تهران- ایرنا- نسل‌کشی آمریکا علیه کوبا با ابزار تحریم، چند روزی است به شکل بحران انرژی در این جزیره خود را نشان داده است و به گفته وزیر امور خارجه این کشور، «اگر تحریمی وجود نداشت، قطعی برقی که کوبا را تحت تاثیر قرار داده است، رخ نمی‌داد».

به گزارش ایرنا، سفر به این کشور، گم شدن میان خیابان‌های سنگفرش‌شده‌ بی‌نظیر، ساختمان‌هایی رنگارنگ، ماشین‌های کلاسیک، سواحلی چشم‌نواز و طبیعتی متنوع است. این بزرگترین جزیره کارائیب و هفدهمین جزیره بزرگ جهان را که از بالا نگاه می‌کنید، به نظر می رسد در ورودی خلیج مکزیک، درست بین آمریکای شمالی و جنوبی تمساحی در حال استراحت است. آب و هوای گرم دریای کارائیب، از ساکنان این کشور مردمانی خونگرم و شاداب ساخته است که احساس بیگانگی با روحیه شاد آن‌ها آسان نیست. این کشور که از قرن شانزدهم مستعمره اسپانیا شد، در نیمه اول قرن بیستم به آمریکا وابسته بود و از سال ۱۹۵۹ به یک انقلاب سوسیالیستی متعهد است، دارای اصالت عجیبی در فرهنگ خود است؛ گواه این ادعا، معماری چشم‌نواز در خیابان‌های اصلی شهرهای این کشور است که سبب شد تا ۹ مکان این کشور در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گیرد. این جزیره پر از آفتاب درخشان، کشوری که فرهنگ در گوشه و کنار آن دمیده شده است، بالاترین نرخ باسوادی در کل آمریکای لاتین را دارد (۹۹ درصد) و دسترسی به آموزش برای ساکنان آن رایگان است. گفته می‌شود اگر در خیابان‌های آن قدم بزنید و به پزشک نیاز داشته باشید، زمان زیادی برای پیدا کردن آن طول نمی‌کشد؛ می‌گویند به ازای هر ۱۰ هزار نفر، حدود ۶۷ پزشک وجود دارد و تعداد متخصصان پزشکی در این جزیره از تمام آفریقا بیشتر است.

همه این ترکیب شگفت‌انگیز از فرهنگ، سنت‌ها، آواها، رنگ‌ها و زیبایی‌های طبیعی در کوبا گنجانده شده است. یادآوری این جزیره رنگارنگ تنها به این ویژگی‌های منحصر به فرد ختم نمی‌شود؛ صحبت از کوبا، صحبت از تحمل بیش از شش دهه تحریم است.

«خسارت‌های ناشی از تحریم ایالات متحده در تنها ۱۸ روز، معادل هزینه نگهداری سالانه سیستم ملی برق است» محاصره اقتصادی، تجاری و مالی تحمیل شده توسط آمریکا علیه کوبا با عمر بیش از ۶۰ ساله، طولانی‌ترین تحریم‌ها در تاریخ بشریت است که به بالاترین سطح، سیاست‌های غیرانسانی و فاقد مشروعیت واشنگتن در تحمیل رنج و گرسنگی و ناامیدی بر مردم این کشور کارائیب را به تصویر می‌کشد.

کوبا، درگیر با تحریم‌هایی طولانی‌تر از سن رئیس‌جمهوری مستقر، چند روزی است که با بحران انرژی دست و پنجه نرم می‌کند.

برونو رودریگس وزیر امور خارجه کوبا با انتشار مجموعه پیام‌هایی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس، آمریکا را به عنوان مسئول اصلی مشکلات انرژی این جزیره معرفی و تاکید کرد: خسارت‌های ناشی از تحریم ایالات متحده در تنها ۱۸ روز، معادل هزینه نگهداری سالانه سیستم ملی برق است.

به گفته رودریگس، اگر تحریم‌ها وجود نداشتند، قطع برقی که کوبا را تحت تاثیر قرار داده است، رخ نمی‌داد.

به نوشته «گرانما» روزنامه رسمی حزب کمونیست کوبا، قوانین و مقررات و همچنین شیوه‌های سنتی اعمال تحریم‌ها توسط واشنگتن علیه هاوانا با هدف نابودی اقتصاد، تاکتیک‌هایی برای ایجاد کمبودهای مادی، آسیب رساندن به خدمات عمومی، ایجاد استیصال در مردم و براندازی نظم حاکم هستند.

قرار گرفتن کوبا در فهرست یکجانبه کشورهای حامی تروریسم، نه تنها از مبادلات بین‌المللی این کشور جلوگیری می‌کند، ممنوعیت صادرات و محدودیت‌های مالی ایجاد کرده و حتی ارسال کمک‌های بشردوستانه به این کشور را غیرممکن می‌سازد. اقدام وزارت امور خارجه آمریکا در گنجاندن خودسرانه کوبا در فهرست حامیان تروریسم، وضعیت دشوار کوبا را تشدید کرده است زیرا این مسئله، صادرات این کشور را محدود، دریافت اعتبار از موسسات مالی بین‌المللی را لغو کرده و اعطای کمک‌های اقتصادی را با مشکل مواجه می‌کند.

تحریم‌های آمریکا، محدودیت‌های مالی و دسترسی به منابع برای تعمیر نیروگاه‌های ترمو الکتریک، دسترسی به فناوری‌های لازم برای تضمین خدمات پایدار به مردم کوبا، دسترسی به اعتبار برای تعمیر نیروگاه‌های حرارتی کشور و دستیابی به فناوری‌های لازم و سوخت مورد نیاز برای تضمین تامین برق پایدار برای مردم و بخش‌های استراتژیک اقتصاد را با مشکل مواجه کرده است.

«اگر تحریم‌ها وجود نداشتند، قطع برقی که کوبا را تحت تاثیر قرار داده است، رخ نمی‌داد» در بازه زمانی مارس ۲۰۲۳ (اسفند ۱۴۰۱- فروردین ۱۴۰۲) تا فوریه ۲۰۲۴ (بهمن- اسفند ۱۴۰۲)، زیان‌های ناشی از جابجایی جغرافیایی تجارت، به دلیل نیاز به رفتن به بازارهای دورتر، ۵۸۱ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار برآورد شده است. علاوه بر این، سازوکار جریمه‌ای برای پیگرد قانونی معاملات با کوبا از کشورهای ثالث وجود دارد که تجارت خارجی را گرانتر می‌کند.

مجموع این دلایل سبب شده تا بخش انرژی و معدن کوبا، پیامدهای قابل توجهی را متحمل شود. یکی از اقدامات ناقض قوانین بین‌المللی، ایجاد موانع بر سر انتقال سوخت به کوبا از سال ۲۰۱۹ است. فقط در سال ۲۰۱۹، ۵۳ کشتی و ۲۷ شرکت توسط آمریکا جریمه شدند.

در این چارچوب، اتحادیه برق (UNE) کوبا از تامین مالی لازم برای انجام تعمیرات جزئی و سرمایه‌ای واحدهای حرارتی محروم بوده و به این ترتیب، ۱۳ واحد از ۱۵ واحد حرارتی از چرخه تعمیر و نگهداری خارج شده‌اند.

این شرایط همچنین بیانگر افزایش نرخ مصرف سوخت است؛ در بخش واردات سوخت نیز، پرداخت از طریق اعتبار اسنادی غیرقابل برگشت و تایید شده نزد یک بانک انجام می‌شود که ظرفیت آن محدود است و به طور معمول، ارزش محموله‌های وارداتی در ماه را پوشش نمی‌دهد.

به این ترتیب، نسل‌کشی در جغرافیایی همچون خاورمیانه، اگر چه در بیش از یکسال گذشته، شب‌های غزه را با بمباران‌های بی رویه رژیم صهیونیستی روشن کرده و به صدر اخبار رسانه‌های جهان تبدیل شده است، در کوبا و پس از شش دهه تحریم، شب‌های این جزیره را در خاموشی فرو برده است.