تهران – ایرنا – تارنمای خبری آکسیوس به نقل از مقام های آگاه آمریکایی و اسرائیلی خبر داد که تل آویو چند روز پیش شروط دستیابی به یک راه‌ حل دیپلماتیک برای خاتمه جنگ در لبنان و بازگشت آوارگان به مناطق مرزی را به واشنگتن ارائه کرد.

به گزارش ایرنا، مقام های اسرائیلی گفتند که دفتر نخست وزیر اسرائیل این شروط را پیش از سفر امروز آموس هوخستاین، فرستاده بایدن، به بیروت به کاخ سفید اطلاع داد.

به گفته یکی از مقام های اسرائیلی، یکی از خواسته های تل آویو این است که ارتش این رژیم اجازه داشته باشد در "اجرای فعال" (قطعنامه ۱۷۰۱) مشارکت داشته باشد تا اطمینان یابد که حزب الله دوباره مسلح نشده و زیرساخت های نظامی خود را در مناطق نزدیک به مرزهای سرزمین های اشغالی بازسازی نمی کند.

این مقام افزود که اسرائیل همچنین می خواهد که نیروی هوایی اش در حریم هوایی لبنان آزادی عمل داشته باشد.

به نوشته آکسیوس، این دو خواسته در تضاد با قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل است که نیروهای مسلح لبنان و نیروی یونیفل را عوامل اجرای آتش بس بین اسرائیل و حزب الله می داند.

یک مقام آمریکایی گفت که بعید است لبنان و جامعه جهانی با این شروط که به نحو چشمگیری حاکمیت لبنان را تضعیف می کند، موافقت کنند.

انتظار می رود هوخستاین با نجیب میقاتی، نخست‌ وزیر پیشبرد امور، نبیه بری رئیس مجلس و دیگر مقام های لبنانی دیدار و درباره خواسته های اسرائیل گفتگو کند.

نبیه بری دیروز (۲۹ مهر) به العربیه گفت که سفر هوخستاین "آخرین فرصت پیش از انتخابات آمریکا برای دستیابی به یک راه حل" برای جنگ در لبنان است.

وی با اشاره به آنکه در لبنان درمورد قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل اجماع وجود دارد، در مورد خواسته اسرائیل تصریح کرد که به هیچ نحو قطعنامه مذکور را اصلاح نخواهد کرد.

مقام های آمریکایی و اسرائیلی به آکسیوس گفتند که هوخستاین برای دستیابی به راه حل دیپلماتیک خاتمه جنگ در لبنان به دنبال استقرار گسترده نیروهای مسلح لبنان در جنوب این کشور بوده و می خواهد دستکم ۸ هزار سرباز لبنانی مستقر شوند.

نماینده بایدن همچنین می خواهد مأموریت یونیفل را ارتقا دهد تا بتواند با کمک به ارتش لبنان مانع از استقرار افراد یا گروه های مسلح خارج از کنترل بیروت در نزدیکی مرز با اسرائیل شوند.