تهران- ایرنا- فعالان حوزه کسب وکارهای مجازی، وجود اتحادیه کشوری این کسب و کارها را مسیری برای رساندن صدای بخش خصوصی به حاکمیت و توسعه اقتصاد دیجیتال می‌دانند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، امروز (یکشنبه) صاحبان کسب‌وکارهای مجازی در نشستی به ضرورت برگزاری انتخابات اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی تاکید کردند.

به گفته آنان، اگر انتخابات این اتحادیه این بار نیز برگزار نشود و چالش‌های آن ادامه داشته باشد، ممکن است منحل شود. ضمن اینکه همه هشت‌هزار کسب‌وکاری که از طریق این اتحادیه مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند، هر کدام به زیرمجموعه سنتی خود منتقل خواهند شد که این فرایند نیز مشکلات خاصی را ایجاد می‌کند.

«ژوبین علاقبند» عضو هیات رئیسه انجمن الکترونیک در این خصوص گفت: اینکه بخش خصوصی بتواند صدای خود را به حاکمیت برساند، بسیار مهم است. اتحادیه کشوری کسب و کارهای فضای مجازی به عنوان یک نهاد بسیار پُرقدرت، صدای بخش خصوصی به حاکمیت است تا دغدغه‌های این بخش که ممکن است خلا قانونی داشته باشند، بررسی شود.

وی افزود: همچنین در شرکت‌های تازه تاسیس در حوزه فضای مجازی ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد که از این طریق رفع شود.

این مقام صنفی ادامه‌داد: بحث امنیت در تاکسی‌های اینترنتی با بحث سنتی آن در آژانس‌ها بسیار متفاوت است و باید قوانین متناسب با آن وضع شود که اتحادیه می‌تواند این کار را انجام بدهد.

وی تاکید کرد: اهمیت دارد اعضایی که در این اتحادیه انتخاب می‌شوند، تجربه کافی در این زمینه داشته باشند و سرد و گرم اکوسیستم استارتاپی را چشیده باشند.

در ادامه، «کسری صادقی‌زاده» فعال حوزه حمل و نقل افزود: اعضای اتحادیه بر اساس منافع مشترک خود دور هم جمع می‌شوند تا هر کجا که منافع اکوسیستم استارتاپی به خطر می‌افتد بتوانند زیر چتر حمایتی اتحادیه‌ پناه بگیرند و منافع به حق خودشان را حفظ کنند.

وی تاکید کرد: در وضعیت کنونی، اتحادیه نقش مهمتری را ایفا می‌کند و نهادی است که می‌تواند تعارض منافع بین بخش خصوصی و دولتی را حل کند.

صادقی‌زاده بیان‌داشت: اکوسیستم ما حال خوبی ندارد، زیرا روند سرمایه‌گذاری کاهش پیدا کرده و بر اساس برنامه هفتم توسعه باید سهم اقتصاد دیجیتال به هشت درصد برسد.

وی ادامه‌داد: با توجه به ناکامی‌هایی که در ادوار قبل وجود داشته، وظیفه اتحادیه سخت‌تر شده است. اگر برگردیم به زمانی که اتحادیه کشوری کسب و کارهای فضای مجازی وجود نداشت، باید در بخش سنتی دنبال مسائل مربوط به کسب و کارهای مجازی باشیم که مشکل آفرین است.

«رضا الفت‌نسب» دیگر فعال حوزه کسب‌وکارهای مجازی افزود: سال ۹۴ دولت به این نتیجه رسید که برای کسب و کارهای فضای مجازی باید نهادی مجوز صادر کند. ابتدا این امکان به اتحادیه فناوران اعطا شد، اما در آن زمان در نهایت ۲۵ مجوز صادر شد.

وی اضافه‌کرد: دولت در سال ۹۶ تصمیم گرفت اتحادیه کشوری کسب وکارهای فضای مجازی با ۲۰۰ عضو که مجوز داشتند، راه‌اندازی شود. اتحادیه جوانی که همه چیز آن حتی ساختمان و کارمندانش نیز قرضی بودند اما با همه سختی پیش رفتیم.

الفت‌نسب اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ باید انتخابات برگزار می‌شد که انجام نشد و سه سال است که به طول انجامیده است؛ اگر این بار نیز انجام نشود کسب وکارهای دارای مجوز از این اتحادیه باید زیر نظر اتحادیه‌های صنفی سنتی و همگن خود بروند.

«نیما قاضی» رئیس انجمن تجارت الکترونیک تهران نیز تصریح‌کرد: با شکل‌گیری اتحادیه کسب و کارهای فضای مجازی، ۲ دوره مختلف را تجربه کردیم؛ نخست، دوره‌ای که اتحادیه تشکیل شد و دوم زمانی که جلوی انتخابات آن گرفته شد.

این فعال صنفی تاکید کرد: اتحادیه فقط یک تشکل صنفی نیست، بلکه یک نهاد عملیاتی است که ماموریت‌های متعدد دارد. صدور مجوز و رسیدگی به موضوعات مربوط به کسب و کارها باعث می‌شود این نهاد یک نهاد عملیاتی باشد و در این مدت همه این فرایندها یا متوقف بود یا متولی نداشت.

وی خاطرنشان‌کرد: طرح تفکیک اتحادیه ۶ ماه قبل مطرح شد که این مساله در وزارت صمت مورد بررسی قرار گرفت و معلق شد و باید به همین شکل کنونی به کار خود ادامه دهد.

در این نشست، «پشوتن پورپزشک» فعال مجازی حوزه ارسال سفارشات اینترنتی افزود: فعالان اکوسیستم استارتاپی، اقتصاد دیجیتال و نظام صنفی رایانه‌ای کشور در حال تلاش هستند تا ضرورت عدم انحلال این اتحادیه را به گوش همه برسانند. ما تعداد زیادی کسب و کار خُرد داریم که از این اتحادیه مجوز گرفته‌اند و اگر این اتحادیه منحل شود باید دید چه بلایی سر آنها می‌آید.

«اشکان آرمندهی» فعال حوزه خرید و فروش اینترنتی تصریح‌کرد: حفظ اتحادیه کشوری کسب و کارهای فضای مجازی قدرت صنفی را نشان می‌دهد که به واسطه آن می‌توانیم مطالبات خود را در قالب یک اتحادیه به گوش مسئولان برسانیم.

وی بیان‌داشت: زمانی که اتحادیه قوی داشته باشیم، می‌توانیم مطالبات خودمان را پیگیری کنیم. شهریور سال گذشته پلتفرم خرید و فروش ما تعلیق شد و توانستیم آن زمان با رئیس اتحادیه و دیگر مسئولان کشوری تماس بگیریم و مشکل را پیگیری کنیم.