تهران- ایرنا- معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه نخستین گام تحقق عدالت آموزشی آغاز شده است، گفت: یک برنامه عملیاتی دقیق به منظور احداث فضاهای آموزشی برای دانش‌آموزان درنظر گرفته‌ایم.

گروه جامعه ایرنا - عدالت آموزشی و دسترسی برابر همگان به فرصت‌های آموزشی، یک اصل مهم در نظام حکمرانی است و مقدمه عدالت اجتماعی محسوب می‌شود.

در واقع عدالت آموزشی باید با بکارگیری روش‌های مختلف و تخصیص اعتبار با توجه به اهداف صورت گیرد چراکه در این رابطه، صرفا دسترسی ‎آموزشی مدنظر نیست بلکه کیفیت دسترسی، فرصت‌های یادگیری و نیز برخورداری مخاطب و دانش‌آموز از فرصت‌های یادگیری کیفی باید مورد توجه قرار گیرد.

اهمیت این موضوع به قدری است که اصل سی‌ام قانون اساسی اعلام کرده که «دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد.»

بر این اساس، رئیس جمهور ۱۶ مهرماه امسال در جلسه شورای عالی آموزش و پرورش به طور مکرر به موضوع عدالت آموزشی تاکید و اعلام کرد که آبادانی کشور در گرو اصلاح و اجرای عدالت در نظام آموزشی است. آموزش و پرورش تاکنون آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته و اقدامات انجام شده در زمینه تامین نیازمندی‌ها و ارتقای کمی و کیفی آن نیز، علاوه بر ناکافی بودن، عمدتا متوجه بخش سخت‌افزاری بوده و بخش نرم‌افزاری، نیروی انسانی، محتوا و روش‌های آموزشی به شدت مورد غفلت قرار گرفته است.

در این راستا، رضوان حکیم زاده روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: موضوع عدالت به خصوص عدالت آموزشی یکی از محورهای اصلی دیدگاه‌های رئیس جمهور است و بارها شاهد تأکید وی در این رابطه بوده و هستیم.

وی با بیان اینکه بالاترین مقام اجرایی کشور به موضوع عدالت آموزشی حساس است، افزود: دکتر پزشکیان با حضور در جلسه شورای عالی آموزش و پرورش به موضوع عدالت اشاره کرد و بعد از گزارش وزیر آموزش و پرورش و بیان نابرابری‌های آموزشی به لحاظ فاصله موجود در برخورداری از فضای مناسب آموزشی که شاید نخستین و عینی ترین نماد نابرابری باشد، اعلام کرد که شخصا مسئولیت و راهبری این کار را بر عهده می گیرد.

از همه ظرفیت دولت استفاده می‌شود تا در گام نخست شرایط حداقلی را از لحاظ مکان آموزش برای دانش‌آموزان فراهم کرد

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: رئیس جمهور اعلام کرد که از همه ظرفیت دولت استفاده می‌کند تا در گام نخست شرایط حداقلی از لحاظ مکان آموزش برای همه دانش‌آموزان فراهم شود.

حکیم زاده یادآورشد: رئیس جمهور پس از برگزاری جلسه شورای عالی آموزش و پرورش دستور داد تا گزارش دقیقی از کمبود مدارس در مناطق مختلف کشور ارائه کنیم و این گزارش در جلسه دیگری که با حضور وی برگزار شد، مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه نخستین گام تحقق عدالت آموزشی آغاز شده است، گفت: یک برنامه عملیاتی دقیق به منظور احداث فضاهای آموزشی و بهبود آن و بهتر کردن فرصت‌های یادگیری برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش یادآورشد: منظور از محرومیت در موضوع عدالت آموزشی، مناطقی است که سرانه آموزشی آنها استاندارد نیست و شهر تهران و شهرستان‌های استان تهران هم جزو مناطق محروم به لحاظ دسترسی به فضاها و امکانات مناسب آموزشی هستند.