اردبیل - ایرنا - مدیرکل راه و شهرسازی گفت: ۳۰ کیلومتر از بزرگراه اردبیل - سرچم بازگشایی شده است و به زودی با حضور مقامات کشوری و استانی به طور رسمی به بهره‌برداری خواهد رسید.

محبوب حیدری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اهتمام دولت برای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای در استان اردبیل اظهار کرد: امسال احداث ۸۰ کیلومتر بزرگراه در دستور کار قرار گرفته که از این میزان تاکنون ۳۰ کیلومتر به روی خودروها گشوده شده که در زمان مقرر به طور رسمی به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرکل راه وشهرسازی استان اردبیل با بیان اینکه همه پروژه‌های بزرگراهی استان دارای ردیف اعتبار ملی است، ادامه داد: ۲۳۰ کیلومتر بزرگراه در استان در دست احداث است که برای تکمیل این میزان بزرگراه ۸۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

به گفته حیدری ، طرح‌های راه‌سازی در حال حاضر در مسیرهای اردبیل - سرچم ، اردبیل - مشگین‌شهر ، پارس‌آباد – مشگین‌شهر ، سه‌راهی صحرا - رضی ، مشگین‌شهر - اهر و کلور - درام در دست اجرا است.

مدیرکل راه وشهرسازی استان اردبیل در عین حال میزان مطالبات پیمانکاران طرح‌های راه‌سازی استان را ۱۳ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: تلاش‌می کنیم از محل اوراق مالی اسلامی مطالبات پیمانکاران را پرداخت کنیم.

به گزارش ایرنا، از مجموع ۶ هزار و ۳۷۴ کیلومتر جاده در استان اردبیل ۲۰۸ کیلومتر بزرگراه، ۷۱۶ کیلومتر راه اصلی، ۷۰۲ کیلومتر راه فرعی و چهار هزار و ۷۳۸ کیلومتر راه روستایی است.

اردبیل به لحاظ موقعیت جغرافیایی و طبیعی خود و قرار گرفتن در سرزمینی فلاتی شکل با شیب‌های بسیار تندی به زمین‌های کم‌ارتفاع اطراف خود شامل کرانه‌های دریای خزر، جلگه پست مغان و نیز دشت‌های کم‌ارتفاع استان‌های آذربایجان‌شرقی و زنجان منتهی می‌شود و به همین لحاظ جاده‌های این استان اغلب دارای پیچ‌ها و شیب‌های بسیار تند هستند.

هشت گردنه سخت‌گذر و برف‌گیر به نام‌های حیران، صایین، کجل، نقدوز، الماس، لنگان، قره‌آغاج و اسالم در جاده‌های این استان قرار دارد.