تهران- ایرنا- یک اقتصاددان صاحب‌نظر در زمینه پول و اعتبار گفت: بانک توسعه جدید (NDB) می‌تواند «فرصت‌های قابل‌توجه و هنگفتی» را برای اقتصاد کشورهای عضو اتحادیه قدرت‌های نوظهور اقتصادی (بریکس) ایجاد کند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، السدایر مکلئود (Alasdair Macleod) اقتصاددان مستقل به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: بانک توسعه جدید باید بر توانمندسازی بخش های خصوصی به منظور هدایت پیشرفت اقتصادی متمرکز شود.

وی گفت: این بانک می تواند فرصت های عظیم و گسترده ای را برای اقتصاد کشورهای عضو بریکس ایجاد کند که بی تردید پتانسیل رشد بسیاری دارد.

این اقتصاددان گفت: این اتفاق باید بر اساس الگوهای تجاری رخ دهد و من امیدوارم بانک توسعه جدید نه تنها ایجاد اعتبار می کند بلکه به عنوان یک «سرمایه گذار خطرپذیر» عمل کند و به عنوان بخشی از بسته مالی، خطرات سهام را بپذیرد و فرصت های کسب و کار را برای اعضای دیگر از طریق شبکه بانکی فراهم کند. این امر به شبکه ای دفاتر محلی نیاز خواهد داشت.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در سخنرانی در گردهمایی تجاری بریکس در مسکو در ۱۸ سپتامبر (۲۸ شهریور) گفته بود: بانک توسعه جدید باید به عنوان سرمایه گذار اصلی در پروژه های بزرگ فناوری و زیرساخت ها در داخل بریکس و در کل جنوب جهانی عمل کند.

دیلما روسف رئیس بانک توسعه جدید پیشتر طرح هایی را برای انتقال این بانک به «یک بانک مهم» برای کشورهای در حال توسعه و بازارهای نوظهور اعلام کرده بود.

وی گفت: تمرکز ما باید این باشد که بانک توسعه جدید بانکی برای کشورهای در حال توسعه باشد که برای خودشان ساخته شده است.

به گزارش ایرنا، کشورهای بریکس متشکل از برزیل، روسیه، چین و آفریقای جنوبی، بانک توسعه جدید را در سال ۲۰۱۵ به عنوان جایگزین نهادهای مالی تحت سلطه آمریکا همچون صندوق بین المللی پول (IMF) و بانک جهانی تاسیس کردند. روسف رئیس جمهوری پیشین برزیل ریاست بانک توسعه جدید را بر عهده دارد.