تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۹

همدان - ایرنا - طرح دانش آموزی نجات آب " داناب" برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ در استان همدان شروع به کار کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیر عامل شرکت آب منطقه ای همدان روز یکشنبه در آئین افتتاح طرح دانش آموزی نجات آب "داناب" گفت: آب مایه حیات است و همه چیز در زندگی از آب بوده و اگر نباشد در تمام مراحل زندگی به مشکل بر می خوریم و تداوم حیات ممکن نیست.

رضا اخلاص مند افزود: متوسط بارندگی کشور ایران ۲۵۰ میلیمتر در سال است که این رقم در کشورهای توسعه یافته بالای ۷۵۰ میلیمتر معادل سه برابر کشور ایران بوده که نشانگر اهمیت و ضرورت صرفه جویی آب در کشور را می رساند
وی ادامه داد: در استان همدان متوسط بارندگی دراز مدت ۳۴۰ میلیمتر بوده که این میزان نیز بسیار کمتر از متوسط بارندگی در کشورهای توسعه یافته است.

اخلاص مند با بیان اینکه رعایت الگوی مصرف باید در تمام بخش‌های مختلف مصرف (کشاورزی، شرب و صنعت) باید توجه ویژه داشته باشیم،گفت: در سال آبی گذشته شاهد نزولات جوی خوبی در استان بودیم که نسبت به دراز مدت ۱۹ درصد و نسبت به سال آبی گذشته ۴۱ درصد افزایش را شاهد بودیم.

مدیرعامل آب منطقه ای همدان همچنین گفت: سه سال متوالی خشکسالی در استان همدان باعث کاهش سطح منابع آبی زیرزمینی و روان آب های سطحی شد و در نهایت در سال ۱۴۰۱ در تامین آب شرب شهر همدان با کمبود شدید آب مواجه شدیم و این باعث قطعی چند روزه آب در استان همدان شد.

وی با بیان اینکه رعایت الگوی مصرف باید در سرلوحه برنامه های زندگی ما قرار داشته باشد،گفت: در استان همدان منابع آب زیر زمینی و سطحی متکی به بارندگی است و آبی از استان های دیگر وارد همدان نمی شود.

اخلاص مند تاکید کرد: دانش آموزان می تواند به عنوان همیار و ناجی آب در خانواده ها مروج صرفه جویی در مصرف آب باشند و با رعایت الگوی مصرف در حفظ و حراست از منابع آب زیرزمینی و سطحی یاری گر ما باشند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان گفت: طرح داناب هر ساله در کشور با همکاری وزارت آموزش و پرورش و معاونت دوره اول متوسطه برگزار می شود.

اخلاص مند تاکید کرد: در طرح آبرسانی آب شرب از فاصله حدودا ۱۶۰ کیلومتری با سه ایستگاه پمپاژ و مخازن تعادلی به تصفیه خانه و در ادامه به همدان منتقل می شود و این شرایط هزینه های بهای تمام شده آب را به شدت افزایش می دهد.

در ادامه این مراسم رئیس جهاد دانشگاهی واحد همدان گفت: آب منبع حیات بوده و همه بقای موجودات روی زمین بر مبنای آب استوار است.

مهدی میرزاپور افزود: منابع آبی با مخاطراتی روبروست، از مصرف بی رویه تا تغییر اقلیم که آگاه‌سازی مردم از این مخاطرات از اولویت هایی است که سازمان‌ها به آن می پردازند.

وی بیان کرد: داناب یکی از این برنامه هاست که به دانش آموزان آموزش داده می شود، طرح داناب با پیشگامی شرکت آب منطقه ای و همکاری جهاد داشگاهی و آموزش و پرورش استان اجرا می شود.

میرزاپور تصریح کرد: در طرح داناب بیش از ۳۱ هزار دانش آموز در یازده منطقه آموزشی همدان آموزش می بینند تا از منابع آبی محافظت کنند و یک پله به آگاهی دانش آموزان درباره حفظ منابع آبی اضافه شود.

رسول شیدایی، مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان نیز در این مراسم گفت: دستگاه تعلیم و تربیت نقش مشخصی در آموزش و پرورش دارد و باید دانش آموزان برای تمدن سازی خود را آماده کنند باید هم قدرشناس و هم محافظ نعمتها باشیم .

به گزارش ایرنا، طرح داناب با هدف ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب اجرایی می شود و در قالب آن دانش آموزان به عنوان محافظان آب معرفی و فعالیت می کنند.