به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، سیصد و هشتاد و هفتمین جلسه کمیته تلیغات استان تهران با موضوع بررسی پروندههای کانونهای تبلیغاتی با حضور علی فروزانفر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، عباس محمدیان مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرتضی خدمتکار مدیرکل امور اجتماعی استانداری برگزار شد.
عباس محمدیان با گرامیداشت شهدای مقاومت، با بیان اینکه چالشهای کلان شهر تهران در حوزه تبلیغات به اندازه کل اتحادیه اروپا است، اظهار داشت: با وجود چالشها و موانع متعددی که وجود دارد به لطف خداوند به خاطر همدلی که در این مجموعه وجود داشت بسیاری از مسائل حل و فصل شد.
وی افزود: تبلیغات یکی از ابزارهای قدرت در دنیا و یکی از تاثیرگذارترین ظرفیتهای نوین رسانهای است. اگر مدیران ما اهمیت و جایگاه تبلیغات را باور کنند و آن را یک ابزار کارساز و پیش برنده بدانند به طور قطع بسیاری از چالشهای فرهنگی، هنری، اجتماعی و اقتصادی حل خواهد شد.
مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ما در عرصه استفاده از تبلیغات نوین عقب هستیم، عنوان کرد: دنیا دنیای تکنولوژی و تحول است. متاسفانه ما در این زمینه کمی عقب هستیم اما میتوان این عقب افتادگی را با استفاده از ظرفیتهای همدلی بین وزارت کشور، شهرداریها، وزارت فرهنگ و ارشاد، صدا و سیما و دیگر دستگاهها جبران کرد. باید تبلیغات را از دریچه نوین نگاه کرد چرا که دنیای تبلیغات سنتی رو به اتمام است.
آینده تبلیغات در خطر است
وی افزود: امروز دلایل متعددی وجود دارد که تبلیغات در شبکههای ماهوارهای ارزانتر و با کیفیت بیشتری صورت میگیرد. بنابراین اگر عزمی برای برخورد با این موضوع وجود دارد به این دلیل است که آینده تبلیغات در کشور دچار مشکل نشود. اتفاق خاموشی که شکل گرفته صاحبان چنین کسب و کارهایی را به خطر میاندازد.
محمدیان با بیان اینکه در جغرافیای بزرگ شبکههای ماهوارهای حدود ۱۱۰ شبکه فارسی زبان متخاصم را رصد میکنیم، ابراز داشت: در این میان به صاحبان کسب و کارهایی که در این شبکهها تبلیغات داشته باشند ابتدا تذکر داده میشود و اگر به تذکرات توجه نشود در مراحل بعدی برخوردهای متناسبتری صورت میگیرد.
وی افزود: برای مثال دو پروندهای که امروز مورد بررسی قرار گرفت از این قبیل بود. یکی از این شرکتها تا قبل از ارتباط با شبکههای متخاصم چیزی حدود هفتصد میلیارد تومان در کشور هزینه تبلیغات میکرد، همین نشان تجاری به محض ارتباط با آن شبکهها مبالغ هنگفتی به صورت دلاری به ازای تبلیغات از کشور خارج میکند، مبالغی که به دست شبکههای متخاصم و ضد ایرانی میرسید. در برخورد اولیهای که با صاحبان این کسب و کار صورت گرفت موضوع را انکار کرده و میگفتند ما سفارش ندادیم و آن شبکهها خودشان از تبلیغات ما برداشتند و استفاده کردند. با رصد اطلاعاتی امنیتی که صورت گرفت مشخص شد که این تخلف به واسطه کانونهای تبلیغاتی داخلی صورت گرفته است. بلافاصله راه گریز این کانونها بسته و توسط دستگاه امنیتی شناسایی شدند.
مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اگر امروز با این کانون تبلیغاتی متخلف برخورد متناسب و بازدارندهای صورت نگیرد و درس عبرتی برای سایر کانونها نشود این تخلف ادامه پیدا خواهد کرد. بنابراین باید شبکه این تخلفات متلاشی شود. بر اساس آخرین آمار در حال حاضر ۷۵ نشان تجاری هستند که در شبکههای ماهوارهای متخاصم تبلیغات دارند و توسط هر کدام از آنها مبالغ هنگفتی ارز از کشور خارج میشود. بنابراین راهی جز برخورد قاطع و بازدارنده وجود ندارد و این رویکردی است که امروز در دستور کار ما در وزارتخانه و ادارات ارشاد وجود دارد.
تقدیر و تشکر از عملکرد مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی
علی فروزانفر مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران نیز در حاشیه این جلسه به تقدیر و تشکر از عملکرد مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت و گفت: در طول این یازده ماهی که بنده در این سمت مشغول خدمت هستم یکی از ویژگیهای بارزی که از آقای محمدیان در یاد دارم جدیت ایشان است. همه افرادی که در این سمت قرار میگیرند یک لایهای از تخصص و تعهد را دارا هستند اما آن چیزهایی که افراد را متمایز میکند همین خصوصیات خاص ایشان است. در خصوص آقای محمدیان ویژگی جدیت و توصیه ناپذیری ایشان بسیار خاص و ویژه است.
وی افزود: ما به واسطه حضور چنین مدیران کلی در مجموعه وزارتخانه به خود افتخار میکنیم و خوشحال هستیم. این جلسه بهانهای شد برای ارج نهادن و تقدیر از مسئولی که کار را جدی گرفته و متعهدانه عمل میکند.
بنابر این گزارش همچنین چندین پرونده تخلف کانونهای تبلیغاتی استان تهران بررسی و تصمیمات لازم اتخاذ شد.