اردبیل- ایرنا- عملیات برداشت محصول انگور در تاکستان‌های شهرستان مشگین‌شهر پایان یافت و باغداران این شهرستان ۲۹ هزار تن محصول تولید و روانه بازار کردند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، استان اردبیل حدود ۲ هزار و ۴۲۰ هکتار تاکستان دارد که ۹۵ درصد آن در شهرستان مشگین‌شهر قرار دارد.

متوسط عملکرد تولید انگور استان اردبیل در باغات سنتی ۱۳ تن در هر هکتار و در باغات فراز و روسیمی بالغ بر ۴۰ تن در هر هکتار است.

رقم غالب انگور کشت شده در شهرستان مشگین‌شهر به عنوان قطب تولید این محصول کشمشی بی‌دانه است و ارقام دیگر مانند شاهانی، صاحبی، خلیلی، یاقوتی، نورس، آلدرق، گلین بارماقی، رسمی و سلطانی نیز در تاکستان‌های این شهرستان استحصال می‌شود.

رقم انگور سفید کشمشی بی‌دانه یا سلطانی مشگین‌شهر شهرت ملی دارد و علاوه بر تامین نیاز استان اردبیل، به سایر مناطق کشور نیز ارسال می‌شود.

سیلیس‌دار بودن خاک منطقه، موقعیت خاص جغرافیایی و اختلاف شدید دمای شب و روز عامل اصلی مرغوب بودن انگور مشگین‌شهر اعلام شده و محصول انگور این شهرستان اغلب، مصرف تازه خوری دارد و با توجه به قند بیش از ۲۷ درصد و تُرد بودن محصول، مشتریان زیادی در سایر مناطق کشور هم دارد.