تهران-ایرنا- معاون هماهنگ کننده و امور استان‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از برگزاری آیین اختتامیه هشتمین دوره جشنواره ملی هنری فانوس در ۲ آبان‌ماه در شهرکرد خبر داد.

به گزارش خبرنگار دفاعی ایرنا، علی اصغر جعفری روز یکشنبه در نشست خبری هشتمین دوره جشنواره ملی هنری فانوس گفت: دفاع مقدس یک مقطع بسیار مهم و حساس و نورانی در تاریخ معاصر ایران است که ما در سه قرن گذشته مشابه این حماسه را در این سرزمین نداشتیم. هر موقع جنگی بر ما تحمیل شد، بخشی از سرزمین ما جدا شد. دفاع مقدس اولین جنگی بود که حتی یک سانتی متر از خاک به دشمن واگذار نشد و دشمن با ذلت مجبور به ترک این دیار شد و ما امروز با افتخار از آن دوران یاد می‌کنیم.

وی با بیان اینکه گرامی‌داشت دفاع مقدس صرفاً گرامی‌داشت یک مقطع زمانی نیست، افزود: بعد از پایان جنگ جهانی دوم کشورهای متفق آنها که پیروز جنگ بودند، داستان سرایی می‌کنند و اتفاقات عجیب غریبی که واقعیت هم نداشت را به خود منتسب می‌کنند، برای اینکه روحیه به اصطلاح ملی خود را تقویت کنند و خیلی از کشورها هم که پیروزی نداشتند یا در بحث تمدنی دستاورد مهم نداشتند دستاوردسازی و قهرمان پروری می‌کنند برای آنکه نسل‌های جوان‌شان به داشته‌های خود افتخار کنند!

معاون هماهنگ کننده و امور استان های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس اظهار کرد: ما حماسه بزرگی را داشتیم که افتخارات عظیمی آفریده شد، الهام بخشی فراوانی برای جهان ایجاد کرد. عزت و سربلندی را به کشور هدیه کرد. لازم است که این مقطع بزرگ و مهم را نه برای نسل‌های امروز که برای نسل‌های آینده هم حفظ کنیم، بنابراین از بعد تاریخی از بعد هویت ملی، از بعد هویت ایرانی و اسلامی این مقطع پرشکوه و پر افتخار به زیبایی منتقل شود. برای اینکه از تحریف آینده جلوگیری کند.

جعفری گفت: خیلی از افراد هستند که تلاش می‌کنند دفاع مقدس را تحریف کنند و این افتخارات را به گونه دیگری به نسل آینده منتقل کنند،از این رو وظیفه داریم در گام اول این حماسه را بدون تحریف به نسل‌های بعد منتقل کنیم و جاودانه مثل یک گنج بی‌نظیر بماند تا در آینده مورد بهره‌برداری بیشتر و بهتر قرار بگیرد.

وی افزود: باید قهرمان‌ها و الگوهای دفاع مقدس را برای نسل امروز آینده معرفی کنیم. لازم است که الگوهایی به آنها معرفی شود، قهرمانانی معرفی شوند تا بتوانند به استناد رفتار قهرمان‌ها و تصمیمات برای خود پارادایم فکری بسازند و در آن مسیر حرکت کنند.

معاون هماهنگ کننده و امور استان های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس باردیگر با بیان اینکه خیلی از کشورها که اصلا قهرمان ندارند قهرمان پروری می‌کنند، افزود: ما قهرمانان بزرگی در دفاع مقدس و در مقاومت داشتیم که اگر آنها درست به نسل جوان منتقل شود، قطعاً جوانان الگوبرداری می‌کنند. تجربه این کار را ما در حداقل سه دهه اخیر داریم. هر کدام از قهرمانان بزرگ ما که برای آنها فیلمی یا سریالی ساخته شد، بیشتر مورد توجه نسل جوان قرار گرفته است. شناخت نسل جوان از آنها بیشتر بود بنابراین باید از ظرفیت‌ها به ویژه ظرفیت هنری برای معرفی دفاع مقدس و معرفی قهرمانان پر افتخار این عرصه کار کنیم.

جعفری با بیان اینکه دشمن از هیچ برای خود اسطوره می‌سازد، گفت: ما اسطوره‌های مان را یا نتوانستیم معرفی کنیم یا کم معرفی کرده‌ایم بنابراین یکی از بحث‌های بسیار مهم در بحث دفاع مقدس بهره گیری از ظرفیت هنر است. رهبری مقطعی فرمودند: «اگر اندیشه‌ای با هنر آمیخته نشود ماندگار نیست.»

وی افزود: امروز ملت ایران فقط متعلق به خودش نیست، امروز ملت ایران مورد توجه همه ملل آزاده جهان و مسلمین جهان و محور مقاومت است. امروز ملت ایران الهام بخش است. امروز دفاع مقدس ما درس آموز است. امروز جبهه مقاومت و محور مقاومت با بهره‌گیری از تجارب دفاع مقدس و با بهره‌گیری از مشورت سرداران و بزرگان این حوزه توانسته بر دشمن فائق بیاید و توانسته دشمن را به چالش بکشاند.

معاون هماهنگ کننده و امور استان های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس با بیان اینکه این عرصه، عرصه مهمی است گفت: بنیاد با استفاده از ظرفیت هنر و بهره‌گیری از هنرمندان شاخص و ارزشمند کشور برای معرفی معارف دفاع مقدس و ارزش‌های دفاع مقدس و همین‌طور مقاومت استفاده می‌کند. ما در کشور مجموعه عظیمی از هنرمندان به ویژه هنرمندان جوان داریم که تولیداتی با خلاقیت، نوآوری، نشاط و اثربخشی فوق‌العاده‌ای دارند.

جعفری اضافه کرد: تلاش بنیاد این بوده که از همه ظرفیت‌های کشور استفاده کند و از ظرفیت هنرمندان بهره بگیرد و بتواند با بهترین روش با بهره‌گیری از ظرفیت‌های هنری ارزش‌ها و معارف دفاع مقدس را معرفی کند.

وی تاکید کرد: جشنواره ملی هنری فانوس ظرفیت خوبی ایجاد کرد که البته صرفاً همین جشنواره نیست، در سازمان هنری و سینمایی دفاع مقدس جشنواره‌های متعدد ملی و بین‌المللی چه در داخل نیروهای مسلح چه در مجموعه‌ کشور برگزار می شود. اما جشنواره فانوس توانسته ظرفیت سازی خوبی را انجام دهد.

معاون هماهنگ کننده و امور استان های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس با بیان اینکه از ۶۵۰ اثر در سال ۹۵ به ۱۱۵۰۰ اثر که رشد بسیار خوبی است رسیده‌ایم، گفت: در طی این سال‌ها هنرمندان زیادی شناسایی شدند. جوانان خیلی خوبی به مجموعه هنری کشور معرفی شدند، سعی شده که از هنرمندان جوان حمایت شود.

جعفری افزود: یکی از کارهای خیلی خوبی که در کنار جشنواره فانوس شده برگزاری کارگاه‌های آموزشی است که همه ساله کارگاه‌های آموزشی همزمان با مراسم اختتامیه برگزار می‌شود. قبل از آن هم اساتید به استان‌ها اعزام می‌شوند و سعی شده که جشنواره محلی برای ارتقا و رشد هنرمندان جوان به ویژه در استان‌ها برگزار شود.

وی با بیان این که جشنواره فانوس بعد از ۸ دوره به بلوغ رسیده است، گفت: این جشنواره بعد از ۸ دوره به نظر می‌رسد به حدی رسیده که می‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد و در عرصه‌های مختلف اثربخشی خود را نشان دهد. البته بستگی به بهره گیری مناسب ما از هنرمندان و از شیوه‌های جدید است که هنرمندان بتوانند آثار فاخری ارائه کنند.

معاون هماهنگ کننده و امور استان های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس از برگزاری آیین اختتامیه هشتمین دوره جشنواره ملی هنری فانوس در ۲ آبان‌ماه در شهرکرد خبر داد و گفت: معرفی آثار خوب، ترجمه آثار برای شرکت در جشنواره‌های بین‌المللی و سایر حمایت‌ها در کنار این جشنواره پیش بینی شده است.

جعفری با بیان اینکه جشنواره فانوس توانسته گفتمان مقاومت، ایستادگی و سربلندی ملت ایران را تا حد زیادی راهبری کند و بتواند پیش ببرد،افزود: این جشنواره توانسته وفاقی بین هنرمندان جوان ایجاد کند. توانسته در رشد و کیفیت برنامه‌های بنیادهای استان‌ها موثر باشد.

وی تاکید کرد: پس از راه اندازی جشنواره فانوس دوره اول، همه آثار استان‌ها را در قالب این جشنواره ارزیابی کرده ایم که این کمک به کیفی شدن فعالیت‌های استان‌ها کرده و امروز شاهد هستیم که بخش عظیمی از جوانان در این حوزه فعال هستند. با افزودن بخش دانش‌آموزی به جشنواره فانوس هم ظرفیت جدیدی اضافه شده که نوجوانان و جوانان دانش آموز هم بتوانند در این جشنواره شرکت کنند.