مسکو- ایرنا- سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه با رد شایعات مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی درباره طرح خط ریلی رشت – آستارا گفت: نه روس‌ها از ساخت این خط عقب‌نشینی کرده‌اند و نه مشکل جدی وجود دارد؛ تنها باید کل زمین‌های مسیر تملک شود.

کاظم جلالی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، طرح این شایعه را در راستای سیاست غرب در قبال مناسبات ایران و روسیه عنوان کرد و گفت:‌ آنها اساسا روابط متعادل تهران و مسکو را بر نمی‌تابند و هر روز به بهانه‌ای، شایعاتی مطرح و مطالب کذبی از جمله درباره همکاری‌های دوجانبه علیه اوکراین مطرح می‌کنند.
وی اظهار داشت: در این میان، غربی‌ها و جریان غربگرا برخی اوقات دروغ‌های خود را تکذیب و گاه، تأیید می‌کنند.
سفیر ایران در روسیه گفت:‌ رویکرد غرب در قبال مناسبات ایران و روسیه، برجسته‌سازی موضوعات کذب است و کمتر روزی‌ است که این جنگ روانی و رسانه‌ای علیه مناسبات دو کشور وجود نداشته باشد.
وی، پرداختن غرب به موضوع مناسبات ایران و روسیه را حاکی از اهمیت این روابط دانست و در این زمینه به تصویب قانون رصد روابط تهران و مسکو در آمریکا در سال ۲۰۱۶ اشاره کرد.

جلالی گفت:‌ مطالبی که اخیرا باری دیگر درباره عقب‌نشینی‌ روس‌ها از احداث خط ریلی مطرح‌ شده است، مشخص نیست که از کجا نشأت گرفته است.
وی خاطرنشان کرد:‌ روس‌ها وامی که قرار است برای ساخت این خط ریلی پرداخت کنند را پذیرفته‌اند، سود این وام و مدت زمان ساخت خط ریلی در تعامل طرفین مشخص شده است.
سفیر ایران در مسکو گفت: روس‌ها انتظار دارند که کل مسیر ۱۶۲ کیلومتری خط ریلی راه‌آهن رشت – آستارا برای انجام مطالعات در دسترس کارشناسان آنها قرار گیرد و آنها پس از انجام کامل مطالعات، احداث این خط ریلی را آغاز کنند.
وی اظهار داشت: بر خلاف رویه‌ای که در کشور ما در مطالعه و اجرای مرحله به مرحله طرح‌ها وجود دارد،‌ روس‌ها با توجه اهمیت پروژه و لزوم پیشگیری از حوادث احتمالی با توجه به وضعیت جغرافیای منطقه، انتظار دارند که ابتدا کل زمین، تملک و سپس مطالعات به صورت کامل انجام شود.
جلالی با بیان اینکه مسئولان کشور، اهمیت بسیار زیادی برای این پروژه و تملک زمین مورد نیاز قائل هستند، گفت: بنا بر این، نه روس‌ها عقب‌نشینی کرده‌اند و نه مشکل جدی در روند این پروژه وجود دارد.
وی تصریح کرد: طبیعی است که فرایند تملک زمین، هم زمان‌بر است و هم اینکه باید با تدبیر مسئولان، کار پیش رود تا روند اجرای پروژه به شکل مطلوبی دنبال شود.

کریدور شمال – جنوب که در آغاز راه، محصول اراده و عزم روسیه، ایران و هند در سال ۲۰۰۰ میلادی برای ایجاد گذرگاه حمل و نقل بار بود، در طول سال های بعد، شاهد پیوستن شمار دیگری از کشورها به این مسیر ترانزیتی بود.
آنچه برای این کشورها در پیوستن به این مسیر ترانزیتی انگیزه بخش بود این بود که مسیرهای متداول برای ارسال کالا از هند به سمت سن پترزبورگ روسیه که از کانال سوئز عبور می‌کند، حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر طول دارد اما کریدور شمال - جنوب تنها هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتر است که بهره گیری از این ظرفیت، ۴۰ درصد زمان ترانزیت و ۳۰ درصد هزینه های حمل و نقل را کاهش می دهد.
مسیر غربی کریدور شمال – جنوب که کشورهای روسیه، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را شامل می‌شود، از نظر ریلی دارای حلقه مفقوده‌ای به مسافت ۱۶۲ کیلومتر بین رشت و آستارا است. ایران و روسیه اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ برای ساخت این خط ریلی، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند. با اجرایی شدن این توافق برای احداث این مسیر ریلی عملاً جنوب آسیا از طریق کوتاه‌ترین مسیر ریلی بین سن پترزبورگ و خلیج فارس به شمال اروپا متصل خواهد شد.
بنا بر اعلام سفیر ایران در روسیه، در سال ۲۰۲۳ میلادی در بخش شرقی کریدور، برای نخستین بار حمل و نقل کالا شکل گرفت و ۶۵۰ هزار تن کالا از این مسیر جابجا شد و علاوه بر این، از مسیر دریای خزر نیز حمل و نقل کالا در مسیر کریدوراز ۶ میلیون تن در سال ۲۰۲۲ به ۱۰ میلیون تن در سال ۲۰۲۳ افزایش یافت.
به گفته جلالی، در مسیر غربی (جاده‌ای) کریدور که از روسیه، جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد نیز در سال ۲۰۲۳ میلادی سه میلیون تن کالا عبور کرد؛ این در حالی است که در سال‌های قبل از آن بیشترین ارقام حجم مبادله کالا یک و نیم تا ۲ میلیون تن بود.