایرنا - کارشناس هواشناسی گیلان گفت: نقشه‌های هواشناسی بیانگر تقویت سامانه بارشی و سرد از فردا (دوشنبه) تا چهارشنبه هفته جاری در این استان است و برای این وضعیت آب و هوایی هشدار نارنجی صادر شد.

سمانه نگاه روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بر این اساس در مدت یاد شده، بارندگی در برخی مناطق رگباری و شدید، گاهی خیلی شدید، رعد و برق، وزش باد گاهی شدید و موقتی خیلی شدید، مه آلودگی، کاهش دما به طور متوسط هشت تا ۱۲ درجه سلسیوس، در مناطق مستعد بارش تگرگ و در ارتفاعات یک هزار و ۵۰۰ متر به بالا بارش برف پیش بینی شده‌است.

وی اضافه کرد: بالاآمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر، احتمال انسداد برخی از راه‌ها به ویژه راه‌های روستایی در ارتفاعات و دامنه‌ها، خسارت به محصولات باغی و زراعی، لغزندگی سطح جاده‌ها و کاهش دید افقی به ویژه در محورهای کوهستانی از جمله مخاطرات این وضعیت آب و هوایی است.

نگاه با تاکید بر لزوم توجه به توصیه‌های هواشناسی برای پیشگیری از حوادث در این وضعیت آب و هوایی اظهار کرد: پرهیز از هرگونه تردد و توقف، اسکان، برپایی چادرهای مسافرتی در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در ترددهای جاده‌ای به ویژه در محورهای کوهستانی و برف‌گیر، خودداری از فعالیت‌های کوهنوردی و طبیعت گردی و پناهگیری در مکان‌های امن و سرپوشیده هنگام رعد و برق مورد تاکیدست.

هشدار نارنجی دریایی

کارشناس هواشناسی گیلان در ادامه با اشاره به صدور هشدار نارنجی دریایی اضافه کرد: دریا از امروز تا پیش ازظهر چهارشنبه برای فعالیت‌های دریانوردی و صید و صیادی نامناسب پیش بینی شده‌است.

وی با بیان اینکه بیشینه ارتفاع موج دریا در گیلان طی دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری بین ۱.۵ تا ۲.۵ متر خواهد رسید اضافه کرد: منع تردد قایق‌های سبک و تفریحی، پرهیز از فعالیت‌های شیلاتی، منع ورود و خروج کشتی‌ها به بندر توصیه شده‌است.

وی بیان کرد: اسب‌وونی تالش با ۶ درجه سلسیوس کمترین و دیلمان با ۲۴ درجه بیشترین دمای گیلان را در ۲۴ ساعت گذشته به خود اختصاص دادند و دمای فعلی رشت ۱۶ درجه و رطوبت ۹۸ درصد است.

نگاه با اشاره به آغاز بارندگی‌ها از جمعه گذشته در گیلان بیان کرد: کیاشهر با حدود ۶۴ میلیمتر، آستانه اشرفیه با ۴۰ و لاهیجان با حدود ۴۰ میلیمتر بیشترین بارندگی‌های استان را در ۴۸ ساعت گذشته به خود اختصاص داده‌اند.

توصیه‌های کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز با ارائه توصیه‌هایی به کشاورزان در پی هشدار نارنجی هواشناسی گفت: گلخانه‌داران استان نسبت به بازبودن مسیر زهکشی‌های اطراف گلخانه اطمینان حاصل کنند.

صالح محمدی اظهار کرد: کشاورزانی که نسبت به کشت دوم در اراضی شالیزاری خود اقدام کرده‌اند ضروریست تا مسیرهای خروجی آب در شالیزار را کنترل کرده تا از غرقابی شدن زمین جلوگیری شود.

وی استفاده از فرصت بارندگی را برای آماده‌سازی زمین برای کشت انواع محصولات پائیزه، نباتات علوفه‌ای و کلزا مناسب دانست و اضافه کرد: در این شرایط انجام عملیات خاک ورزی و آماده‌سازی زمین‌های کشاورزی برای کشت دوم نیز توصیه می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان بیان کرد: شالیکوبان نیز باید نسبت به محافظت از شلتوک نگهداری شده در فضای باز کارخانجات با توجه به بارندگی‌های طول هفته اقدام لازم را انجام دهند.

آسمان گیلان هم‌اینک نیمه ابری تا ابری و مه‌آلود است.