مشهد- ایرنا- امروزه صادرات به عنوان موتور محرکه رشد اقتصادی نقش‌آفرین است، اما تحولات چند سال اخیر و تاثیرگذاری آن بر مدل‌های سرمایه‌گذاری موجب شده است تا پیش‌بینی متغیرهای مثبت و منفی صادراتی و نتایج حاصل از آن به راحتی امکان‌پذیر نباشد.

در این میان نقش تحریم و راه‌های خلاصی از آن با توجه به شرایط سخت اقتصادی مساله‌ای بسیار مهم و اساسی است.

درست است که اقتصاد داخلی ایران تحت تاثیر تحریم و دیگر فشارهای خارجی قرار دارد اما این بدان معنا نیست که از نقاط تضعیف‌کننده اقتصاد داخلی از جمله مشکلات ناشی از سیستم پیچیده بروکراسی اداری در درون دستگاه‌ها و نهادهای دولتی ایران غفلت کنیم.

صادرکنندگان استان خراسان رضوی با وجود چالش‌های پیش رو و گاه قوانین و مقررات محدود کننده صادرات، با تدبیر و سرمایه خویش، اقدامات لازم برای چرخش گردونه صادراتی را انجام داده‌اند.

با توجه به اینکه در کنار تولید داخلی، برون‌گرایی در قالب توسعه صادرات اهمیت بالایی دارد، در این رابطه صادرکنندگان در سایه تعامل مناسب با حاکمیت ضمن مدیریت اقتصاد به دنبال تامین نیازهای داخلی از جمله مواد اولیه و کالاهای واسطه ای هستند اما نیاز است که محیط کسب و کار و برخی سیاست‌های اقتصادی اصلاح شود.

در چنین شرایطی که هر گوشه‌ای از فعالیت‌های اقتصادی در کشور به دنبال گسترش سطح تجارت خارجی و شکستن مرزهای تعامل با دنیا است، صادرکنندگان و بازرگانان ما به تامین مایحتاج و مواد اولیه تولید داخل همت گماشته‌اند و در خراسان رضوی شاهد بسیاری از این تعاملات سازنده به نفع جهش اقتصادی استان هستیم.

در سال‌های گذشته افتخارآفرینی صادرکنندگان ملی و ممتاز این استان نه تنها در کشور بلکه در سطح منطقه، آسیا و بازارهای مهم جهانی همواره تداوم داشته و با توجه به حضور موفق بنگاه‌های صادراتی باید این پایگاه‌های قدرتمند اقتصادی حمایت شوند تا صادرکنندگان خرد هم به صادرکنندگان بزرگ تبدیل شوند.

شاهد این مدعا، حضور موفق صادرکنندگان استان خراسان رضوی در جمع صادرکنندگان نمونه ملی است که توسط سازمان توسعه تجارت ایران با توجه به شاخص‌های کلان انتخاب می شوند.

اینجانب به عنوان مسئول اجرایی استان در پیگیری مطالبه‌گری خواسته‌ها، با تبریک روز ملی صادرات به تمامی تلاشگران این عرصه، امید دارم تا با همدلی بیشتر و اصلاح برخی از دستورالعمل‌های این بخش تا حد امکان، تسهیل‌گری سازنده‌تری به منظور توسعه نظام صادرات و اقتصاد ایران انجام گیرد.

* استاندار خراسان رضوی