تهران بزرگ - ایرنا - شهردار منطقه ۶ تهران گفت: طرح صبحانه سالم در مدارس پهنه مرکزی پایتخت به همت اداره سلامت معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری این منطقه به اجرا درآمد.

سیدمرتضی روحانی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، یکی از بخش‌های مهم زندگی هر فرد را تغذیه سالم دانست و اظهار کرد: نوع تغذیه و استفاده از موادغذایی سالم و پرفایده نقش فراوانی درسلامت فردی، طول عمر، سرزندگی و شادابی و دوری از بیماری‌هایی از جمله چاقی، فشارخون، قندخون و دیابت دارد.

وی افزود: بنابراین باید این گونه آموزش‌ها به صورت عملی و نه در قالب فعالیت‌های تئوری وارد مدارس شهر شود تا دانش‌آموزان به معنای واقعی کلمه معنا و مفهوم غذای سالم را درک کنند و آموخته‌های خود را نزد اعضای خانواده‌ خود به اشتراک بگذارند.

روحانی اضافه کرد: از گذشته تاکنون تامین و نوع جیره غذایی کودکان و نوجوانان دانش‌آموز در مدارس، برای والدین آنان یک دغدغه بوده و هست؛ در این میان پهن کردن صبحانه سالم در مدارس دخترانه و پسرانه این فرصت و فضا را فراهم می‌کند تا دانش‌آموزان به صورت غیرمستقیم و عملی با مفهوم صبحانه سالم و مزایای آن آشنا شوند.

شهردار منطقه مرکزی شهر تهران، با بیان اینکه اکنون انواع خوراکی‌های مضر و بی‌فایده پیرامون فرزندان را احاطه کرده است، گفت: اضافه وزن و چاقی که در چند سال اخیر بین دانش‌آموزان شیوع پیدا کرده حاصل چندین عامل است که مهمترین آن تغذیه ناسالم و کم‌تحرکی است.

وی ادامه داد: مدارس به عنوان خانه دوم دانش‌آموزان می‌تواند محل مناسبی برای اصلاح رفتار اشتباه و تغییر سبک زندگی افراد جامعه باشد که در راستای اجرای طرح صبحانه سالم در مدارس، به این موضوع به صورت جدی توجه شده است.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی منطقه ۶ تهران نیز با تاکید بر اینکه اجرای طرح صبحانه و تغذیه سالم فقط برای یک روز یا یک هفته به مناسبت هفته سلامت نیست، اظهار کرد: با همکاری سراهای محلات و نواحی شش‌گانه در تلاش هستیم سفره صبحانه سالم تا پایان سال و نوبت برای همه مدارس ابتدایی و دوره متوسطه اول پهن شود تا این فرهنگ و نوع تغذیه سالم در بین دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان نهادینه شود.

مهدی بصیری درباره جزییات این طرح گفت: از چند روز قبل با کمک مدیران و معلمان مدرسه، دانش‌آموزان در جریان این برنامه قرار می‌گیرند، بنابراین دانش‌آموزان به کمک والدین خود تغذیه و غذای سالم مدنظر خود را آماده کرده و در یک روز مشخص، همراه خود به مدرسه می‌آورند تا کنار همکلاسی‌ها و کادر آموزش مصرف کنند، در این زمان همه غذاها مورد ارزیابی قرار گرفته و به برترین‌ها جوایزی اهدا می‌شود.