تهران -ایرنا- بسته اخبار اجتماعی ایرنا در سی ام مهر به دسترسی برابر به فرصت‌های آموزشی، فعالیت ۴۲هزار بانوی مدیر،آغاز به کار بیست ویکمین نمایشگاه ایپاس،اختصاص ردیف بودجه برای بهداشت مدارس،اجرای غربالگری پوکی استخوان،هشدار درباره فروش مکمل‌های ورزشی در آرایشگاه‌های زنانه،جزئیات متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان،طرح شکایت علیه فیلم‌های مروج دخانیات و تعطیلی برخی بیمارستان‌ها به علت فرسودگی پرداخته است.

در بسته خبری پیش رو مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را باهم مرور می‌کنیم ،امروز سرویس جامعه خبرگزاری ایرنا با اخبار مختلفی از حوزه اجتماعی ایران همراه بود که گزیده این اخبار را می‌توانید در ادامه بخوانید.

طرح شکایت علیه فیلم‌های مروج دخانیات/۸۵ درصد اعتیادها از سیگار و قلیان آغاز می‌شود

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران از طرح شکایت علیه برخی فیلم‌هایی که استعمال دخانیات و بخصوص سیگار را ترویج می کنند، خبر داد و گفت: مستندات مربوطه علیه هنرپیشه‌ ها و تهیه‌کنندگان چند فیلم به دادستانی تهران ارایه شده است.

محمدرضا مسجدی در حاشیه همایش ارتقای سواد سلامت در جمع خبرنگاران درباره برگزاری دادگاه رسانه و شکایت نسبت به چند فیلم به علت استفاده بازیگران مقابل دوربین از دخانیات توضیح داد: چند هفته قبل با مستندات ارائه شده از هنرپیشه نقش اول زن، هنرپیشه نقش اول مرد و تهیه کننده چند فیلم شکایت کردیم و شکایت از دادستانی تهران، به دادسرای رسانه ارجاع داده شد.

مسجدی ادامه داد: دادسرای رسانه مطالب را از افراد خواست ولی عملا اتفاقی نیفتاد؛ فردا ساعت ۹ جلسه‌ای تشکیل می‌شود و باید مشخص شود چرا باید هنرپیشه برای از بین رفتن سلامتی خود و سلامتی خانواده‌اش که یک سرمایه کشور است، دخانیات مصرف کند، این‌ها سرمایه کشور و الگو هستند.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

کارت صلاحیت در راستای حمایت از معلمان مدارس غیردولتی است

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی با بیان اینکه کارت صلاحیت در راستای حمایت از معلمان مدارس غیردولتی است، گفت: از حقوق معلمانی که پس از طی مراحل گزینش و گذراندن دوره‌های آموزشی موفق به دریافت این کارت می‌شوند، می‌توان دفاع کرد.

 احمد محمودزاده در نشست هم‌اندیشی، کیفیت بخشی دوره‌های ضمن خدمت و دانش افزایی اظهار داشت: توانمندسازی نیروی انسانی مهمترین محور در نظام تعلیم و تربیت کشور است.

وی با اشاره به اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اسناد بالادستی و منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) اظهار کرد: اهمیت توجه به منزلت و معیشت معلم به اندازه ای است که رهبری بارها در فرمایشات خود آن را مورد تاکید جدی قرار داده اند چرا که هر تلاشی برای معلم انجام دهیم نتیجه آن را بر کیفیت آموزش خواهیم دید.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

تعطیلی بیمارستان لولاگر به علت فرسودگی/مرکز درمانی باب‌الحوائج جایگزین سوختگی مطهری

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: بیمارستان لولاگر در تهران به دلیل فرسوده بودن تعطیل است و به دنبال جایگزینی برای این مرکز درمانی هستیم.

نادر توکلی در یک نشست خبری که در محل دانشگاه برگزار شد، افزود: یکی از مهمترین اولویت های این دانشگاه نوسازی و بازسازی بیمارستانهاست بطوریکه مرکز درمانی حضرت رسول اکرم (ص) با کمک خیرین با توجه به شرایط بحرانی که داشته اکنون بازسازی شده است.

وی اظهار دشت: همچنین ساختمان جدید بیمارستان شهدای هفتم تیر نیز در حال ساخت است.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

جزئیات متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان/احکام به زودی صادر می‌شود

کارشناس حوزه رفاه و تامین اجتماعی با بیان اینکه اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان دستگاههای مختلف، متفاوت خواهد بود، گفت: در صندوق بازنشستگی کشوری که حدود ۶۰ درصد از آنان بازنشستگان آموزش و پرورش هستند، احکام بر اساس جدول در نظر گرفته برای این گروه انجام خواهد شد.

سرانجام با گذشت هفت ماه از سال، متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری به میزان ۹۰ درصد حقوق و فوق‌العاده‌های مشمول کسور شاغلان مشابه و همتراز، به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور ۲۹ مهر ماه به تصویب هیات وزیران رسید.

ذبیح‌اله سلمانی سرپرست معاونت سرمایه انسانی سازمان سازمان اداری و استخدامی کشور در مورد جزئیات مصوبه هیات وزیران گفت: چنانچه حقوق بازنشستگی فردی از ۹۰ درصد حقوق و فوق‌العاده‌های مشمول کسور شاغل مشابه و همتراز کمتر باشد، ما به التفاوت حقوق این دسته از بازنشستگان تا میزان ۹۰ درصد حقوق و فوق العاده‌های مشمول کسور شاغل مشابه و همتراز محاسبه خواهد شد.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

هشدار رئیس قوه قضاییه به کشورهای همسایه حاشیه خلیج فارس

رئیس قوه قضاییه خطاب به برخی همسایگان در خلیج‌فارس گفت: توصیه می‌کنیم که فریب وسوسه‌های برخی از کشورهای غربی را در مورد جزایر سه‌گانه ایرانی بوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک نخورند زیرا در آن صورت بسیار متضرر و خاسر می‌شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در نشست شورای‌عالی قوه قضاییه با اشاره به فعالیت پویش «ایران همدل» برای کمک به مردم فلسطین و لبنان، اظهار داشت: در پی تجاوزات سبعانه و وحشیانه رژیم سفاک صهیونیستی به باریکه غزه و شهادت ده‌ها هزار نفر از مردم بیگناه این منطقه و تخریب عمده زیرساخت‌های شهری، منازل مسکونی و از بین رفتن معیشت مردم غزه در یک سال اخیر همچنین تخریب ساختمان‌های مسکونی و شهادت جمع زیادی از مردم بیگناه در جنوب لبنان و تحمیل خسارت‌های گسترده به آنها، در لبیک به ندای رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر کمک و حمایت از مردم مظلوم فلسطین و لبنان، پویش مردمی «ایران همدل» به‌منظور جمع‌آوری مشارکت‌های نقدی هموطنان برای کمک به مردم مظلوم فلسطین و لبنان ایجاد شده است.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

دوربین‌های راداری جایگزین دوربین‌های لیزری ثبت تخلف می‌شوند

رئیس پلیس راهور فراجا از ساخت دوربین‌های راداری جدید برای ثبت تخلفات رانندگی خبر داد و گفت: در آینده نزدیک این دوربین‌ها جایگزین دوربین‌های لیزری خواهند شد.

سردار سیدتیمور حسینی در حاشیه افتتاح نمایشگاه ایپاس ۲۰۲۴ در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به بروزترین تجهیزات پلیس راهور در این نمایشگاه اشاره کرد و افزود: دوربین‌های راداری از آخرین دستاوردهای پلیس راهور است که در حال حاضر در مرحله برطرف شدن آخرین خطاها بسر می‌برد.

وی با بیان اینکه پس از رفع خطاهای احتمالی این دوربین‌ها به سرعت عملیاتی خواهند شد، اظهار داشت: از ویژگی این دوربین‌ها انجام همزمان ۱۲ عملیات دستوری است که می‌تواند به همین تعداد تخلف را از یک یا چند وسیله نقلیه ثبت کند.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

غربالگری پوکی استخوان در کشور اجرا می‌شود

رئیس اداره بیماری‌های عضلانی - اسکلتی دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت از اجرای طرح غربالگری پوکی استخوان در کشور خبر داد

۲۸ مهر تا ۳ آبان هفته ملی سلامت استخوان نام گذاری شده است و ۲۹ مهر - ۲۰ اکتبر - روز جهانی پوکی استخوان نام دارد که برای امسال شعار «هر قدم یک گام به سوی استخوان های قوی تر» انتخاب شده است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، فاطمه حاجی ولی زاده رئیس اداره بیماری‌های عضلانی - اسکلتی دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت اظهار داشت: پوکی استخوان یکی از مشکلات رایج در سالمندان است به طوری که هرچه سن بالاتر می رود، افراد بیشتر دچار پوکی استخوان می شوند که این مشکل در بانوان بالاتر است.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

رسیدگی به پرونده ماهنامه میدان آزادی/مدیرمسئول رویداد ۲۴ مجرم شناخته شد

سخنگوی هیات منصفه دادگاه‌های سیاسی و مطبوعاتی گفت: اعضای هیات منصفه مدیر مسئول میدان آزادی مجرم نیست اما مدیر مسئول رویداد ۲۴ مجرم است و مستحق تخفیف نیست.

اکبر نصراللهی به رسانه ها اعلام کرد: اتهام محمد حیدری مدیر مسئول رویداد ۲۴ «نشر اکاذیب و مطالب خلاف واقع» موضوع شکایت مرکز رسانه‌ قوه‌قضاییه در مطلبی با عنوان «پرونده‌های رسوایی جنسی چهره های مشهور سیاسی در ایران» در تاریخ ۳۰ تیر ۱۴۰۲ بود.

وی ادامه داد: در گزارش رویداد۲۴، در خصوص برخی از چهره‌های شناخته شده از جمله اتهامات پرویز ثابتی علیه شجونی و فلسفی، اتهام علیه روحانی اخلاق در خانواده و درخواست ازدواج با عطا الله مهاجرانی» و «نماز دسته جمعی سردار زارعی و آسانسور کامران دانشجو و استعفای علی جنتی» و «سعید طوسی و آزار کلامی محمد علی ابطحی و محمد علی نجفی و پرونده قتل میترا استاد و دفتر بیمه سلمان خدادادی و رسوایی در شهر بابل مطالبی مطرح و تصریح شده است:تجربه ثابت نشان داده در مواردی که پای مدیران در میان باشد پرونده مختومه خواهد شد؛ مروری بر تاریخچه رسوایی های اخلاقی در تاریخ معاصر ایران هم همین موضوع را نشان می‌دهد که به دلیل مسائل سیاسی و اجتماعی و تأثیر آن بر افکار عمومی نتیجه رسیدگی به چنین موضوعاتی هرگز معلوم نمی‌شود. ادامه خبر را اینجا بخوانید.

هشدار جدی درباره فروش مکمل‌های ورزشی در آرایشگاه‌های زنانه

مدیر کل بازرسی سازمان غذا و دارو هشدار داد مکمل‌های ورزشی عرضه‌ شده در آرایشگاه‌های زنانه خطرناک و غیرمجاز هستند.

قاسم حیدری ضمن هشدار نسبت به عرضه غیرقانونی و مصرف مکمل‌های ورزشی در آرایشگاه‌های زنانه گفت: این محصولات معمولاً فاقد نظارت و تأییدیه‌های لازم از سوی مراجع بهداشتی بوده و مصرف آن‌ها می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری برای سلامتی داشته باشد.

وی بروز مشکلات قلبی، کبدی و کلیوی را از جمله مشکلات احتمالی مصرف این مکمل‌ها ذکر و تأکید کرد: افراد باید مکمل‌های ورزشی و تغذیه‌ای را تنها از داروخانه‌ها و مراکز مجاز تهیه کنند و از خرید محصولات مشکوک و غیرمجاز که در آرایشگاه‌ها عرضه می‌شود، خودداری کنند.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

دانش‌آموزان باید سفیران سلامت در خانواده باشند

رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: دانش‌آموزان باید به گونه‌ای در حوزه سواد سلامت آموزش ببینند که سفیران سلامت در خانواده باشند.

محمد رئیس زاده در همایش ارتقای سواد سلامت اظهار داشت: باید در این حوزه سلامت دانش آموزان را آموزش دهیم تا آنها هم سفیر سلامت در خانواده باشند.

وی افزود: اگر بخواهیم جامعه شاداب، با نشاط و پویا داشته باشیم باید موضوع سلامت را از کودکی دنبال کنیم. اگر سلامت نباشد هیچ کاری به سامان نخواهد شد.

رئیس سازمان نظام پزشکی ادامه داد: فرد بیمار نمی‌تواند برای کسب فضایل و علم بکوشد بنابراین اقدامات ما اساسی است تا دانش آموزان بیاموزند، آگاهی معلم و خانواده افزایش یابد تا نگرانی‌ها و پیشگیری‌های مربوط به سلامت را متوجه شوند.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

اختصاص ردیف بودجه برای بهداشت مدارس/ ۷ هزار مراقب سلامت داریم

معاون سلامت و تربیت بدنی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال ردیف بودجه برای بهداشت و سلامت مدارس داریم، گفت: اکنون ۷ هزار مراقب سلامت در مدارس فعالیت دارند.

صادق ستاری فرد در همایش ارتقای سواد سلامت اظهار داشت: نزدیک به یک سال است که با سازمان نظام پزشکی تفاهم ‌نامه داشتیم که یکی از این محورها ارتقای سواد سلامت است.

وی با بیان اینکه سند تحول بنیادین هم به ارتقای سواد سلامت توجه دارد، افزود: سال ۷۳ وزارت بهداشت مکلف شد که مراقبان بهداشت و سلامت را تربیت کند که این موضوع در دولت گذشته اجرا شد و اکنون مراقبان بهداشت مدارس در ۱۷ دانشگاه علوم پزشکی تحصیل می‌کنند.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

بیش از ۵۰ درصد تماس‌ها با شماره ۱۱۲ امداد مزاحمان تلفنی هستند

رئیس سازمان امدادونجات هلال‌احمر با اشاره به این که از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۲۰۸ هزار مرتبه مزاحمت برای شماره ۱۱۲ هلال احمر ایجاد شده است، گفت: ۵۱ درصد تماس‌ها با شماره ۱۱۲ مزاحمان تلفنی هستند.

بابک محمودی گفت: در ۶ ماه ابتدای سال ۱۴۰۳، بیش‌از ۴۰۵ هزار مرتبه با شماره ۱۱۲ هلال احمر تماس گرفته شده است که ۵۱ درصد این تماس‌ها جنبه مزاحمت داشته است.

وی افزود: حدود ۱۲ درصد از تماس ها با شماره ۱۱۲ برای دریافت راهنمایی بوده و فقط حدود ۴ درصد تماس ها منجر به انجام ماموریت و عملیات امدادی شده است.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

نخستین گام برای تحقق عدالت آموزشی آغاز شد/تهران در ردیف استان‌های محروم

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه نخستین گام تحقق عدالت آموزشی آغاز شده است، گفت: یک برنامه عملیاتی دقیق به منظور احداث فضاهای آموزشی برای دانش‌آموزان درنظر گرفته‌ایم.

عدالت آموزشی و دسترسی برابر همگان به فرصت‌های آموزشی، یک اصل مهم در نظام حکمرانی است و مقدمه عدالت اجتماعی محسوب می‌شود.

در واقع عدالت آموزشی باید با بکارگیری روش‌های مختلف و تخصیص اعتبار با توجه به اهداف صورت گیرد چراکه در این رابطه، صرفا دسترسی ‎آموزشی مدنظر نیست بلکه کیفیت دسترسی، فرصت‌های یادگیری و نیز برخورداری مخاطب و دانش‌آموز از فرصت‌های یادگیری کیفی باید مورد توجه قرار گیرد.

اهمیت این موضوع به قدری است که اصل سی‌ام قانون اساسی اعلام کرده که «دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد.».ادامه این خبر را اینجا بخوانید.

تشدید بحران‌های اقلیمی جهان و «تروریسم زیست‌محیطی رژیم صهیونیستی»

«تروریسم زیست‌ محیطی رژیم صهیونیستی» بحران‌های اقلیمی جهان را تشدید کرده و لازم است فعالان محیط‌زیست برای دفاع از زمین متحد شوند.

جنایات رژیم صهیونیستی در منطقه نه تنها انسان‌ها (تا این لحظه، ۵۰ هزار شهید و یک‌ میلیون زخمی)، بلکه محیط‌زیست و تمامی موجودات زنده را نیز هدف قرار داده است. این حملات، با تخریب زیستگاه‌های حساس و منابع طبیعی، بحران‌های زیست‌محیطی خاورمیانه را تشدید کرده و زیرساخت‌های حیاتی مانند شبکه‌های آبی، تصفیه‌خانه‌ها، نیروگاه‌ها، منابع طبیعی و زمین‌های کشاورزی را نابود کرده است.

این تخریب‌ها نه تنها بحران‌های محلی ایجاد کرده‌اند، بلکه تأثیرات عمیقی بر تغییرات اقلیمی در سطح جهانی به‌جا گذاشته‌اند، چرا که محیط‌زیست محدود به مرزهای جغرافیایی نیست و اکوسیستم‌های جهانی به‌گونه‌ای به هم وابسته‌اند که تخریب در یک منطقه، کل سیاره را تحت تأثیر قرار می‌دهد.ادامه این یادداشت را اینجا بخوانید.

بیست و یکمین نمایشگاه ایپاس آغاز به کار کرد

بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات پلیسی، امنیتی و ایمنی (ایپاس) با حضور ۲۵۵ شرکت داخلی و خارجی در مصلای امام خمینی (ره) آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این نمایشگاه با ۱۸۸ غرفه از امروز دوشنبه ۳۰ مهر به مدت چهار روز برگزار خواهد بود.

در این دوره از نمایشگاه بین المللی ایپاس بیش از نیمی از شرکت‌ها دانش‌بنیان هستند و ۸۰ درصد از شرکت‌های تولیدکننده حوزه امنیت در بخش خصوصی فعالیت دارند.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

سه انتصاب در قوه قضاییه با حکم رئیس عدلیه

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه، رئیس دادگاه عالی انتظامی قضات و معاون قضایی قوه قضاییه در احکام جداگانه‌ای از سوی حجت الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای رئیس دستگاه قضا منصوب شدند.

به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، حمیدرضا موحدی به عنوان معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه منصوب شد. موحدی در سال‌های گذشته به عنوان رئیس شعبه ۳۳ دیوان عالی کشور و قبل‌تر با عنوان رئیس حوزه ریاست در دوره مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی مشغول به خدمت بوده است.

همچنین با حکم رئیس قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین صادق رحیمی به سمت رئیس دادگاه عالی انتظامی قضات منصوب شد. وی قبل از این در سمت معاون قضایی قوه قضاییه مشغول به فعالیت بود.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

فعالیت بیش از ۴۲ هزار بانوی مدیر/ کمک مدیریت زنان به ارتقای سرمایه اجتماعی

حفظ و ارتقای سرمایه‌های اجتماعی به عنوان مهمترین تکیه‌گاه دولت‌ها در مواجهه با مردم، همواره یکی از دغدغه‌های سیاست‌گذاران به شمار می‌رود به رسمیت شناختن گروه های اجتماعی مختلف از جمله زنان و استفاده درست از ظرفیت‌های علمی و اجرایی آنان از راههای تحقق آن است؛ راهکاری که دستاورد آن برای کل جامعه خواهد بود و موجب بالندگی زنان نیز خواهد شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به واسطه حضور فعال بانوان در عرصه های آموزش عالی کشور، سرانه دانشجویان دختر افزایش یافت و در پی آن کشور با نسل جدیدی از بانوان آگاه، تحصیلکرده و توانمند روبرو شد، نسلی که برای خود این حق را قائل هستند که باید علاوه بر حضور در اجتماع، سکان مدیریت در بخش‌های مختلف مدیریتی را هم در دست بگیرند.

بانوان در شرایط کنونی و عصر ارتباطات و فناوری اطلاعات بر این عقیده هستند که در کنار ایفای نقش همسری و مادری می توانند در پست های مدیریتی نیز همپای مردان و به تناسب تخصص خود حضور فعال داشته باشند و این توانایی را دارند که با ارائه ایده های خلاقانه، در راستای افزایش بهره وری و کارآیی نیروهای زیر مجموعه خود گام های مهم و تاثیرگذار بردارند.ادامه گزارش را اینجا بخوانید.

اگر قصد دنبال کردن اخبار گروه جامعه ایرنا به صورت کامل در حوزه‌هایی مانند محیط زیست، زنان و خانواده، رفاه و تأمین اجتماعی، حقوقی و قضایی، آموزش و پرورش، بهداشت و سلامت، هلال احمر، اورژانس، انتظامی و حوادث، بهزیستی، مسائل و آسیب‌ها و مدیریت بحران را دارید، پیشنهاد می‌کنیم هر روز سری به این سایت‌ https://www.irna.ir/service/society بزنید.