تهران- ایرنا- مؤسسه تحقیقات سیاست علمی کشور برای اخذ نظر تخصصی در تدوین آیین‌نامه اجرایی بند پ ماده ۹۴ قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران از کلیه نخبگان، سیاست‌پژوهان و اندیشکده‌های کشور دعوت کرد.

به گزارش گروه علمی ایرنا از مؤسسه تحقیقات سیاست علمی کشور، این موسسه در زمینه نحوه تأسیس، ساماندهی، نظارت بر فعالیت مراکز و مؤسسات سیاست‌پژوهی، اندیشکده‌ها و مطالعات راهبردی از کلیه نخبگان، سیاست‌پژوهان و اندیشکده‌های کشور در فرایند تدوین آئین‌نامه مذکور دعوت کرد.

علاقه‌مندان به مشارکت در این فراخوان می‌توانند از طریق دانلود و تکمیل فرم و ارسال آن به آدرس پست الکترونیک nrisp.lib@nrisp.ac.ir در این فراخوان شرکت نمایند. مهلت ارسال پیشنهادها تا ۲۰ آبان ۱۴۰۳ خواهد بود و علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با تلفن ۸۸۰۳۶۱۴۴ داخلی ۳۳۱ تماس بگیرند.

به گزارش ایرنا، برنامه هفتم توسعه مصوب تیرماه گذشته توسط رئیس مجلس شورای اسلامی به دولت ابلاغ شد. بند پ ماده ۹۴ این برنامه اظهار می‌دارد: به‌منظور ارتقای بهره وری و اثربخشی پژوهش‌ها و تحقق مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور، ترویج نهضت مشارکت و نقش‌آفرینی حلقه‌های میانی، مردمی و نخبگانی، دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی در حل مسائل پیشرفت کشور، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مکلف است ظرف شش‌ماه از لازم الاجرا شدن این قانون، اقدامات قانونی لازم را جهت تدوین و تصویب نحوه تأسیس، ساماندهی، نظارت و حمایت از فعالیت مراکز و مؤسسات سیاست‌پژوهی، اندیشگاهی، مطالعات راهبردی و دانشکده‌ها و مدارس حکمرانی به‌ عمل آورد.

موسسه تحقیقات سیاست علمی کشور وظیفه تدوین این آیین‌نامه را برعهده دارد. این موسسه که تاسیس آن با نامی متفاوت به پیش از پیروی انقلاب اسلامی برمی‌گردد و بعد از آن در بازه‌های زمانی مختلف با تغییراتی در عنوان و شرح وظایف روبرو بوده است، امروز به‌ عنوان کانون تفکر در زمینه سیاست‌پژوهی و سیاست‌سازی علم، پژوهش و فناوری در سطح ملی وظیفه دارد.

۶ گروه علمی‌پژوهشی با عنوان‌های ارزیابی سیاست‌ها و پایش علم، فناوری و نوآوری، تأمین مالی و اقتصاد علم، فناوری و نوآوری، سیاست علوم و تحقیقات، سیاست فناوری و نوآوری، مطالعات آینده علم و فناوری و مطالعات نظری علم، فناوری و نوآوری، اجزای این مرکز را تشکیل داده‌اند.

همانطور که از نام این مرکز برمی‌آید، یکی از وظایف گروه های مختلف در این مرکز متشکل از اعضای هیات علمی متخصص وظیفه کمک‌رسانی و هم‌افزایی با نهادهای بالادستی برای طراحی و تهیه سیاست های کلان همچنین پایش سیاست های جاری است.