تهران بزرگ - ایرنا - مدیرکل زنان و خانواده شهرداری تهران گفت: فلسطین اگر امروز زنده است و قصه آنها بر همه روایت‌های جعلی غلبه کرده است به خاطر قصه مادربزرگ‌های فلسطینی است که با روایت‌های خود از مظلومیت، قلب‌های خاموش را بیدار کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مریم اردبیلی عصر یکشنبه در آیین اختتامیه اولین جشنواره «نون، قصه، نمک مادربزرگ» اظهار کرد: معتقدم ملت‌هایی که مادربزرگ دارند و قصه مادربزرگ شنیدن، باخت ندادند و همیشه ادامه دارند.

وی افزود: با وجود اندوخته شدن تجربه‌های مادران در طول زمان، شاید بزرگترین قصه‌گویان جهان و بزرگ‌ترین روایت‌گرهای جهان، مادران هستند.

اردبیلی با بیان اینکه در خانواده‌های ایرانی قصه بسیار اهمیت دارد، ادامه داد: در قرآن کریم بیش از ۲۸ قصه کامل وجود دارد و این موضع نشان از تاثیر مستقیم قصه است. قصه به دلیل اینکه در دل خانواده و سینه به سینه با روایت زنانه منتقل می‌شود بسیار ارزشمند است.

اردبیلی با اشاره به اینکه قصه رمز زنده ماندن ملت‌ها و تمدن‌ها و رمز مقاومت فرهنگی است، افزود: امروز در فلسطین و لبنان مادران و مادربزرگ‌هایی هستند که با همه وجودشان ۷۵ سال قصه حقیقت زندگی قهرمان‌گونه مردمان فلسطین و غزه را نقل و آن را سینه به سینه منتقل کردند.

وی با بیان اینکه مردم غزه در طول این دهه‌ها سیستم پشتوانه قدرت و ثروت و نظام آموزش پرورش و حتی یک رسانه منسجم برای انعکاس مظلومیت خود نداشتند افزود: خانواده، مادرها و مادربزرگ‌ها با قوت، قدرت، با باور و ایمان قصه این ملت رو برای دیگران نقل کردند.

وی آرزو کرد: روزی همه مادربزرگ‌ها و نوه‌های دنیا در صلح و آرامش کنار هم بنشینند و قصه محو و نابودی هیولای اسراییل را زمزمه کنند.

به گزارش ایرنا، جشنواره «نون، قصه و نمک مادربزرگ» روایت‌های گم شده از قصه‌های مادربزرگ‌ها است که در نوروز و ماه مبارک رمضان امسال در مناطق ۲۲گانه و به همت اداره کل زنان و خانواده شهرداری تهران برپا شد که ۶٠٠ اثر فیلم، صوت و مصور به دبیرخانه ارسال و ۲٠٠ اثر به مرحله داوری رسید و در آخر ۱۲ اثر حائز رتبه شد.

پاسداشت مقام مادربزرگ‌ها به عنوان راویان قصه‌های کهن، تقویت ارتباط بین نسل‌ها، احیای قصه‌های بومی و محلی، احیای فرهنگ قصه‌گویی در خانواده، ترویج و ارتقای سطح کیفی قصه‌گویی و همچنین، ثبت و ضبط قصه‌های نسل گذشته از اهداف این جشنواره بود.