تهران- ایرنا- نخست وزیر تایوان اعلام کرد که این جزیره برای استفاده از فناوری هسته‌ای جدید به منظور برآورده کردن تقاضای فزاینده تراشه‌سازان بسیار آماده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، چو جونگ- تای در مصاحبه با بلومبرگ با اشاره به تقاضای فزاینده تراشه سازانی که در میانه رونق هوش مصنوعی از برق استفاده می‌کنند، گفت: از آنجاییکه یک اجماع نظر در تایوان درباره ایمنی هسته‌ای و تضمین‌ها برای مدیریت پسماند هسته‌ای وجود دارد، ما می‌توانیم یک گفتمان عمومی داشته باشیم.

او با تاکید بر اینکه تایوان تا پیش از سال ۲۰۳۰ هیچ مشکلی برای تامین برق صنایع نخواهد داشت، افزود: امیدواریم که تایوان بتواند از روندهای جهانی و فناوری‌های هسته‌ای پیشی بگیرد.

حمایت عمومی برای استفاده از راکتورهای هسته‌ای در تایوان در سال ۲۰۱۱ به پایین ترین حد خود رسید؛ زمانی که نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما در کشور همسایه ژاپن در اثر زلزله‌ای قوی با بحران مواجه شد و توکیو هنوز در حال حل آن است.

با توجه به تقاضای بی وقفه‌ای که رونق هوش مصنوعی بر روی سازندگان تراشه مانند شرکت تولید نیمه هادی تایوان (TSMC) می گذارد، تداوم مخالفت با انرژی هسته‌ای سخت تر می‌شود.

تایوان ۲ بار در سال ۲۰۲۴ قیمت برق را افزایش داده است که آخرین آن یک افزایش ۱۲.۵ درصدی برای کاربران صنعتی از اوایل ماه اکتبر بود.

هزینه‌های نظامی تایوان

تلاش تایوان برای افزایش قابلیت‌های نظامی خود فراتر از صنعت نیمه هادی‌ها است. دولت تایپه در ماه اوت اعلام کرد که قصد دارد هزینه‌های دفاعی را در سال ۲۰۲۵ به بالاترین حد خود برساند.

درحالیکه این هشتمین سال متوالی برای افزایش هزینه‌ها در تایوان است، رقم آن در سال آینده میلادی برابر با ۲.۴۵ درصد تولید ناخالص داخلی برآورد شده است که مطابق با سال‌های اخیر و بیشتر از هدف ۲ درصدی کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است.

این مساله همه را راضی نکرده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا به تازگی در گفت‌وگو با ستون نویس واشنگتن پست تاکید کرده است که تایوان باید هزینه‌های نیروهای مسلح خود را به ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی افزایش دهد.

چو جونگ- تای، در این زمینه نیز گفت: در حالی که نمی‌توانیم ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی را به یکباره به حوزه دفاعی اختصاص دهیم، بودجه را نسبت به گذشته افزایش داده‌ایم.

نخست وزیر تایوان همچنین در این مصاحبه بر تمایل دولت برای گسترش روابط دفاعی با ایالات متحده و سایر کشورهایی که به دنبال کاهش پیوندهای زنجیره تامین خود با چین هستند، تاکید کرد.

چو جونگ- تای اعلام کرد: به همین دلیل تایوان به تازگی میزبان تعدادی از مدیران شرکت‌های خارجی تولید پهپاد بود. این راهبرد برای جلب حمایت آن دولت‌ها است تا در مواقع اضطراری به کمک تایوان بیایند.

نخست وزیر تایوان اضافه کرد: از آنجایی که تایپه نقش خود را در زنجیره تأمین دموکراتیک و اتکای جهان به تایوان درک می‌کند، من اغلب می‌گویم که هرچه بیشتر به تایوان نیاز باشد، اهمیت آن بیشتر می‌شود.