بوشهر- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: پنج بهله پرنده شکاری کمیاب «هوبره» با هماهنگی یگان حفاظت محیط زیست و همکاری مستقیم پاسگاه گلوگاه شهید صلاحی دشتستان، کشف شد.

عبدالرحمان مرادزاده روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: هوبره یکی از پرندگان نادر و ارزشمند حیات وحش کشور است که به عنوان گونه‌ای حمایت شده مورد حفاظت قرار می گیرد و در مقیاس جهانی به عنوان گونه‌ای آسیب‌پذیر در فهرست قرمز IUCN به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به دستگیری متهم و تحویل پرونده به مرجع قضایی افزود: هر ساله در فصل پاییز و بهار که فصل تخمگذاری و جوجه‌آوری هوبره است تعدادی از افراد سودجو و فرصت‌طلب در قالب باندهای حرفه‌ای ، بیشتر از استان‌های جنوبی به زیستگاه‌های هوبره در نقاط مختلف کشور گسیل می شوند و اقدام به زنده گیری و صید هوبره کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر یادآور شد: هوبره یکی از پرندگان مهاجر بزرگ جثه است که در فصل پاییز به ایران مهاجرت می‌کند و مسیرهای مهاجرت این پرنده از ترکمنستان، شمال غرب هندوستان و از پاکستان به سوی دشت‌ها و بوته زارهای ایران به خصوص جنوب کشور است.

بیشتر بخوانید

۱۶ پرنده شکاری از افراد متخلف در استان بوشهر کشف شد

۲۸۸ پرنده کشف شده در استان بوشهر به طبیعت بازگردانده شدند

فرمانده مرزبانی بوشهر: محموله ۱۱ پرنده شکاری کشف و ضبط شد

مرادزاده تصریح کرد: افراد سود جو این پرنده مهم و شاخص محیط زیستی را به کشورهای حاشیه خلیج فارس قاچاق می کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر ادامه داد: گونه هوبره به عنوان پرنده درحال انقراض تحت حفاظت بوده و شکار و صید گونه به طور کلی ممنوع است، لزوم تداوم همکاری و مساعدت همه دوست‌داران محیط زیست و جوامع محلی در صیانت و نگهداشت این گونه ارزشمند بیش از پیش احساس می‌شود.

وی گفت: شکار هوبره با استفاده از تله مخصوص انجام می گیرد که این روش مستلزم قطع بیشمار بوته ها و درختچه های مناطق خشک بیابانی است که این امر باعث تخریب محیط زیست می شود.

مرادزاده با قدردانی از همکاری نهادهای انتظامی و امنیتی استان بوشهر در کشف این محموله افزود: دوستداران طبیعت و محیط زیست می توانند گزارش تخریب محیط زیست و تخلفات شکار و صید را از طریق تلفن ۱۵۴۰ به اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اطلاع رسانی کنند.